Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1404 ggr
[RMSLiners]
1/25/13, 5:26 PM

vad är en bra förälder

Allt för ofta träffar jag på föräldrar till barn där barnen får göra precis som de vill helt utan gränser oavsett om föräldrarna ser på eller inte. "Ja men vår 5 åring klättrar på sopphusets tak. Ramlar h*n ner får h*n ju skylle sig själv" eller "jaha så vår 5 åring slog sönder din bilruta, men det är ju bara ett barn" eller "jaha så vår 12 åring röker och super varje helg, han måste ju få njuta av livet"… det är några saker jag fått höra. Andra saker man fått höra är föräldrar som säger till sina barn "gå och kolla vad grannen har på tomten" eller om deras 3 åring vill korsa en väg "ja men gör det du jag sitter här med kompisar och pratar" eller föräldrar som säger till sina barn "sådana kallar man negrar, det där är en f*tta som går där" till sina småbarn och sen blrjar barnen skrika saker efter folk och föräldrarna hejar. Sen har vi föräldrar som skriker "håll käft" till sina ungar. Hotar dem med liver o dylikt. Fler exempel finns. Ovanstående är majoriteten föräldrar jag stött på så snart börjar jag tro så kallade "bra föräldrar" är en utgången årgång. Vad gör att man klassas som bra förälder? Vilka förväntningar ställer samhället på en bra förälder?

Annons:
[Blodpudding]
1/28/13, 10:55 AM
#1

Jag har sagt håll käft till min unge nån gång, när ungen lät väldigt högt och gällt och inte slutat.

Men annars, jag har aldrig hört någon förälder säga eller göra något av det du beskriver. Vart bor du egentligen?

[RMSLiners]
1/28/13, 12:10 PM
#2

#1 långt upp till fjälls. Här ser jag mest föräldrar som låter barnen komma och gå som de vill utan regler.

[Blodpudding]
1/28/13, 1:36 PM
#3

#2 Är du säker på att det är mänskliga barn och inte yetis?

Bumsibum
1/28/13, 2:28 PM
#4

har heller inte hört/sett de här… (bor nere i skåne) de kanske blir jävligare och jävligare längre upp i landet.. Tungan ute

[RMSLiners]
1/28/13, 3:29 PM
#5

#3 Klart det är mänskliga barn, vilken fråga. Men det hör inte hit. Min fråga är vad som klassas som en bra förälder? Hade den diskussionen på annat forum och tycker de olika åsikterna är rätt intressanta.

[Blodpudding]
1/28/13, 3:34 PM
#6

#5 Jag har så svårt att tänka mig föräldrar som beter sig så mot sina mänskliga barn så.

Annons:
Intehärutandär
1/28/13, 4:42 PM
#7

En bra förälder är en vuxen som uppfostrar sitt barn till att bli en ung ansvarsfull människa i samhället. Som ska hjälpa till att fortsätta bygga ett samhälle.

Dvs ska ett barn lära sig regler - och att de är till att följas. (man säger inte en sak och struntar i att genomföra det heller. Oavsett om det är ett "hot" om att ta bort saker vid dumt uppförande eller om det är tid tillsammans)

Att föra sig - inte svära (om man måste, så ska man lära sig vart det absolut inte passar), samsas (dela med sig), klä sig i rena hela kläder, komma i tid osv.

Och att hålla sig inom samhället lagar och regler.

Nog finns det många föräldrar som man tror de döpt barnen till idioter, för de skriker så allt som oftast. Och så finns det dessa curling-föräldrar som tror de gör barnen en tjänst att vara dess "polare".

[RMSLiners]
1/28/13, 5:11 PM
#8

#6 Kanske inte men de finns gott om sådana föräldrar här. Vår förra grannes ungar (12 år) bröt sig in i vår bil och hade kul med inredningen. "De är bara barn och vill ha kul" var föräldrarnas svar. Föräldrar utan regler på sina barn finns. #7 Bra skrivet. :)

JossanH
1/31/13, 6:04 PM
#9

En bra förälder engagerar sig i sina barn och försöker förbereda barnet att bli en ansvarsfull och fin människa.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Upp till toppen
Annons: