Annons:
Etikett12-uppfostran
Läst 2542 ggr
hippieflickan
1/17/13, 1:41 PM

Sova i egen säng

Min sambo har en 4 snart 5 åring och en 3 åring som praktiskt taget vägrar sova i sina sängar. 3 åringen är jättelätt att lägga och kommer in till oss kanske 3 ggr/vecka. 4 åringen däremot kommer in VARJE natt. Detta gör så vi sover otroligt dåligt då hon rör sig mycket när hon sover och knuffar ut oss till kanten, tar allt täcke osv. och säger man till henne får hon extrema utbrott. Vi kan inte bråka om detta på nätterna då vi även har en 1 åring som vaknar om hon skriker.

När man frågar henne varför hon inte vill sova i sin säng säger hon att hon är rädd, ont i magen osv, hittar på alla möjliga ursäkter för att få sova hos oss.

Vad är bästa sättet tycker ni för att få dem att sova i sina sängar?

Annons:
Tina-A
1/17/13, 8:53 PM
#1

Kan hon inte sova i egen säng i ert rum då om hon är så rädd?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[kronoskogensvintervita]
1/18/13, 12:22 PM
#2

Jag tycker ni sätter upp mål, säg sov två nätter i din säng och du får ex tio kr, och sedan öka hela tiden.

Ge inte med ER!!! Det är det sämsta ni kan göra.

Tina-A
1/18/13, 12:38 PM
#3

#2: hur menar du att det är det sämsta dom kan göra, att ge trygghet och finnas för ett barn som fortfarande är liten och uppenbarligen rädd? Hon kommer inte vilja sova inne hos ts för alltid, det går över. Barn har perioder av nattskräck eller mardrömmar och osäkerhet. Hur kan det gynna ett barn att inte finnas där som stöd och trygghet när barnet behöver?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[kronoskogensvintervita]
1/18/13, 2:48 PM
#4

Man kan följa med in o ligga i barnets säng! Mina barn har sovit i sina sängar sen ett års ålder . Det har aldrig varit några problem

[kronoskogensvintervita]
1/18/13, 2:56 PM
#5

Kan också vara så att låter man dem ligga i sin säng istället för sin egen så bekräftar man deras rädsla! ; att det verkligen är farligt att ligga i sitt rum! Får den ena ligga i föräldrarna säng så skall ju alla barn göra det till slut, ger man efter så spelar de ganska snabbt på känslorna, barn är smarta även när de är små Glad

Tina-A
1/18/13, 4:42 PM
#6

#4: alla barn är olika..

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
[kronoskogensvintervita]
1/18/13, 5:51 PM
#7

Absolut! Detta var bara ett tips utifrån mina erfarenheter!Flört

JossanH
1/19/13, 11:11 AM
#8

När jag var liten älskade jag att sova i mina föräldrars säng. Jag fick det så länge jag ville och jag kan inte säga vad det var som gjorde att jag så gärna ville sova där, det var bara så mycket bättre och jag tror att det ofta handlade om trygghet. Jag tror inte att vara sträng och stå stenhårt fast kommer hjälpa. Jag minns när man var liten och vaknade på natten och behövde den där närheten för att somna om. I början gick jag in och la mig i min brors säng sedan började jag gå in till mina föräldrar. Förstår att det är jobbigt om hon är väldigt vild men ni får nog låta det gå lite i hennes takt och ge mycket beröm och uppmuntran för varje litet steg mot att våga/vilja sova ensam. Tänk själv; hur känner ni när er sambo inte sover med er i sängen.. Ganska ensamt eller hur?

Sajtvärd på Iller.ifokus

[RMSLiners]
1/19/13, 9:46 PM
#9

Sitt med barnet i dess säng och läs en bok för henne tills hon somnat. Du kan också låta barnet ta ett varmt bad innan då varmvatten får kroppen att slappna av och bli sömnig, varm mjölk ger också samma effekt. Nattlampa är också ett tips då en del barn inte gillar mörkret.

hippieflickan
1/21/13, 10:10 AM
#10

Absolut handlar det om trygghet, hon har fått sova hos oss varje natt i tre år, inte en enda i sin egen för hon vart så rädd. Hon vet själv inte vad hon är rädd för säger hon så det är svårt att veta hur man ska göra. Jag känner också det att om hon jämt får sova här bekräftar det bara att hennes rum är farligt och det är bara vår säng som är trygg.

Hon brukar inte ha svårt att somna i sin säng men hon kommer in runt 1-2 varje natt. Inatt vaknade ag och jag och min sambo låg nästan på varandra för hon pressat in oss så mycket.

nattlampa har hon + att hon sover inte själv, hon delar sovrum med syskonen.

Bumsibum
1/22/13, 3:30 PM
#11

kan någon av er inte gå in då och natta om henne då vid 1-2 tiden till hon somnar om ? de kanskle känns trygt för henne att somna och veta att du eller hennes pappa sitter dör inne. sen sover hon kanske gott till hon vaknar på morgonen.. vid 7 eller när hon vaknar..

Upp till toppen
Annons: