Annons:
Etikett04-barn-3-5-år
Läst 33244 ggr
Fridaaaa
2/5/13, 8:09 PM

Tips på lekar/aktivitet för 3-5åringar

hej!

Jag går min andra termin på förskollärarprogrammet.
Nu är jag på VFU (arbetsförlag utbildning) och ska göra en aktivitet med 3-5 åringar, runt 3-5 barn.

Ska ha med "kroppen och omvärlden) t.ex miljön mm.

Någon som har bra tips? :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Sozzia
2/5/13, 8:49 PM
#1

Hej!

Ett förslag är att du kan fokusera på temat ljud. Då ken du dels få med kroppen (lyssna-höra) och dels omvärlden (vad är det jag hör?). Dessutom bidrar många ljudövningar till språklig medvetenhet, vilket är en fördel för barnen som ska lära sig att läsa.

Eftersom det är så få barn som du ska ha i gruppen så har du all möjlighet att göra övningarna i experimentell form där de alla får vara delaktiga.

Förslag på aktiviteter:

* 1. Lyssna tillsammans i rummet. Vad för ljud kan man höra när man är tyst? 2. Lyssna ute på gården. Vilka ljud hör vi där? 3. Lyssna ute i skogen. Hör man något? Samtala! 4. Fråga barnen även vid tillfällen då ni är någon annanstans tex biblioteket, om möjligt. Fånga de tillfällen som dyker upp.

* Gör en gissa-djuret-lek. För spänningens skull göm dig bakom ett skynke/skärm. Gör ett djurljud och låt dem gissa.

* Berätta en saga. Låt barnen göra ljuden. Hitta på och gör den lätt -dvs på deras nivå.

* Prata om vilka ljud man kan göra med sin mun. Hitta på "nonsensljud" och låt barnen härma dig. Låt barnen sedan vara kreativa och få chansen att hitta på egna ljud som du/ni ska härma.

* Gör en gissa-låten-lek. Nynna de låtar som de brukar sjunga och låt dem få gissa. Om övningen går bra kanske du kan bygga på den med att de som vill får nynna en låt och de andra gissar.

Det finns även såklart fler bra grejer du kan göra. Att jobba med ljud är tacksamt. Det kräver koncentration och uppmärksamhet på dig som pedagog och dessutom tycker många barn att det är roligt och spännande. Var kreativ och prova dig fram! Jag tycker dock inte du ska blanda in miljön om det inte handlar om barnens närmiljö, eller att du ser en alldeles lysande idé/möjlighet.

Lycka till!

Fridaaaa
2/5/13, 8:54 PM
#2

#1 Tack för tipsen! Tycker det är så himla svårt att hitta på saker, då dem har gjort så himla mycket :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sozzia
2/5/13, 10:21 PM
#3

# 2 Varsågod! Hoppas tipsen hjälpte! (Annars kan du ju alltid be din VFU-handledare/mentor på förskolan om råd. Hon/Han vet ju vad de har jobbat med tidigare. En klok handledare ger dig vägledning utan att ditt omdöme påverkas negativt.)

Fridaaaa
2/5/13, 10:24 PM
#4

#3 ja min handledare på förskolan är toppenbra:)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: