Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 2677 ggr
rebeccajansson
3/29/13, 5:24 AM

kräkningar smittorisk

Hej min son lekte med sin kusin igår. Hans kusin var dålig och kräktes tidigare i veckan går även på medicin. Kusinen o mamman kom på besök igår utan att jag visste om att hon skulle komma. Tre timmar senare så börjar min son kräkas som bara den hemma hos oss. Han gick tidigare på dagis och mådde bra när jag hämta honom från dagis. Min svärmor säger att kusinen omöjligt kan ha smittat min son efter bara tre timmar att han måste blivit smittad på dagis och min mamma säger tvärt om. Någon som vet av egna erfarenheter hur det funkar tänkte på syskon som smittat varandra osv

Annons:
Greigh
3/29/13, 9:19 AM
#1

Är det magsjuka det är talan om så smittar det inom närmsta timmar.
Min son blev magsjuk och bara en timma efter så hade jag åkt på det.

Tina-A
3/29/13, 7:02 PM
#2

Vårdguiden säger att vinterkräksjuka har inkubationstid 1-2 dygn.

Den enda magsjukan enligt vårdguiden som har inkubationstid på några timmar är salmonella, den har 6-72 timmar, men oftast 12-48 timmar.

"Inkubationstid

6–72 timmar, oftast 12–48 timmar.

Smittvägar och smittspridning

Det krävs i allmänhet stora mängder bakterier för att bli sjuk. Smitta kan överföras direkt från person till person mellan händer efter till exempel toalettbesök, men det är ovanligt. Smittan överförs för det mesta genom att man ätit infekterad mat, som ofta inte förvarats vid rätt temperatur. Salmonellabakterier kan överleva på tvålar och i fuktiga handdukar. Bakterien överlever djupfrysning, till exempel i glass.

Man ska kontakta vården om man misstänker att barnet har smittats av salmonella. Sjukdomen är anmälningspliktig enligt smittskyddslagen."

 http://www.1177.se/Stockholm/Tema/Barn-och-foraldrar/Sjukdomar-och-besvar1/Sjukdomar-och-besvar-A-O/Infektioner-hos-barn---smittguide-magsjuka/

#1: Om det var just vinterkräksjuka och den typ av magsjuka så har ni båda säkert blivit smittade från samma ställe 1-2 dagar tidigare.

"Inkubationstid

1-2 dygn.

Smittvägar och smittspridning

Vinterkräksjuka är mycket smittsamt. Den som är sjuk utsöndrar stora mängder virus och det behövs bara en liten mängd för att bli sjuk. Virus kan spridas direkt från en sjuk person till omgivningen eller vidare genom droppsmitta, till exempel via bord, golvytor och leksaker. Smittspridning kan också ske genom mat."

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

AnnaFagerell
4/1/13, 3:24 PM
#3

Var det bara kräkning och sedan var killen bra igen? Eller fortsatte han vara dålig? Barn kan ju kräkas av stress och uppståndelse också, behöver ju inte vara sjukdom alltid.

Det enda som kan ge så snabba utbrott är mat, annars är det som #2 skriver. Minst 1 dygn

Medarbetare på djurskydd.ifokus

MrsBex
4/2/13, 10:55 AM
#4

När vinterkräksjukan har drabbat oss, och det har den många gånger, brukar inte våra barn kräkas i flera dagar, utan det kommer, lite spontant och varar oftast bara tolv timmar ungefär. I alla fall kräkandet, de kan vara lite lösa i magen i några dagar, men oftast inte allvarligare än så. Det är två dagars inkubationstid och som alltid får man hålla sig i karantän i 48 timmar EFTER sista kräkdagen.

Ordmärkeri är den lindrigt intelligentes sätt att hävda sig

MrsBex
4/2/13, 10:57 AM
#5

Och under de där tolv timmarna, brukar det kräkas under kvällen, som exempel. Kanske någon gång på natten, för att sedan på morgonen vara ganska lugnt.

Ordmärkeri är den lindrigt intelligentes sätt att hävda sig

Upp till toppen
Annons: