Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 3721 ggr
Helin_
2/11/13, 3:03 PM

utökad dagisplats vid sjukdom?

Kan man begära utökad dagisplats om den ena föräldern är sjuk och den andra föräldern inte har en chans att hinna med sitt arbete med ordinarie dagistider?

Annons:
Intehärutandär
2/11/13, 11:08 PM
#1

Tveksamt. Ensamstående får ingen extra tid för att de alltid är ensamma?

Så det är nog de regler som gäller.

Tina-A
2/12/13, 7:42 PM
#2

Med speciellt bestämmande från läkare att den sjuka förälder inte har en möjlighet över huvud taget att hämta barnet får du ha barnet där tider anpassade efter din egen arbetstid, och förstås betala för antalet timmar som vanligt.

Vilka tider som gäller när en förälder är hemma (15h eller 25h) får du fråga din förskola om.

En del förskolor har dock lite annorlunda regler, fråga!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Ketang
2/13/13, 8:06 AM
#3

I vår kommun får vi ha barnet på dagis under hela våra vanliga tider om vi är sjuka utan läkarintyg. Är jag magsjuk kan jag alltså lämna dottern (eller ja, min man) på dagis 7-16 som vanligt utan att någon har några invändningar.

Är man ensamstående och bara får lite hjälp med barnen varannan helg av pappan så får man ha barnen på dagis 20h/v i stället för det normala på 15h/v om man går hemma med en liten bebis.

Ang utökad dagisplats tror jag det är svårt. Du menar alltså att du behöver MER timmar på dagis än ni har normalt/v för att du är sjuk? I det fallet så jag att det är svårt att få igenom. Men ring kommunen och fråga så får du rätt svar.

Helin_
2/13/13, 9:17 AM
#4

Jag är inte i behov nu av utökade tider på dagis men jag täbkte bara på hur man löser de om tex jag blir så sjuk att jag inte kan ta hand om barnen. Mina barn går 25 timmar i veckan på dagis nu och med dom tiderna är de omöjligt för min man att hinna lämna och hämta och samtidigt jobba mer än 3 timmar per dag innan han måste åka o häntabarnen igen. Vi bor långt ifrån våra föräldrar som har egna jobb och inte har tid att hämta lämna. Någo som vet hur man kan lösa de med dagis om man vara skulle vara i behov av dagis mellab 14 och 17. Syftar på att de kanske blir knasigt att lämna när dom andra barnen börjar gå hem?

regskylt
2/13/13, 12:26 PM
#5

#3 men hur smart är det att lämna ungen på förskolan när man är magsjuk? Smittan sprids fort och går runt och runt och runt… 

Tina-A
2/13/13, 12:31 PM
#6

4: du får fråga om det är okej att lämna 14-17! En del accepterar det och andra inte. Och om du är långvarigt sjuk så kan ni få utökade tider med läkarintyg. Är du kortvarigt sjuk så får du väl ha barnen hemma, eller mannen får vaba… 0:)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
Helin_
2/13/13, 1:46 PM
#7

4# man kan ju inte vaba om barnen inte e sjuka?

Ketang
2/13/13, 2:11 PM
#8

#5 Det var ett dåligt exempel bara. Välj vilken sjukdom du vill.

Tina-A
2/13/13, 2:27 PM
#9

#7: Därav ängeln! Haha, nej man får ju förstås inte vaba då. Kan han inte bara ta ut föräldradagar?

Men alltså, du måste ju vara riktigt, riktigt sjuk för att inte klara av att hämta och lämna på förskolan. Då borde ju rimligtvis ett läkarintyg ändå finnas så det kommer säkert lösa sig om så är fallet..

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Ketang
2/13/13, 3:02 PM
#10

#9 Det behöver ju inte handla om just hämtningen eller lämning utan kan vara så att det är svårt att ta hand om ett barn en hel dag när resp jobbar. Då kan man ju behöva avlastning. Ex var det så när min man opererade axeln och knäet. Han kunde inte ta hand om dottern då.

Helin_
2/13/13, 4:12 PM
#11

Vi bor på landet där man är beroende av att kunna köra bil för att hämta och lämna på dagis så i vårat fall krävs de ju att vi ska vara i sådant skick att vi kan köra bil för att hämta o lämna. Men får man ha barnen på dagis utökad tid om man är sjukskriven på heltid med läkarintyg? Men inte för tillfällig sjukdom utan läkarintyg tex om den ena förälder är hemma med feber i en vecka? Någon som har koll?

Ketang
2/13/13, 4:27 PM
#12

Det där med utökad tid på dagis tror jag är jätte svårt att få. Sen är det nog olika för olika kommuner. Vi får som sagt ha våra barn på dagis ordinarie tid om vi är sjuka utan läkarintyg. Men jag vet inte om man kan få mer tid än man normalt har. Tveksamt.

Tina-A
2/13/13, 4:40 PM
#13

Utan läkarintyg tror jag det alltid är ordinarie tid som gäller, men en del har som sagt lite annorlunda regler så det är svårt att säga. Men generellt lär du inte få utökade tider bara för att du är sjuk. Läkarintyg på att man är sjuk ger inte heller extra tid men läkaren kan alltså skriva och ordinera att man ej är i skick att varken hämta eller lämna på föris.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
AnnaFagerell
2/27/13, 3:10 PM
#14

Är man sjukskriven har man rätt att lämna barnen och är man sjuk så är man sjuk…

#5 Vi hade magsjuka här hemma men min dotter var inte sjuk. Vi frågade skolan hur vi skulle göra och dom sa hon skulle vara i skolan… Så hon fick gå i skolan när vi andra spydde…

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Tina-A
2/27/13, 3:13 PM
#15

#14: reglerna skiljer sig lite i skola och förskola, mest pga skolplikten medan förskolan är valfri. Är man till synes frisk vill de att man är i skolan eller på jobbet medan förskolebarn med sjuka syskon eller föräldrar helst ska hållas hemma.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

AnnaFagerell
2/27/13, 3:24 PM
#16

#15 Det är nog så… hon går förvisso bara i förskolan (6 år) men hon skulle gå i skolan om hon var frisk även om vi var sjuka… men så var också 76% av skolungarna sjuka här någon vecka… kanske inte konstigt? =)

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: