Annons:
Etikett10-amning
Läst 3640 ggr
Michaela-N
2013-03-02 20:06

Amma längre = högre intelligenskvot

Undrar lite vad ni tror/vet/tänker om vilken påverkan Amning och bröstmjölk har på barn. En vän till familjen ammar sitt barn på två år med anledningen av att hon tror att barnet ska bli smartare av att ammas länge. Har absolut inget problem med det men undrar om det är någon som vet om det faktiskt finns ett vetenskapligt bevisat samband mellan Amning och intelligenskvot? Kan man få mindre intelligenta barn om de inte ammas?

Annons:
[RMSLiners]
2013-03-02 20:10
#1

Läste i en amningsbok för läkare att det ska vara något åt det hållet men inte bara intelligensen blir bättre utan barn som ammas blir också socialare mm. 

Rekommenderar boken för den som verkligen vill veta mer. 

http://www.bokus.com/bok/9789172056275/amning-i-dag/

Tina-A
2013-03-02 20:19
#2

Jag tror absolut att det finns anledning att tro att barn som ammas längre blir intelligentare. Dock tror jag inte enbart det beror på amningen i sig, kanske till liten del men inte all. Studier visar att välutbildade mammor (antas också mer intelligenta förstås) ammar längre och mer än de utan utbildning. Barn med intelligenta föräldrar som studerat fler år har stor chans att gå i samma fotspår och har större möjlighet att utveckla sitt eget intellekt. Jag tror att det till viss del ligger där i också alltså.

WHO rekommenderar ju också att man ammar sina barn tills de är minst 2år så jag tycker din vännina gör helt rätt, oavsett anledning :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[RMSLiners]
2013-03-02 20:25
#3

#2 Det där var intressant. Kan man läsa mer om det någonstans? :) Tänker främst på att min föräldrar saknar utbildning men jag själv utbildar mig till jurist och tar lite andra kurser vid sidan av så hos mig stämde ju inte den studien. Samt att jag endast ammades till 6mån ålder och fick därefter modersmjölkersättning och välling. :)

Tina-A
2013-03-02 20:37
#4

#3: Det gäller förstås inte alla människor i hela Sverige :) Jag är också ett undantag som du. Min mamma ammade mig bara någon månad, är rökare och har ingen universitetsutbildning. Själv är jag med i Mensa och räknas väl därför som intelligent då jag har ett IQ på minst 135. Jag har pluggat 3 år på universitetet och räknar med att plugga minst 4,5 år till! Så det gick ju bra för mig ändå.

Det går att läsa bland annat här;

**"Högutbildade ammar längre
**Socioekonomiska faktorer styr hur länge kvinnor ammar, visar ny forskning bland 37 000 svenska mammor. Personer som inte läst vid högskola eller universitet, som får arbetslöshetsersättning eller socialbidrag, eller som har en låg inkomst ammar i lägre grad än dem med hög socioekonomisk status. Risken att sluta amma innan barnet fyllt sex månader är dubbelt så hög bland kvinnor med kort utbildning som bland högutbildade. Studien är genomförd vid Uppsala universitet, och en av världens största någonsin."
http://www.jusektidningen.se/Arkivet/2007/4/I-korthet-april-2007/

Men det finns många studier om det! Hittade inte den jag läste själv när jag letade, men i den här stod det i princip samma sak.

Här står det också;
http://www.barntotal.se/aktuellt_bebis/oevrigt/rika_mammor_ammar_laengre/

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Michaela-N
2013-03-02 20:38
#5

Så intressant! Tack för era svar.

[RMSLiners]
2013-03-02 20:45
#6

#4 Medlem i Mensa? Då har du alltså gjort intagningsprovet? Något jag vill göra men är åt hellskotta för feg. ;) (sorry OT)

Annons:
Tina-A
2013-03-02 21:03
#7

#6: Ja man måste göra intagningsprovet för att bli medlem, haha! Det var inte så farligt men jag var den enda tjejen där.. Trodde det skulle vara i alla fall en eller två tjejer till förutom jag men icke sa nicke! 🥵

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

AnnaFagerell
2013-03-03 18:03
#8

Nä det tror jag inte ett dyft på, jag vet dom barn som aldrig ammats men som är fullt normala… Amning länge är upp till var och en men det är viktigare i länder där det inte finns resurser för bra föda än i sverige där vi ju faktiskt har det väldigt bra. Jag läste någonstans att ett barn faktiskt när det blir större har bättre behov av bra mat än Amning, det försvinner för mycket i mjölken av kvinnans upptag än vad bra näringsrik mat innehåller

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Tina-A
2013-03-03 18:20
#9

#8: Självklart finns det barn som aldrig ammats som är fullt normala. Det motsäger inte det faktum att procentuellt sett ökar chansen till högre intelligens hos de barn som ammas länge. De ena motsäger inte det andra!

Och javisst, när barnet växer ändras näringsbehovet. Fram till sex månader innehåller bröstmjölken precis allt som ett spädbarn behöver. Modersmjölken blir mer näringsrik allt eftersom barnet växer och bröstmjölken är oerhört värdefull rent näringsmässigt. Dock precis som du skriver har barn efter sex månader ett behov av annan föda också som komplement för att få i sig lite extra vitaminer och mineraler, speciellt järn (eftersom barn har ett väldigt högt järnbehov).
Det är superbra om man vid sidan om kan delamma så länge som man vill och kan och som sagt är rekommendationen 2 år!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tina-A
2013-03-03 18:31
#10

För att förklara lite närmare så är det så att små barn har ett högre näringsbehov än oss vuxna och speciellt innan 2 år. Ju mindre barnen är desto större näringsbehov i princip.

Samtidigt som de små barnen behöver mer näring än en vuxen har de betydligt mindre magsäckar och får inte plats med så mycket mat. Samtidigt ska de inte heller äta för mycket grönsaker (som är näringsrika) eftersom det är inte bra för små barn (speciellt under 2 år) att få i sig för mycket fibrer (grönsaker är väldigt fiberrika). Så de behöver väldigt näringstät mat för att tillgodose sitt näringsbehov. De behöver alltså mat med så mycket näring som möjligt i förhållande till volymen på maten, om man säger så.

Barn dricker ofta vatten eller mjölk och all denna dryck du kan byta ut mot bröstmjölk är bra eftersom bröstmjölk är betydligt mer näringstät än både vatten och komjölk. Därför är det jättebra om man kan delamma så länge som möjligt (exempelvis på kvällarna eller mornarna) för att trycka i dom lite extra näring. Istället för en flaska mjölk på kvällen är samma mängd bröstmjölk betydligt bättre rent näringsmässigt eftersom bröstmjölken är mer näringstät.

Hoppas det gjorde det lite klarare :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

AnnaFagerell
2013-03-03 18:56
#11

#10 Kroppen fungerar tyvärr inte så enkelt som att alla kan delamma… Min kropp sinade så jag kunde inte amma endast kvällstid… Fick jag inte amma minst tre gånger varje dag så sinade jag…

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Tina-A
2013-03-03 19:10
#12

#11: Mjölkproduktionen anpassas efter efterfrågan. Det kan absolut vara så att du själv inte får ut mjölk men att det kommer när det stimuleras av ett barns sugreflex. Ju mindre du ammar desto mer sinar mjölken förstås men så länge du ammar över huvud taget varje dag finns den mängd som efterfrågas om dagen. För ett fåtal fungerar säkert inte efterfrågan=tillgång men det är det vanligaste och så kroppen fungerar. Till och med kvinnor som adopterat barn kan börja amma om de låter barnen suga på brösten eftersom mjölken produceras baserat på efterfrågan. Ammar man inte försvinner mjölken. Helammar du trillingar finns det mjölk för 3 barn. I normala fall alltså, om man inte har något avvikande.

Själv ammade jag dock bara i 10 månader vilket var mitt eget val och (tyvärr?) inte dotterns som gärna hade fortsatt lite till. Så jag vet precis hur det är att inte följa rekommendationen ;)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tina-A
2013-03-03 19:13
#13

Anledningen till att jag slutade var att jag inte pallade utan ville sova en hel natt! Men tju fick jag, det fick jag ändå inte göra förän dottern var 17 månader.. Men lite mer fick jag sova iaf :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
JossanH
2013-03-03 20:06
#14

Mycket forskning tycker jag kan bli missvisande då man tex säger att längre Amning ger intelligentare barn, när det kanske ligger en genetisk förklaring bakom. Om det nu är så att kvinnor som är välutbildade och intelligentare procentuellt ammar längre så behöver det inte vara amningen i sig som ger intelligentare barn utan den genetiska aspekten. Jag tvivlar inte på att Amning har flera positiva effekter men ibland går man in på atomnivå känns det som..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Tina-A
2013-03-03 20:11
#15

#14: Jag håller med angående att forskningen kan bli lite missvisande! Jag är tror att den största anledningen är just den genetiska i de fallen. Amningen kanske också spelar viss roll, men jag har svårt att tro att det skulle vara den främsta anledningen..

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

JossanH
2013-03-03 21:28
#16

Jag får väl bara hålla tummarna nu för att mitt barn ska bli intelligent när jag tänkt sluta amma vid 7 mån ålder ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Tina-A
2013-03-03 21:29
#17

#16: Det är jag säker på att hon blir :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

AnnaFagerell
2013-03-04 08:28
#18

#12 Gick inte för mig, efter bara några tillfällen med kvällsamning sinade jag och eftersom jag jobbade och inte kunde mjölka ur på jobbet så blev det så. Kan kanske ha haft med vikt å så att göra också? Jag var ganska underviktig

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Tina-A
2013-03-04 12:16
#19

#18: vad man väger är inte det viktiga men det är viktigt att äta, dricka och sova ordentligt för att mjölken ska kunna produceras ordentligt.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Bumsibum
2013-03-05 22:23
#20

det var de dummaste jag hört hahaha..! 🙂…men vi alla tror olika. Mjölken mättar magen inget annat… 🙂

Annons:
AnnaFagerell
2013-03-06 06:04
#21

#20 lite så tycker jag också… det påstås att Amning är bra mot infektioner och allergier. Märkligt för av tre av mina ungar har två allergier och en har astma och dåligt immunförsvar.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

JossanH
2013-03-06 09:18
#22

Som vanligt kan man inte bara relatera till sig själv utan man måste se till det stora hela. Lite som att påstå att det bara är skitsnack att bilbälte ökar chansen för att man ska överleva i en krock då man minsann vet 4 personer som hade bälte på sig och dog… Ingenting är någonsin 100% och vi kan ju omöjligt säga hur det skulle ha sett ut om något hade varit annorlunda. Ta tex 2 ammade barn med allergier, vem vet om de haft ännu värre problem utan Amning?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Tina-A
2013-03-06 12:24
#23

#21: precis som #22 säger så säger det där ingenting alls om det stora hela. Även om det är jättebra och MINSKAR risken så ELIMINERAS risken inte. Det är skillnad. Bara för att dina barn är allergiska betyder det inte att Amning inte minskar risken, för det gör det menar forskningen. Att det inte är 100% är ju självklart. #20: läs lite forskning i ämnet och utbilda dig lite inom Amning så kommer det inte ta många minuter innan du lär dig att det långt ifrån bara mättar magen! Dags att läsa på lite.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Bumsibum
2013-03-06 14:10
#24

#23, de intresserar mig inte ett jävla dugg så NÄ tack, tror jag hoppar! 😃

Tina-A
2013-03-06 15:03
#25

#24: Självklart är det helt frivilligt att allmänbilda sig :) Men i nästa diskussion om Amning kan du ju ha i åtanke att bröstmjölk är bra för så otroligt mycket mer än att mätta magen. Det har massor med fördelar. Då behöver du inte läsa på själv, nu vet du vet!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Bumsibum
2013-03-06 19:24
#26

jag har hört de om immunförsvar.. men jag har väll ändå rätt att säga min åsikt om vad jag tror/tycker? 🙂..varför bara hoppa på mig?
när de är mer än jag som tror/tycker som mig?

JossanH
2013-03-06 19:43
#27

#26 för att du i ena andetaget säger att det är det dummaste du hört för amningen är endast mat, men sedan påstår att du redan vet att det gynnar immunförsvaret.. En aning dubbelt..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
Tina-A
2013-03-06 19:53
#28

#26: Jag ville bara tala om för dig att det du säger inte riktigt stämmer. Om det är det dummaste du hört kan du ju inte ha hört särskilt mycket om amningens fördelar, eftersom det inte alls är särskilt dumt eller svårt att anta att Amning skulle ge chans till högre IQ. Och sen vad man tror, ja, det kan man ju säga vad man vill om.. Jag skulle jämföra det lite med att man tror att jorden är platt, fast forskning visar att jorden är rund. Visst får man gå runt och tro att jorden är platt, eller att bröstmjölk bara mättar magen, men det är inte sant… Men man måste ju inte tro på vetenskapen så tro vad du vill!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Michaela-N
2013-03-06 19:57
#29

Oj, vilken debatt det blev!

zoolatri
2013-03-08 15:21
#30

Tyvärr slutade amningsförsöken här när dottern var drygt sex veckor, hoppas hon slipper åka den lilla bussen till skolan iallafall🤪

Hoppas att min universitetsutbildning innebär att hon får lite intellektuell stimulans ändå😉

Nilam
2013-03-08 17:37
#31

Att Amning påverkar ens framtida hälsa tror jag på, men inte intelligensen. Min man blev aldrig ammad som barn, han fick ersättning, och han är den mest intelligenta och sociala laktosintolleranta man jag träffat.

"Intelligens" är en oklar fråga. Bara för att man har hög utbildning betyder det inte att man är intelligent, det innebär bara att man hade viljan att lära sig och man blev kunnig i något. Men att min man vet så mycket om hjärnan (neurobiolog) betyder inte att han är mer intelligent än mig, för jag vet bra mycket mer om djurens fysiologi och beteenden. Vi har alla olika kunskap och intelligens är mer en fråga om hur lätt vi har att ta emot och utnyttja den information vi får. Många av min mans kollegor har med hjälp av studier blivit forskare inom olika områden, men försöker man ha en vettig konversation med dem så inser att de är minst sagt puckade.

JossanH
2013-03-08 22:57
#32

#31 det kan kanske påverka intelligensen i någon mån, inte sagt att det är svart eller vitt. Men tror, som jag nämnt tidigare, att studien blir missvisande då det snarare verkar finnas en ärftlighet som kanske inte tagit hänsyn till. Sedan får man inte glömma den sociala intelligensen! Många forskare är kunskapshungriga och vill läsa sig till allt inom ett ämne och hamnar ibland som lärare i sitt ämne, vilket inte alls funkar bra då den sociala biten inte alls funkar..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Åsa S
2013-03-10 10:25
#33

Varken jag eller syrran ammades eftersom våran mamma aldrig lyckades få tillräckligt med bröstmjölk så skulle vi levt på det så skulle vi svultit ihjäl rätt snart efter födseln. Ingen av oss har några allergier el. dyl. + vi har båda avklarade universitetsstudier bakom oss så jag tror inte amningen har så stor betydelse för alla och jag tror det kan bli för stor press på en del ifall man låter dem tro att barnen  kommer bli sjuka och ointelligenta ifall man inte ammar är många som kanske känner det som för stor press och får ångest och tror de är dåliga mammor ifall de inte klarar att amma och en mamma som mår dåligt tror ju jag är sämre för barnet än att få mjölkersättning och ha en mamma som mår bra.

Bumsibum
2013-03-11 16:27
#34

27, de me immunförsvar kan jag mer tro på än de andra… men tror inte så mkt på något av de… då min dotter sällan är sjuk o blev inte ammad (eller 3 första veckorna innan mjölken sinna ur helt)

Annons:
Upp till toppen
Annons: