Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 2674 ggr
[RMSLiners]
2/27/13, 6:06 PM

Plugga+barn

Någon här inne som pluggat distans samtidigt som ni tagit hand om barn? Hur har det gått?

Vårat barn kommer innan sommaren och i höst går det en jurist kurs på distans (helfart) jag absolut vill gå samt en kurs i kriminologi men den första är mer intressant. Jag funderar på att skicka in ansökan och se hur det går men blev nyfiken om någon här inne kanske gjort samma sak någon gång i livet.

Annons:
Tina-A
2/27/13, 8:18 PM
#1

Ja, jag har pluggat till lärare på distans samtidigt som jag var mammaledig.

När dottern var 0-6/7 månader gick det toppenbra, utan problem. Hon sov jättemycket och låg stilla om jag la henne på golvet med något att pilla på om jag var tvungen att avsluta något på datorn en snabbis. När hon blev äldre, sov mindre och blev rörligare blev det mycket svårare och jag drog ner på takten till 25%. Det blir så få timmar om dagen man kan plugga när de sover mindre och jag blev märkbart tröttare ju äldre hon blev och behövde vila när hon vilade.. :) Men det var jag det!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[RMSLiners]
2/27/13, 9:34 PM
#2

#1 Hmm.. nu är ju alla olika. Vårat barn kommer vara runt 4 månader gammal när kursen börjar om barnet anländer när det är beräknat. Gubben min kommer troligen då bytt jobb och jobbar dagtid istället för natt så jag kommer ha hand om barn och hund själv på dagarna. Men det är ju distans kurs med enbart inlämningsuppgifter, inga föredrag eller sammankomster. Borde ju gå tycker jag om man ger sig fasen på det. :D

Tina-A
2/27/13, 9:36 PM
#3

#2: Säkert! Jag hade några sammankomster också men det gick fint. Om man verkligen tar tillvara på tiden när barnet sover så har man ju några timmar om dagen att sitta :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Ketang
2/28/13, 11:47 AM
#4

TS nu har inte jag pluggat när jag haft små barn, men tänk på att just ditt barn kanske har mycket vaken tid på natten så du behöver sova när barnet sover på dagarna.

Jag har gått in i väggen och det är inget jag önskar någon, allra minst någon med små barn. Så mitt råd är att prata med dig sambo/man om hur ni gör med ev vakna nätter om du ska plugga sen. Tyvärr gjorde vi så att jag tog alla nätter måndag-fredag efter som min man skulle upp och jobba och jag kunde sova på dagarna. Men det är tufft ändå.

Så prata om hur ni löser ev problem innan du bestämmer dig för att söka. Lycka till!

[RMSLiners]
2/28/13, 2:15 PM
#5

#4 Jag har själv gått in i väggen en gång men då hade jag en stressig period på jobbet, mer än normalt vill säga, och jobbade 13-14 timmar 7 dagar i veckan non-stop. Jag pallade den hastigheten i 1 månad och sen var jag förstörd mentalt och fick sjukskrivas. Så jag vet hur det är att gå in i väggen. 

Givetvis kommer vi diskutera detta närmare också. :)

[RMSLiners]
3/17/13, 10:21 PM
#6

Ni som plugga samtidigt som ni hade barn hur gick det för er ekonomiskt?

Jag kommer inte ha CSN lån vid första kursen men jag har ju föräldrapenningen och gubbens ekonomi men är rädd att det ska bli kärvt då kurs litteraturen kostar över/runt 2000kr/kurs. Oroar mig säkert i onödan som vanligt men vill ändå höra efter.

Annons:
Tina-A
3/17/13, 10:33 PM
#7

#6: Var ute i god tid. Så fort du får en litteraturlista sök på alla bibliotek du kan komma åt och leta efter litteraturen. Sen går du vidare och raskt söker på tradera och blocket efter begagnad litteratur och i absolut sista fall köper du nytt. Det funkade fint för mig, lyckades låna alla böcker på lite olika bibliotek.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[RMSLiners]
3/17/13, 10:44 PM
#8

#7 Största boven är väll lagboken som kostar 1000 lappen ny för 2012s upplaga, den summan svider till lite.

Bumsibum
3/19/13, 11:21 AM
#9

är det inte bättre och fokusera på sin bebis istället? och vänta med pluggandet när bebisen/barnet är stort nog för dagis?
så hade jag tyckt iaf..en bebis är rätt krävande och man är rätt trött som mamma.. speciellt första månaderna/första året.

[RMSLiners]
3/19/13, 1:32 PM
#10

#9 Nja, jag vill gärna ha något att göra så att säga. Dessutom är vi två stycken i familjen och gubben min hjälper till en hel del. Så länge jag vet vad jag själv klarar så ska det inte vara några problem.

Bumsibum
3/19/13, 2:47 PM
#11

okej, bra men då kanske du inte behövt fråga *fniss* men klart råd skadar ju aldrig! 🙂

[RMSLiners]
3/19/13, 3:03 PM
#12

#11 Ingen fråga är för dum brukar man säga.

Nilam
3/22/13, 11:57 AM
#13

Jag pluggade ett par kurser halvfart medan dottern var 6-9 månader. Det var ganska utmattande, men jag pluggade när hon sov och på helgerna när min man var hemma och kunde ta henne. Har en kurs till men la den efter att hon börjat på dagis, för nu sover hon bara en gång om dagen och inte särskilt länge.

I början var det skönt att ha någon slags sysselsättning, men skulle aldrig klarat av helfart. Dock är alla barn olika, inte alla kräver lika mycket uppmärksamhet och närhet som min dotter ;)

Annons:
[RMSLiners]
3/22/13, 12:42 PM
#14

Jag har redan nu börjat läsa in studiematerialet. Tänkte jag skulle gardera med ett kryss och starta tidigt.

Nilam
3/22/13, 1:18 PM
#15

Samma här, läser igenom kurslitteraturen för kommande kurs nu, lite då och då när jag har tid över, så blir det mindre stress under kursen. Jag kan inte fatta att man ska hinna med en hel bok, 4-5 uppdrag, 5-6 hemlaborationer och en laboration med lärare, samt muntlig examination på bara en månad! Vi gjorde aldrig så mycket på gymnasiet, ändå ska detta räknas som gymnasiekurs.

[RMSLiners]
3/22/13, 4:24 PM
#16

#15 Jag hade så mycket på gymnasiet. Plus 2-3 uppsatser som skulle in. Kanske är olika vad man gått för linje (gick samhällsvetenskapliga). Jag tycker universitetet, jag nu går, är slappt jämfört med hur jag hade det i gymnasiet.

Nilam
3/22/13, 8:14 PM
#17

Fast det här är bara en kurs, i gymnasiet hade man flera ämnen på samma gång, så det är klart att man hade mycket att göra då.

Upp till toppen
Annons: