Annons:
Etikett20-tips-råd
Läst 2295 ggr
Zofia89
2013-04-24 08:49

Allergier, eller?

Hej!

Min sambo har 2 barn från tidigare förhållande och vi har hela tiden haft en del problem med mamman…

För en tid sedan var dottern, 7år på allergitester och före vi fick läkarens papper meddelade hon att flickan är allergisk mot nötter, pälsdjur, pollen och mjölk, ok såhär långt, vi inhandlade en massa mjölkfria produkter så vi har ersättning för mjölken åt henne och när vi sedan får pappren finns det ingen mjölkallergi med!!

Nu har hon varit på nya tester och mamman har meddelat min sambo att hon även är allergisk mot ägg och vete, och fortfarande mjölkprotein… Men nu försöker hon undvika att visa läkarpappren för oss!!! 

Vad handlar detta egentligen om? Dottern själv går ju nu omkring och "vaktar" sina allergier vi inte får se nåra papper på och detta blir väldigt jobbigt eftersom vi inte fullt ut kan lita på vad mamman sagt…

Vi kör mjölkfritt iaf eftersom vi endå handlat hem sådant…

Men varför vill inte kärringen visa pappren?? Har dottern alls allergierna hon påstår att flickan har? =/

har ni nåra idéer på vad hon månne spelar för spel med oss? Eller hur vi ska sköta detta…

Annons:
annia1
2013-04-25 05:24
#1

Jag har inga barn och kan inget om lagar och regler utan skriver som jag tycker det borde funka. Om föräldrarna har delad vårdnad så borde din sambo kunna ringa till stället barnet har blivit testad och få egna kopior hemskickad. Han får nog uppge både barnets och sitt eget personnummer. Ni har i alla fall inget att förlora på att ringa och kolla om han kan få kopior eller få svar på telefon. Jag tror att ni ska vara ärlig mot personalen ni pratar med och tala om att ni inte får riktigt svar från mamman och att ni vill vara säkra så barnet inte får i sig nåt olämpligt. Jag tror dom är rätt vana vid att föräldrar inte drar jämt och bara kommer se det som ren omtänksamhet från er sida att ni vill vara säkra. Fast det är bara vad jag tror.

När det gäller mammans beteende så låter det mest som hon använder barnen som brickor i nåt spel att göra det jobbigt, ställa till extra för er. 

Om ni (vilket jag misstänker) får besked att barnet inte har nå allergier så låt inte barnet veta om det. Jag vet att man inte ska ljuga för barn, men även barnet blir ju använt som bricka av mamman och hamnar i kläm. 

Jag vet inte om ni ska låta mamman veta att ni kollat upp det själva eller om ni ska låta henne tro att hon lurat er. Där vet jag helt enkelt inte. För risken är bara att hon hittar på nåt annat som gäller barnen så dom blir ännu mer manipulerade av mamman.

.

Zofia89
2013-04-25 08:54
#2

Tack, jag håller med dig =) Mamman spelar alla spel hon kan komma på å bryr sig inte om barnen blir i kläm… 

Men vi fick läkarutlåtandet skannat till oss igår och dottern har ägg, vete, mjölk och nötallergi så det stämde endå, tycker endå det är väldigt underligt att vänta 2 veckor på att informera den andra föräldern om dessa dieter.. Det är ju att leka med barnets hälsa! Sådana här saker ska genast informeras om…

Jag tror hon nu vill ha sin exmake tillbaka vilket inte gör det lättare för mig.. Hon håller på att flytta och ringer varje dag och frågar om sambon kan komma och bära det ena och det andra, eller tapetsera eller nåt annat… Sambon har sagt att han inte är bra i ryggen så han kommer inte och bära och då frågade hon igår om han istället kan komma och skruva ihop och isär saker och ting… Jag är väldigt glad över att han nekar, men han nekar också det faktumet att hon gör allt för att få umgås med honom!! Han tror att hon endast är ute efter "arbetskraft"… 

Jag är i övrigt en väldigt osäker person och denna situation gör det inget bättre, jag är ständigt rädd att han ska vilja ta henne tillbaka :(

Ärligt talat så skulle jag aldrig valt en man med skilsmässa och barn i bagaget om jag visste hur svårt det är och om jag inte fallit så pladask för honom =/

annia1
2013-04-25 17:46
#3

Ursäkta en misstänksam fråga. Vem fick ni läkarutlåtande ifrån. var det mamman så ring i alla fall och kolla för säkerhets skull med stället där hon har testats för tyvärr går det rätt lätt att manipulera saker på en dator. För lite av misstänksamheten kommer av att det tog tid innan ni fick det. Nötallergi brukar väl ses som den värsta allergin. 

Ja att mamman vill få tillbaka han verkar ju vara klart. Men jag tror inte du behöver vara osäker på din sambo då han nekar att hjälpa henne. Jag tror rätt många ex ställer upp och hjälper till det beror oftast på varför förhållandet tog slut och om det tog slut i osämja eller inte.

Ska inte göra allt rosenrött. Visst finns det en risk att han går tillbaka till henne, men det finns ju ingen garanti för nåt förhållande så risken att ett förhållande spricker finns ju alltid.

Men titta inte på henne utan på din sambo. För vad hon gör/säger spelar ingen roll. Han har valt dig och lever sitt liv med dig nu. Och som sagt så nekar han hjälpa henne nu. Det finns nog rätt många som ställer upp och hjälper sitt ex speciellt om dom har barn ihop. Men så länge du inte märker nån skillnad på din sambos sätt gentemot dig så lita på han och hans känslor för dig.

.

Zofia89
2013-04-25 18:12
#4

Tack.. Ja ska nog kollas upp ännu :-) det var hon som skannade det till oss… Det du säger om förhållanden är riktigt sant :-) jag vet att han inte skulle gå bakom ryggen på mig iaf :-) Ja han har hjälpt henne en del tidigare men efter allt hon ställt till med så vill han inte bara ge hela tiden då han inget får tillbaka annat än skit och problem.. Och så jobbar han väldigt mycket och vi renoverar i huset också så tiden ligger också som en orsak :-)

annia1
2013-04-25 18:25
#5

Efter det du säger så kan du släppa din osäkerhet. Så lägg fokus på er kärlek och att bygga ert liv tillsammans och låt henne hålla på bäst hon vill. Inte alltid så lätt, men det är det bästa för er.

.

Zofia89
2013-04-25 22:18
#6

Tackar =) Ska försöka vara mer säker =)

Annons:
[Blodpudding]
2013-04-26 07:56
#7

Är brytningen ny eller?

Sen berättade hon väl om allergierna för er, ni trodde bara inte på dem.

Zofia89
2013-04-26 09:04
#8

De har varit separerade över 2 år och officiellt skilda ca 1 år…

Ja hon berättade men eftersom hon först sa att dottern har mjölkallergi och denna allergi fanns ingenstans i läkarnas papper, därför blev vi skeptiska sedan…

Upp till toppen
Annons: