Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 5183 ggr
Greigh
3/24/13, 8:57 PM

Min son har nattskräck!

I en veckas tid nu har våran 11 månaders son flugit runt som en torped och gallskrikit under nätterna. Han har öppet ögonen, men man får ingen kontakt med honom och han kallsvettas nått enormt att det ibland känns som att han kissat igenom pyjamasen.

Ibland är det vid ett tillfälle på kvällarna, men det har också kommit tillbaka flera gånger under nätter och det är extremt jobbigt, då man inte vet vad man skall ta sig till.

Är det någon med erfarenhet som vet vad man skall göra? Går det över automatiskt eller kommer han alltid ha det så här?  Hur påverkas sömnen rent generellt?

Annons:
AnnaFagerell
3/25/13, 6:03 AM
#1

Två av mina tre barn är mörkrädda och jag har fortfarande problem med dottern som är 6 år. Jag har nattlampor både i barnens rum samt i hallen till toaletten. När det var som värst fick dom sova i min säng.

Det är jättejobbigt men skulle tro att din lille kille drömmer mycket nu. Kanske är det något speciellt som påverkat honom eller hänt i hans liv nu? Det kan vara något litet bara för din del men för hans del är det stort.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Valyria
3/25/13, 8:15 PM
#2

Har hört att om ett litet barn/bebis ser för mycket på TV så kan de påverkas av alla intryck och då sova dåligt.
Säger inte att din får se mycket på TV, fast ibland kanske man inte tänker på det :-)

Hoppas det gör över snart!

Greigh
3/25/13, 9:41 PM
#3

#1
Well, han har precis lärt sig att gå och det är förstås en stor grej. Samtidigt har han fått 11 tänder som har påverkat mycket av hans sömn under det första levnadsåret. Men det är först nu som nattskräcken träder fram.

MrsBex
3/26/13, 2:04 PM
#4

Vi har en pojk med mycket nattskräck. Han har de ibland fortfarande (snart 4), men inte alls på samma sätt. Jag vet hur obehagligt det är när man vaknar sådär på natten. De gör ont i mammahjärtat. Min erfarenhet är den att vid förändringar eller utvecklingsfaser, drömmer de mer. Vår son har dock aldrig verkat påverkas av det, han är samma glada kille på dagen. Han är en liten funderare, så jag tror att det bearbetas mycket där inne i huvudet även nattetid. ;) Däremot blev det aningen bättre när vi satte in nattlampa, vi behövde inte gå in varje gång, utan han somnade ibland om själv. Det blir bättre och även om det låter allvarligt, tror jag inte att det så farligt

Ordmärkeri är den lindrigt intelligentes sätt att hävda sig

AnnaFagerell
3/26/13, 7:32 PM
#5

#3 men ni är säkra på att det är nattskräck? Kom på att mina barn faktiskt reagerat sådär vid öroninflammation också

Medarbetare på djurskydd.ifokus

MrsBex
3/26/13, 7:45 PM
#6

Jepp, i vårt fall är det solklar nattskräck. Har varit inne och kollat på BVC åtskilliga gånger. Plus att han numera skriker ut meningar när han vaknar.

Ordmärkeri är den lindrigt intelligentes sätt att hävda sig

Annons:
Greigh
3/26/13, 9:24 PM
#7

#5
Jodå, det är nattskräck. För han är helt vanlig resten av dygnet. Det är bara när han sover som det träder in. Sätter sig upp, skriker förfullt och  har öppet ögonen. Går inte att få kontakt med honom och kommer man närmre så blir han rädd. Så vi låter honom skrika i 5-10 minuter, sedan blir han lugn igen och lägger sig ned.

MrsBex
3/26/13, 9:41 PM
#8

Precis sådär är det för oss. Det blir bättre, skaffa nattlampa. Vi skaffade en som lös upp lite mer.

Ordmärkeri är den lindrigt intelligentes sätt att hävda sig

Greigh
3/26/13, 9:54 PM
#9

#8
Köper en sådan där liten svag som man sätter i kontakt-uttaget imorgon :)

MrsBex
3/26/13, 9:57 PM
#10

Nah, gå till Ikea, de har ensom skiftar i färg och som laddar upp sig, så om det blir riktigt läskigt, kan man ta den med sig, när man traskar över till mammas och pappas säng. :)

Ordmärkeri är den lindrigt intelligentes sätt att hävda sig

Greigh
3/26/13, 10:02 PM
#11

#10
Har en färgskiftare redan, men den är rätt stark. Får gå till babycenter och kolla på någon imorgon :)

MrsBex
3/26/13, 10:08 PM
#12

Gört!

Ordmärkeri är den lindrigt intelligentes sätt att hävda sig

AnnaFagerell
3/27/13, 5:20 AM
#13

#7 Mina ungar har varit helt vanliga på dagen men med fula öroninflammationer.

Är det inte hemskt låta honom skrika 10 minuter om han är rädd? Själv tror jag det sätter sina spår om man är rädd och inte får tröst för det

#8 Den jag tycker är bäst tror jag kommer från ikea. En rund sak med en "gubbe" i den, dvs hål för ögon och mun och så är det en cirkel runt. Den har mörkersensor så den släcks själv på dagen. Jag har två andra som är lite långsmala lampor i som lyser för starkt, då blir det för ljust tycker jag så när dom vaknar vill dom inte somna om för det är ganska ljust

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Greigh
3/27/13, 8:08 AM
#14

#13 Han blir ju mer rädd om man plockar upp honom och kramar. Då börjar han slita och slåss och skrika ännu mer. Han ligger ju i en ribba mellan vakenhet och dröm, där han är helt okontaktbar och alla rörelser följer med honom in i drömmen. Det är som hallucinationer med onda troll, häxor och spöken. I vuxen ålder kallas liknande tillstånd för Sömnparalysering.

Ladydragon
3/27/13, 12:37 PM
#15

1177 har en bra artikel på deras hemsida och nästan längst ner på sidan så står det on Nattskräck läs den gärna länk

#13 vid nattskräck så gör man det hela tyvärr ännu värre genom att försöka trösta och hålla om barnet 
barnet är inte heller medveten om vad den gör…

min son har haft nattskräck i flera år när han va mindre och det finns inte så mycket att göra tyvärr utan man får hålla sig lugn och hålla ett öga på barnet men inte gå för nära och inte trösta 

T.S du gör helt rätt och det är bara att stå ut och hålla tummarna att det lugnar ner sig snart

MrsBex
3/27/13, 12:58 PM
#16

Nej, det funkar inte att ta upp dem. Det finns inte så mycket att göra, tror det försvinner med tiden. Har han snuttefilt?

Ordmärkeri är den lindrigt intelligentes sätt att hävda sig

AnnaFagerell
3/28/13, 5:04 AM
#17

#15 Jag tror ändå att man kan undvika nattskräck genom att analysera vardagen. Det är något i barnets liv som utlöser detta.

Hoppas att nattlampa hjälper någon iaf…

Hur har era barn varit vid läggningen? Är dom oroliga då?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Greigh
3/28/13, 8:18 AM
#18

#17
Nej, inte speciellt. Han får sin välling i vanlig ordning och somnar, mätt och nöjd. Sedan tar det ca 2 timmar innan nattskräcken uppenbarar sig, samma tid varje kväll.

[Esme11]
3/28/13, 10:34 PM
#19

Jag har hört att nattskräck ligger i släkten, dvs har någon av era föräldrar, deras syskon eller liknande haft det så är chansen stor att ens barn får det. Har också hört att det blir bättre om barnet sover ordentligt på dagen och inte är övertrött framåt kvällen. Tyvärr inte alltid man kan få dom att sova ordentligt när dom behöver det :/ Hoppas det blir bättre för er snart :-)

MrsBex
3/29/13, 12:31 AM
#20

Det jag fått veta av BVC är att det inte är någon fara och att det oftast brukar bli värre när barnet tar steg i utvecklingen eller om det händer mycket nytt. Det där med sömn vet jag inte, vår son är snart fyra, sover ju då inget på dagen längre, lägger sig 19 och vaknar runt 07.

Ordmärkeri är den lindrigt intelligentes sätt att hävda sig

Annons:
Upp till toppen
Annons: