Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 10310 ggr
Greigh
2013-03-13 10:06

Aktiv bebis

Hejsan, jag är förälder till en snart 11 månader son och från och med när han var 2 månader gammal så har han alltid varit oerhört aktiv. Detta på ett sätt jag aldrig sett någon bebis vara tidigare. Självklart ser jag det som ett bra tecken, men det är oerhört energi-krävande och ibland åker man näst intill på ett psykbryt, då han skall vara och pilla på allt UTOM sina leksaker :P

Det är som att han har myror i benen 24/7 och klarar inte ens av att ligga och mysa i några sekunder utan att bli förbannad. Istället vill han bara "leka,leka,leka" som han på ett lustigt sätt uttrycker det ^^.

Han har bra rutiner i livet, bortsett att han aldrig vill sova på dagarna. Han har alltså en sådan energi att han kan vara vaken i 12 timmar utan vila och försöker vi lägga honom en stund på eftermiddagen så blir det max i 10 minuter, sedan vill han upp och "leka,leka,leka" igen. Den enda gången han sover är från 19:00 på kvällen fram till 06:30 på morgonen, sedan är det upp igen i vanlig ordning.

Han är i fysiskt god form och alla tecken på BVC-undersökningarna följer linjen i bra takt.

Detta är mitt första barn, så jag har egentligen inget att jämföra med. Men hur vanligt är det att en bebis är så pass aktiv? Är det någon av er föräldrar som har upplevt det samma med era barn? :)

Annons:
Bumsibum
2013-03-13 12:39
#1

är det ditt första barn?

i så fall-.. kan de ju bara vara att du träffat barn i några timmar innan…. de är ju lite skillnad på att ha ett eget barn och bara träffa en släktings/kompis barn i nån timme i bland… alla barn vid den åldern är och pillar på ALLT och inget! drar ner DVD, och allt de kommer åt… 🙂får kanske tag i en fjärrkontroll som de lägger i toastolen ect ect..

Greigh
2013-03-13 13:03
#2

Vi umgås ofta med andra bebisar, samt besöker öppna förskolan två gånger i veckan. Men ingen i hans ålder verkar vara lika aktiva på samma sätt och det är ju unikt på sitt sätt. Bebisar kan vara krävande på olika grader givetvis, och våran son sätter sprätt på våran energi att orka delta med honom, då han inte vill sova under dagarna.

Att han är nyfiken på allt och vill pilla på alla "vuxen saker" istället för att leka med sina leksaker är väl också ganska kul på ett sätt. Men man är ju samtidigt orolig och det är tråkigt att behöva flytta på honom hela tiden för att inte göra sönder sakerna, då han är väldigt hårdhänt av sig och tycker om slå saker i golvet osv.

Bumsibum
2013-03-13 13:11
#3

de du beskriver låter enligt mig som vilken 1 åring som helst.. (eller snart 1 åring) Men alla har ju olika uppfattningar.. 🙂

Greigh
2013-03-13 13:23
#4

Okej, tack för svar.
Det är som sagt min första, så erfarenheten har inte klingat riktigt än :P

Tina-A
2013-03-13 15:58
#5

Jag tycker då absolut inte att det låter som vilken 1åring som helst! Det hör inte till det vanliga att ett barn är vaken i 12 timmar utan att sova utan när de är 1 år brukar de flesta sova 1 eller 2 gånger om dagen, typ 30min - några timmar i stöten. Att vara vaken så länge i sträck är inte ens min 2åring utan hon sover mitt på dagen precis som alla andra barn jag känner som är mellan 1-2 år gamla.

Jag vet inte var energin kommer ifrån men det låter ju iaf som han sover bra på natten, skönt :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Bumsibum
2013-03-13 16:59
#6

jag missa biten att han inte sover middag.. ☺️… dock slutade min dotter me de vid 18 månader… så de är ju så olika.. hon vägra sova  middag vad jag än gjorde. Och sov bra på nätterna.

Annons:
JossanH
2013-03-13 21:55
#7

Jag känner verkligen inte igen mig. Har en 7 månaders som alltid varit väldigt lätt aktivera med leksaker och hon är nöjd bara hon får vara med. Många reagerar på att hon alltid är så glad och till freds i alla möjliga situationer. Så för mig är det verkligen inget jag känner igen. Hon sover mellan 9-12 timmar per natt och tar ändå ca 3-4 tupplurar per dag.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Fridaaaa
2013-03-15 10:47
#8

Vet en som var vaken så mycket som liten osv. Och h*n fick senare diagnosen ADHD. 

Sedan är barn aktiva, det är bara bra. Barn behöver vara det, men de behöver ju även sova :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ljusta
2013-03-18 08:45
#9

Precis, överaktivitet KAN vara ett tecken på adhd/damp, men behöver naturligtvis inte vara det. Finns många aktiva bebisar utan att de senare får diagnosen adhd, men det är ju alltid bra att vara öppen för det.

Ljustadalens kaningård

Greigh
2013-03-18 09:21
#10

Det har heller inte förvånat mig, då jag själv hade adhd när jag var yngre, som på senare tid gick över till aspberger/add.

anton123
2013-03-22 10:47
#11

Hej!jag tycker som de flesta här att det verkar som en helt normalt ettårigt barn. I den åldern brukar de ju ha mycket energie och vilja pilla på allt som de kommer åt. Blir det för mycket kan ni ju alltid skaffa barnflicka någon gång i veckan för att vila lite.😐

Greigh
2013-03-23 13:26
#12

De senaste två dagarna har han varit hel-vild och är aldrig nöjd med någonting.

Han har klättrat upp på en hög bänk och vält ut en kopp kaffe (kall kaffe) över sig själv. Han har rivit ut hela understa raden med CD/DVD-skivor, fyra gånger och blir jätte förbannad och skriker när han inte får som han vill. Han har rivit ned våra gardiner, samt sina mörker-gardiner som sitter fast med väggen som skall vara omöjliga att riva ner. Han drar ut alla lådor och skriker till förbannelse och sätter man honom i sitt lekrum så vill han absolut inte vara där och börjar storgråta.

Vi har försökt lägga honom så här på eftermiddagen idag, och han somnade till men vaknade igen 5 minuter efter och var lika vild igen och klöste och skrek på allting i hans väg.

Är detta någon form av trots-fas han är inne i nu?

Vi försöker verkligen att underhålla honom, gå ut på promenader, gunga och leka. Men han blir aldrig nöjd och bara skriker och slåss hela tiden.

AnnaFagerell
2013-03-24 11:39
#13

Mitt första barn var som du beskriver fast han sov inte på nätterna heller… Han sov inte på dane och mkt dåligt på natten och han är en fullt normal 12 åring idag. Han var bara extremt aktiv.

Mitt tredje barn som idag är 2,5 är förskolans jobbigaste barn. Han sover dock middag! Men när han är vaken är han överallt och pillar på precis allt.

En sak som jag tänkt på ganska mkt från första till tredje barnet är att det man ger barnen att äta påverkar ganska mkt när man har aktiva barn. Kanske något du kan tänka på? Då tänker jag främst på dolt socker i allt man kan köpa. MEN en vän till mig påstår att mjöl och mjölk kan ge symptom på ADHD och autism. Värt att fundera över faktiskt.

alla barn som är aktiva har inte ADHD!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Greigh
2013-03-24 11:46
#14

#13

Tack för ditt svar!
Har du några bra mat-råd?

AnnaFagerell
2013-03-25 06:10
#15

#14 Eftersom min minsting, liksom de andra varit känslig för mjölk har jag undvikit detta men då fick min lille nyponsoppa istället vilket visade sig var helt tokigt. Det innehåller så mycket socker. När jag tog bort den minskade aktiviteten något, kanske inte märkbart för utomstående men för oss.

Vi äter lagad mat 1-1,5 timme innan han skall sova. Det brukar bli bäst. Hoppar över kakor och kex till fika och får en frukt och lite fil eller yoggi istället. Försöker ge honom lite tankesaker att fundera över vilket kanske är svårt med en 11 månaders men man kanske kan fundera lite över vad som stressar honom mest och försöka undvika detta. Ha någon leksak man kan aktiviera honom med enbart på em som han inte får ha övriga tider för att göra honom lite trött.

Jag lagar varm mat två gånger om dagen och han står sig oftast på bara frukost och dessa två mål mat, vill oftast inte ha mkt mer än bara ett mellanmål. Lite kommer säkert med åldern också.

Han dricker vatten och lättdryck, aldrig juice eller saft.

Ett mellanmål han gillar är en skiva bröd med stekt bacon på… Kanske svårt få i din lille =) Du får exprimentera. Jag hade provat ta bort rena mjölkprudukter vilket kan ge ett barn som är uppblåst i agen utan att man vet om det. Se under två v om något ändras.-

Medarbetare på djurskydd.ifokus

MrsBex
2013-04-02 11:02
#16

#5 Alla mina barn slutade sova middag runt ett. Inget konstigt med det, man har olika behov av sömn. Sov mina på dagen, var de uppe till tio sedan, i bästa fall. Vi har dock aldrigt hindrat dem, om de skulle vilja sova och vi kan vila lite istället för att sova. Mina barn somnar 19 och vaknar 6:30

Ordmärkeri är den lindrigt intelligentes sätt att hävda sig

Upp till toppen
Annons: