Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 2621 ggr
Bumsibum
1/28/13, 3:07 PM

veckopeng- lämplig ålder att börja?

ja, som sagt, vilken ålder börja du/ni ge ditt/dina/ert/era barn veckopeng ?

sen månadspeng kanbske man inte ger fören de är lite äldere? 
när börja ni med det?
eller ni kanske börja med det med en gång?

eller nån kanske bara ger vid behov och inte vecko/månads peng?

hur mkt veckopeng börja ni ge..?!

ja alla möjliga frågor kring detta.. Glad

Annons:
Intehärutandär
1/28/13, 4:35 PM
#1

Jag gav veckopeng då min son var 2-3 år (minns ej exakt). Han fick en femma och kunde räcka till kassörskan (med lite hjälp). Då han började skolan fick han månadspeng.

Han är nu 13 år och har 100kr/mån. Det får han köpa godis för, spel, kläder eller vad han nu vill.

Bumsibum
1/28/13, 4:58 PM
#2

okej.. min dotter är 5 år.. och har fått nån liten peng "då och då"(5 - 20 kr typ) och handla för.. men funderar på veckopeng snart.. fast vet inte hur mkt jag ska ge, och vad som ska "ingå", jag tycker personligen att lördagsgosis/chips osv.. ska föräldrarna först och främst köpa… de ska de inte behöva använde veckopengen/månadspeng till… ok, vill dom köpa godis för de är de ju deras ensak.. men jag tycker mer att de är spaa till saker.. ett tv spel, lego(somkan va dyrt speciellt om de gillat star wars m.m)  och sånt.

Intehärutandär
1/28/13, 5:08 PM
#3

Godis är ju inget måste. Ja, inte sånt godis man köper. Så resonerar jag. Vi har ju som föräldrar makten att välja vårt barns socker-missbruk (eller snabbmats-fällor). Glad Jag äter t ex sällan godis, så ska mitt barn ha det så får han köpa det för sina pengar - eller pantburkar. De få ggr jag äter, så delar vi (för mina pengar). Men visst ger jag honom nötter och frukt istället.

Jag köper de saker som han 'måste' ha. Dvs tandborste, tandkräm, duschcreme, deo (, mat och nödvändigaste kläderna) osv. KP prenumererar han på - och det betalar jag. Vill han ha något utöver det som han inte kan önska i present eller julklapp, så får han spara ihop det.

Tror man får göra upp lite med sig själv. Hur stor ekonomi man har, om man är två. Och vad vill man barnet ska lära sig med egen peng?

Mitt barn har tidigt lära sig att pengar och "nöjen" är en lyx man får spara sig till. Så han tar aldrig någonsin pengar för givet. Det växer inte på träd. Är dem slut, så är dem slut. Då får man vara kreativ om man ska ha roligt. Glad

Då min son var 5 år, så brydde han sig bara i Turtles. Så vi gick ofta på second hand och loppis och så fyndade han där. Tror han kan ha haft 20 kr i månaden då.

Bumsibum
1/28/13, 5:17 PM
#4

okej, ja de är ju olika.. ja de nödvändigaste i kläder köper man ju, jag har som sagt bara en 5 åring men skulle hon som 16 åring vilja ha en tröja för 600 kr… får hon ju spara själv… eller då får hon ju studiebidrag iosf.. men ändå Glad.

Intehärutandär
1/28/13, 5:23 PM
#5

Ja, hon är ju så liten ännu. Kanske går hela veckopengen till lördagsgodis då, eller kanske har hon ett intresse. Låt säga oss säga Hello Kitty - och får köpa hårspännen med denne på själv.

Ju större det blir, dessto dyrare vanor får de. Flört

Mitt barn sitter nu mkt vid sitt xbox. Och det kostar 69/kr månaden för att kunna spela 'live' med vänner. Och så ska de köpas poäng att handla spel eller tillbehör på spelen för. Då får han spara, eller samla lite burkar. Precis som jag får tänka mig för en och två ggr om jag verkligen behöver den där klänningen eller skorna.

Bumsibum
1/28/13, 5:25 PM
#6

exakt.. hehe. de blir dyrare i drift med åren! eller deras första år med, vagn osv.. men de e ju inget de "ber om"

exakt så är det ju.. Glad… har han mobil?
hur gäör man me de sen laddar de 1 gång i månaden till dom sen är pengarna på mobilen slut så är dom, eller spara till de själv?

Annons:
Intehärutandär
1/28/13, 5:30 PM
#7

Jo, han har en billig en för 200 kr. Som jag laddar med 50 kr varannan månad. Det glömde jag faktiskt, men det gör jag mest för min skull. För han ringer/sms:ar bara mig från den då han är på väg hem från skolan eller vill följa med någon kompis hem.

Är pengarna slut, så får han fylla på själv. Annars får han vänta, för man kan sms:a gratis ändå - och jag kan ju ringa upp honom. (Vi kör med comviq båda två)

Bumsibum
1/28/13, 5:53 PM
#8

jaså de är ju bra de! Glad

Upp till toppen
Annons: