Annons:
Etikett04-barn-3-5-år
Läst 16423 ggr
Ketang
2012-12-30 09:03

Psykbryt på 4åring snart :-(

Visst, jag är gravid och kanske kännsligare nu än vanligt. Men det hjälper inte att få höra det hela tiden när man går upp i atomer och blir så förbannad så man bara vill dunka sitt eget huvud i väggen 511 gånger! Just nu är jag så fruktansvärt frustrerad och arg! Lipar som en unge och känner att allt är hopplöst! Varför? Jo för att vår 4åring börjat med blöja igen efter att ha varit helt blöjfri. Nu i morse VÄGRADE hon kissa på toaletten till och med. Detta känns så fruktansvärt provocerande även om jag vet att hon absolut inte gör det för att provocera mig! Det värsta är att min man verkar tycka att detta är mitt fel efter som jag köpte hem blöjor till henne efter att hon bajsat ner sina trosor tills vi tillslut slängt nästan alla. Just för att hon inte ville sitta på toaletten.

En vanlig dag hämtar hon mellan 4-10 blöjor och använder. Ofta bajsar hon bara pytte lite för att sen vilja ta av den. Det kan sen gå två minuter tills hon hämtar en ny, det händer även ibland att hon bara kissar i dom. I går flippade jag på henne efter att hon och jag skulle bada. Hon behövde bajsa innan och jag bad henne att säga till när hon var klar vilket hon gjorde. Två min senare skulle hon ha en ny blöja. Då sa jag till henne att hon måste veta att hon verkligen är färdig när vi hoppar i badet och hon lovade att nu var hon klar! Vi satt i badet i MAX 5minuter innan hon skulle upp för att ha blöja på sig. Jag blev galen…. Vet inte hur jag ska hantera detta. Jag hatar verkligen mig själv när jag blir så arg. Vi gråter tillsammans och världen känns som värsta tänkbara stället att vistas på just då.

Jag har försökt få fatt i en bra spykoterapeut men i den här hålan verkar det lönlöst. Ska till barnmorskan nästa vecka och kommer då begära någon form av hjälp så jag inte brusar upp så.

Men VARFÖR gör hon så här? Hur ska jag kunna stötta och hjälpa henne till att bli blöjfri igen? Detta har pågått i flera månader och dom två senaste månaderna har hon även kissat ner sig på natten nästan varje natt så nu har hon blöja även på natten, vilket min man anser är på grund av att vi låter henne ha blöja på dagen… Men jag ser inte hur hon skulle lära sig att inte kissa i sängen genom att vakna dyblöt och ledsen varje natt. Har hon blöja slipper hon den stressen.

Annons:
Ketang
2012-12-30 11:23
#1

17st som läst men ingen som hört talas om, varit med om liknande? Ingen som har råd att ge eller lite vägledning?

Jag vet att alla någon gång känner sig som en dålig mamma/pappa och att det är okej att känna så. Men jag tycker inte att det känns okej, jag KAN inte fölika mig med känslan av att vara en dålig mamma. Det är inte så att jag måste ha känslan av att allt är "perfekt" men just när det kommer till barnen känner jag att det MÅSTE kännas bra åtminstonde. Vet inte hur jag ska hantera detta just nu bara…

[Annica.78]
2012-12-31 01:37
#2

Har tre barn själv, men har inte haft det problemet med mina barn. Jag tycker absolut du ska prata med bvc om blöjproblemet. Din dotter kanske bara har kommit in i en sorts trotsperiod?

Ketang
2012-12-31 11:37
#3

Jag har pratat en del med en förskolelärare på hennes dagis som jobbat med barn väldigt länge och enligt henne så är detta inget ovanligt. Men just nu hjälper ju inte det oss. Det är jobbigt att leva i det när det pågår.

Ska ringa BVC och beställa tid, hoppas dom har något bra att säga!

Bumsibum
2013-01-01 15:38
#4

tänk så är de för hon är lite "avis" på att de ska komma en bebis.. och vill vara "bebis" igen…? (ok de komemr iofs oftast när bebisen e född… men ändå)

[Annica.78]
2013-01-01 16:18
#5

#4 Det kan stämma. När jag läste vad du skrivit så kommer jag ihåg att min förstfödde förändrades när jag väntade mitt andra barn.

#3 Om det skulle vara så så e det jätteviktigt att din dotter inte åker till sidan. Låt henne vara med så mycket som möjligt. Speciellt när den lille har kommit.

Ketang
2013-01-01 18:10
#6

Hon har haft en del problem med förstoppningar och blivit lite rädd för toaletten. Så grunden till problemet ligger nog där. Sen har jag varit förberedd på att hon kan halka tillbaka i sin egen utveckling när hon blir storasyster. Men det är ju tre månader dit och jag funderar på om hon kommer ha blöja hela tiden plus efter att jag fått nästa barn.

Givetvis kommer hon att få vara mycket delaktig och inte bli "undanskuffad. Men frågan kvarstår, hur länge är "för länge" att låta henne hållas med detta?

Annons:
Bumsibum
2013-01-01 21:15
#7

hjälper de inte att prata me henne lite "hårt" typ se  henne i ögonen o säga "namet du är fyra år gammal, då har man ingen blöja, bebisar har blöja men inte du, inte fyra åringar! och en del två och tre åringar har hellerr inte någon blöja!, nu tycker jag att vi prövar utan blöja och så får du godis var lördag o du klarat av att vara utan blöja, för kan du inte gå i trosor så kan du inte äta godis i heller eller annat som fyra åringar gör, så nu får du skärpa dig namnet, och börja gå på toaletten igen!"  ibland måste man tyvärr vara lite "hård" mot sina barn. Pröva något sånt… om ni inte redan har.. jag har själv en 5 åring tös.. så jag vet ju hur mycket barn förståtr i 4 års åldern (till och med innan)

Ketang
2013-01-01 22:58
#8

Det hjälper inte att prata med henne tyvärr. Vi har pratat om det flera gånger och hon har en gång sagt att hon skulle sluta för blöjan var ond. Hon fick ont i rumpan när hon blev röd i rumpan. Men när det väl gäller så går det inte att få henne att sätta sig på toaletten. Ibland har hon satt sig men får panik när hon ska kissa för att hon är rädd att det ska komma bajs då och hoppar av toaletten och skriker efter blöjan. :-/

Bumsibum
2013-01-01 23:11
#9

jaså.. Obestämd synd ju.. ! eller får hon gå i blöja till hon själv är redo… ok finns ju gränser kanske.. humm svårt Obestämd, synd de blev så!, hur länge var hon blöjfri innan detta hände?

Ketang
2013-01-02 09:46
#10

Jag tror att hon var helt blöjfri i ca 6mån innan. Och hon kissade på toaletten en lite längre period. Även på natten var hon blöjfri i säkert 6mån.

Swadika
2013-01-02 22:31
#11

Jag har själv inte barn och kanske inte ska yttra mig egentligen. Men detta är bara en tanke.

Barn älskar belöningar. Du kan inte göra något med det. Tex att ni har en whitebord tavla (detta går att göra vad som helst, makaroner i en burk eller vad som helst) och varje gång hon går på toa får hon sätta ett sträck. Sen när hon har tio sträck så hittar ni på något roligt. Det behöver inte vara en utflyckt, det kaske kan vara att hon får en ny leksak, godis, bara det är något som hon kommer uppskatta. Sedan ökar man succestivt antal sträck som ska finnas på tavlan innan hon får belöningen. Då blir toabesöker något possitivt istället.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

JossanH
2013-01-02 22:57
#12

Jag tror också på positiv förstärkning :) Kanske det går att få henne att använda potta? Det verkar som att hon är jätterädd för att bajsa på toaletten och att det är huvudsaken till att hon vill ha blöja för då har det inte gjort ont. Du får försöka göra någon slags överlappning så hon sakta men säkert inser att det är precis som att sitta på toaletten när hon bajsar i blöjan. Tvång ger nog ingenting när det är rädsla inblandat. När rätt tänk kommer tillbaka blir hon nog torr på natten också.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ketang
2013-01-03 13:35
#13

Tack för era svar och tips! Vi har försökt mycket med belöning, men det går inte alls! Vi får henne inte ens att sitta på toaletten om belöningen kommer direkt efter första toalett besöket :-( Vi har en inramad bild på henne i köket där vi ett tag satte stjärnor på ramen efter varje toalettbesök. En stjärna för att hon kissat och två om hon bajsat. Efter ett visst antal stjärnor fick hon välja en belöning själv. Detta fungerade jätte bra när hon blev blöjfri första gången. Men nu går det inte alls!

Annons:
JossanH
2013-01-03 13:54
#14

Kanske att du måste ta mindre steg och ge belöning åt henne när hon bara sitter på toaletten med locket nere och öka med små steg, locket uppe, kissa osv. Eller börja med potta så att hon iaf slutar med blöjan så att ni kan börja där ifrån. Låter verkligen som att hon kan behöva mycket hjälp för att förstå att det inte gör ont att bajsa på toaletten för det låter ju onekligen som att det är där problemet sitter.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ketang
2013-01-03 14:18
#15

Hon vägrar potta och har alltid gjort tyvärr. Vi köpte istället en mindre vadderad ring från biltema som är mjuk att sitta på, men inget verkar hjälpa. Sitta på toan med locket nere är inga som helst problem, det gör hon alltid när vi borstar tänderna och ibland sitter hon där och håller mig sällskap när jag duschar, då leker hon med sina hästar när hon sitter där. Så det känns konstigt att belöna henne när hon gör det så naturligt redan.

JossanH
2013-01-03 14:58
#16

Börja med att hon ska sitta på toaletten med locket uppe då. Någonstans måste ni ju börja för att hon ska förstå att det inte gör ont att sitta på toaletten. Handlar det om att hon är rädd och har låst sig det tror jag inte att det går över av sig självt, man vet ju hur envisa barn kan vara när de fått för sig något.. Och handlar det om rädsla för att det ska göra ont behöver hon nog mycket hjälp. Hon har kommit på ett sätt att bajsa i blöjan som gör att hon känner sig trygg och som förmodligen gör att hon känner att hon själv har kontrollen över hur det ska gå till. Svårt, men hon behöver nog hjälp över det här hindret.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ketang
2013-01-03 15:13
#17

Ja det behöver hon nog. Men det är svårt att få henne att bara sitta på ringen. Jag har försökt få henne att bara sitta på toaletten samtidigt som vi läser favoritboken osv. Men hon har hundra ursäkter och blir vansinnig om man försöker övertala henne. Det känns i dagsläget ganska hopplöst. Fråga är om man bara ska låta henne vara ett par veckor och sen börja om från början. Som vi gjorde när hon första gången blev blöjfri. Starta med nya stjärnor på en ny ram eller något annat belönings system. Tror att jag ska sätta mig ner och prata med henne och fråga hur hon själv tänker kring detta. Om det är något hon vill väldigt mycket kan man ju använda det som ett litet dragplåster.

Men just nu är det ett så "infekterat" ämne att det mest blir jobbigt och hon börjar bråka om man tar upp det Obestämd

Bumsibum
2013-01-03 15:14
#18

går hon på dagis ? eller liknande.. dagmamma.. visa har ju de.

Ketang
2013-01-03 15:41
#19

Hon går på dagis 15timmar/vecka.

Bumsibum
2013-01-03 17:06
#20

jaså okej.. Glad.. säger dom inget där?
en del gillar ju inte när barn över 3 har blöja och vill de ska sluta.. alltså personal. Kan inte dom hjälpa på något sett ?

Annons:
Ketang
2013-01-03 17:24
#21

Jag har pratat med dom och dom har stor förståelse för att sånt här händer. Dom har försökt få henne att gå på toaletten där men hon håller sig hellre. Hon vill inte ha blöja på dagis för att dom andra inte ska få veta, hon skäms. Jag har pratat med en av tjejerna som jobbar på dagsi om att vi har problem hemma och hon har lång erfarenhet av barn och har jobbat på samma dagis sen början av -80 talet. Hon sa att det är ganska vanligt att dom går tillbaka i utvecklingen och att det kommer släppa efter ett tag. Men iom att hon är rädd så blir man ju orolig över hur länge detta ska hålla på.

Är hon ex på dagis så bajsar hon hellre ner sig (kommer sällan mer än en liten liten klick) än att säga till så hon får blöja/gå på toaletten. Och iom att hon bara är där 5timmar/gång nu så är det oftast inga problem för henne att hålla sig tills hon kommer hem och kan ta på sig en blöja utan att någon annan än jag ser.

Ladydragon
2013-01-03 19:22
#22

jag kom o tänka på att det kanske kan vara en idé att med någon medicin försöka få avföringen så mjuk så möjligt

kanske oxå om det finns prova någon salva som man kan ta till om det gör ont

men det ska du ta upp med BVC eller Barntmottagning jag tror inte man själv ska börja exprimentera med så små barn

det kanske kan göra att hon slappnar av lite Obestämd

har provat detta på min son men han är ju äldre i och för sig och det har fungerat bra

men även för min egna del så är det riktigt hemskt och ångestfyllt att gå på toaletten om man vet att det nog kommer göra ont och att det är viktigt att försöka bryta det och hitta metoder för att göra det bättre 
och jag kan tänka mig att det måste värre för ett barn som kanske inte heller kan förklara hur det känns…

Anonym
Anonym
2013-01-05 19:02
#23

Om hon nu tycker att det är pinsamt att ha blöja när de andra barnen ser så kan det ju knappast vara så att hon bara trotsar! Då vill hon ju inte ha blöjan men vill inte gå på toa pga. tidigare dåliga erfarenheter. Svår sits! Jag har inga råd jag kan ge dig tyvärr Rynkar på näsan

Ketang
2013-01-05 20:52
#24

#23 Nej, ren trots tror inte jag heller att det är. Hon har blivit låst helt enkelt. Hon trotsar på mycket annat, men blöjan har för henne blivit en trygghet. Hon vet att hon är "för gammal" för att ha blöja, men vet inte hur hon ska bli av med den tror jag. för hon vågar inte att gå på toaletten.

Jag har nu valt att inte ta någon strid med henne alls om detta. Vi accepterar helt och hållet att det är så här det är och anpassar våra aktiviteter efter det så att det fungerar. Så får hon lite tid på sig. Sen får vi börja prata om detta lite smått om ett par veckor igen och se om hon funderat mer på detta.

Jag däremot ska kräva att få träffa en psykolog eller liknande för att klara av situationen, för jag orkar inte med allt som det är nu. Tyvärr är mitt förtroende till socionomer/psykologer/kuratorer lika med noll. Det bästa vore att få komma till en psykoterapeut, men jag tror det kan bli riktigt svårt, långa väntetider osv tyvärr.

KnutKrut
2013-01-14 18:18
#25

Du har fått många goda råd! Inget av mina har jag haft blöjproblem med, men bägge har blivit bebisar i 4-årsåldern. De ville prova att vara bebis igen, ville att vi skulle köpa napp och andra saker som de asocierade med bebisar och småbarn.

Vad tror du om att köpa snygga trosor? Minns att trosornas utseende var väldigt viktigt för min dotter i den åldern. Jag kunde inte förstå varför det var viktigt vilken prinsessa som var på trosorna, men det var ju för att alla barnen stod i kö och då jämförde de underkläderna med varandra. Hade hon sina favvotrosor var hon extra noga att inte kissa ner sig och gick på toa i tid (vilket hon inte alltid gjorde annars).
Min kompis 4-åriga dotter vill ogärna gå på toa, men istället för blöja har de någon form av tätare trosa, tror det heter övningstrosa, som får fungera som övergång.
Min son vågade inte bajsa på toaletten och hade blöja när han bajsade långt efter han var torr både dag och natt. Löste sig med en extraring på toaletten, en pall och en tidning. Och så vill han absolut inte bli störd! Samtidigt som dörren inte får vara helt stängd. På dagis tar de hänsyn till det och vaktar toan åt honom så att ingen annan öppnar dörren när han ska bajsa.
4 år är ju faktiskt inte så gammalt ändå. De är ju små trots allt!

Hoppas att du får hjälp om du har det jobbigt!!!!

mayolica
2013-01-15 11:40
#26

Det kan vara bättre att tona ner det hela lite och inte göra det till nån grej. Om det blivit en låsning för henne kan det vara bättre att ta det lugnt med henne så hon kan slappna slappna av.

Straff eller belöning tror jag inte på,håller man på och går på för mycket  och sätter fokus på att det är ett 2problem" är risken stor att man gör det värre. Lätt hänt att det blir en "stress grej" och låsning förstärks.

Ett tips är att byta ut toalettsitsen och köpa en som käns skönare att sitta på,och är lite roligare med färger o mönster hon gillar? Kanske hon då blir lite nyfiken, om man avvaktar lite och låter henne få bli nyfiken utan att inte stressa på.

Kanske kan barnavårdscentralen ge dej råd? eller hänvisa till någon psykolog  terapeft,eller liknande som du kan prata och rådgöra med.

~ mayolica ~

Åsa
2013-01-22 20:16
#27

En dag på radion tog de upp detta på knattetimmen. De förklarade att det inte är konstigt alls. En 4-åring är fortfarande ett litet barn och din dotter har ett problem hon tycker är jobbigt (att gå på toaletten). Det fantastiska är att hon hittat en lösning själv (att hämta blöja och sköta det så istället). Jag tror att hon nog kommer att bajsa klart och inte ta flera blöjor varje gång bara hon får förstå att du tycker att det inte är någon stor grej att hon gått tillbaka till blöja ett tag, det är sånt som händer fler barn (jag vet en 6-åring som sköter sitt bajsande på samma sätt). Och framförallt tror jag att det är viktigt att hon får höra av dig att hon löst det finfint. Kissa på toaletten kanske kommer tillbaka om hon får lugn och ro med att göra sina behov. Vad gäller dig så är detta Inte ditt fel! Det var bra av dig att du köpte blöjor igen tycker jag. Vänliga hälsningar Åsa

Annons:
Ketang
2013-01-22 21:58
#28

Tack för alla goda råd och uppmuntande ord! Det känns bättre när man vet att det inte är ovanligt och att jag inte kan göra så mycket annorlunda än det jag redan gör.

Jag har fått tid på en barnmottagning som har en läkare som tydligen ska vara väldigt bra. Jag hoppas att hon har några goda råd och att vi tillsammans kan prata med dottern om problemet. För hon säger själv att hon vill ha hjälp att komma över sin rädsla för toaletten.

Efter två nästan helt sömnlösa nätter med dottern som har extremt svårt att somna om när hon väl vaknat, så har jag idag pratat med min barnmorska om att få en psykologtid äntligen. Jag har tänkt ta tag i detta länge, men prio ett var att dottern skulle få en tid, sen har jag "halkat efter" med mina egna behov lite. Men just nu är det så extremt jobbigt att jag helt enkelt inte kommer att orka om jag inte gör något nu.

SannaHolmgren
2013-01-23 10:58
#29

Jag har inte läst alla inlägg i tråden utan bara skummat igenom. Jag känner igen situationen hos oss här, min dotter började inte om med blöjan igen, men betedde sig annars ungefär som du beskriver. Vi har två grundorsaker: att det är och har varit förstoppning som kommit och gått, sedan att hon har en del NPFproblematik gör att hon får jättesvårt med strukturen i toabesöken.

När hon dessutom har haft förstoppning så har ju magen varit helt i olag, då är troligtvis tarmen så himla irriterad ändå att hon inte känner att hon behöver bajsa ordentligt. Förstoppningen kan sitta i ändtarmen men även längre upp i systemet. Barnen kan vara förstoppade i flera månader/år utan att bajset egentligen är hårt, utan ofta är det snarare tvärtom. Tom normal konsistens. Vår dotter klagade ofta på magont utan nån egentlig orsak.

Vi blev hjälpta av movicol och har fått en hel del hjälp från enures-sköterska på barnmottagningen. Kontakta din barnmottagning och be om hjälp med problemet. Det är iallafall väääldigt skönt att få prata om problemet med proffesionell person.

Länktips:

http://www.svenskaenures.se/index.php

http://www.sangvatningsbutiken.se/

http://www.movicol.se/

http://www.svenskaenures.se/files/Förstoppning.pdf

http://www.apoteket.se/privatpersoner/tema/Sidor/magskola_ungamagar.aspx

Men lycka till, och hoppas det löser sig. Att ha konflikter omkring toa är fruktansvärt jobbigt - jag vet!!!

Och särskilt när det inte hjälper vad man än gör med mutor, hot, skäll, vädjan, beröm, rutiner, mm. man blir verkligen totalt maktlös.

Ketang
2013-01-23 12:31
#30

#29 Tack snälla för alla tips och länkar! Jag har fått tid på en barnmottagning nästa vecka! Skrattande Jag hoppas verkligen att vi får hjälp där! Just nu kör vi med trosskydd när hon inte har blöja för vi har helt enkelt inte råd att slänga fler trosor nu. Skönt även att höra att hon fortfrarande kan vara förstoppad fast det är mjukt för det är det som är mest frustrerande! Att hon verkar ha fått iordning på magen men ändå "ska krångla".

Ska läsa igenom länkarna och hoppas jag hittar något jag kan ha lite hjälp av! TACK!

SannaHolmgren
2013-01-23 12:42
#31

Vi har också kört med trosskydd i de perioder när det har varit jobbigast. Tyvärr hjälper det inte alltid ändå. Jag har utrustat mig med engångshandskar och lägger byxorna i blöt nån dag, sköljer ett par gånger och handtvättar med tvål innan tvättmaskinen. Lite pyssligt, men trosor är inte gratis.

Lycka till, hör gärna av dig sedan om hur det går och om det har berott på något annat.

Ketang
2013-01-23 12:44
#32

#31 Engångshandskar ska införskaffas! Hörde något om tygblöjor föresten. När man tvättar dom och dom är lite svåra att få rena kunde man hälla i ättika eller nåt sånt… Är det något du har koll på? För det borde ju fungera på vanliga trosor också.

SannaHolmgren
2013-01-23 12:53
#33

Och viktigt - vi tjatade otroligt mycket på dottern innan vi fick hjälp, så en lång period blev hon förtvivlad över att bara höra meningen "gå på toa". Vi har verkligen fått anstränga oss för att bryta tjatet och avdramatisera, och påminna väldigt diskret, och absolut inte så att andra barn hör. Hemma har vi små tecken som vi har bestämt tillsammans. Och om det händer en olycka (eller 15) så gör ingen stor sak om det.

DET är svårt, efter 3:e gången man hjälper henne att byta byxor… Efter 7 par kokar man … men visst hade hon skött toan utan bekymmer om hon bara hade kunnat.

I skolan så har hon fått ett dagschema där toabesöken står med regelbundet - fast med hjälp av en bild istället för i ord. Det är ett hästhuvud, så inte hennes skolkamrater ska veta att hon ska gå på toa.

SannaHolmgren
2013-01-23 12:54
#34

Ättika vet jag inte, men det borde kunna hjälpa till med lukten.

Annons:
Ketang
2013-01-23 12:58
#35

Ja det är så fruktansvärt svårt att hålla huvudet kallt när man hjälper henne för femtioelfte gången att byta kläder för att det hänt en olycka. Jag är gravid och super känslig just nu med, så jag ska få psykologhjälp snart hoppas jag! Men det har börjat bli mycket bättre, hon blir inte så frustrerad och arg på mig längre och då kan jag lättare hålla mig själv lugn.

Jag ska prova med ättika och se om det gör någon skillnad!

Anonym
Anonym
2013-01-25 22:00
#36

min son som är 4 belv bara sämre o sämre på att gå på toaletten och kissade o bajsade på sig i byxorna, vi kunde inte förstå varför.

Sedan kom vi fram till att han var förstoppad o problem m magen och det gjorde helt enkelt ont att gå på toaletten, så han struntade i det.

satt han på toa så tryckte det på bak och gjorde ont, så han gick inte alls och så kom det bajs lite då & då i byxorna men tyvärr gick han ju inte på toa för att kissa heller pg.a förstoppningen.
Nu har vi fått ordning på magen men han är fortfarande inte helt säker på att det inte kommer göra ont så han glömmer sig fortfarande i bland. Men det är på bättringsvägen.

lycka till och hoppas du får hjälp innan lillbebisen kommerSkrattande

Ketang
2013-01-30 08:56
#37

I går var vi på barnmottagningen som skulle vara "så bra" enligt dom jag pratat med. Vet inte om jag kan hålla med tyvärr. Läkaren verkade måttligt road, hon hälsade knappt på dottern och satt helatiden bakom sitt skrivbord och glodde på datorn. Vi fick samma råd vi fått tidigare och jag sa att vi provat utan resultat. Sa att jag funderat lite på om hon kunde vara laktos eller gluten intollerant. Hennes mormor är gluten intolerant så vi har det ju i släkten. Men hon lyssnade inte utan rådet var bara att ge mer laktulos för det var inte farligt. Så nu ska hon få 4gånger så mycket laktulos som andra barnläkare sagt till oss att ge.

Det känns lite som om besöket där kunde ha kvittat faktiskt! När jag berättade att hon har blöja så pratade hon med dottern om att man måste gå på toaletten! Hon var inte ett dugg pedagogisk utan mer barsk och talade om att hon gjorde fel som använde blöja osv. Det kändes inte alls bra… Dottern frågade på vägen ut varför tanten blev arg på henne Obestämd

Men vi gick och fikade på ett mysigt litet kafé efter åt och hade lite mamma dotter mys!

SannaHolmgren
2013-01-30 10:46
#38

Gudars. Förvånad

Men fy! Det finns en "klagomur" i varje kommun, tycker du ska vända dig dit. Denna läkare behöver en tillsägelse, så förutom klagomur, ring läkarens chef. Sådär får inte en proffessionell vårdpersonal göra, vilken j*kla läkartitel det än är!!!

Å blir så ledsen när jag hör dig berätta.

Frustrerande!! Gaaah!

Du har full rätt att byta läkare - kräv att få prata med någon annan som ger er rätt bemötande.

Ketang
2013-01-30 10:57
#39

Detta var en privatläkare. Går inte dit mer. Ska prova lite tips jag fått via länkarna här. Förklarade för dottern att läkaren nog hade en dålig dag och inte fick säga så som hon sa. Hon är klok och förstog nog hoppas jag! Verkade som det i alla fall.

[jofse^^]
2013-02-27 15:41
#40

Jag vet ni ritar upp en stjärna för varje dag då hon inte har på sig blöja och när hon har fått tillräckligt med skräner så får en belöning.

Ketang
2013-02-27 15:52
#41

#40 Det fungerar inte. Hon vågar inte sitta på toaletten ens. Vi har försökt med en överraskning om hon vågar kissa på toaletten och att hon då får överraskningen direkt efter. Hon sätter sig 30sek på toaletten men får panik och hoppar av. Långsiktig belöning är nog ingen lösning om inte en direkt belöning hjälper tyvärr :-(

Annons:
[jofse^^]
2013-02-27 16:04
#42

Men köp en potta till henne

Ketang
2013-02-27 17:02
#43

Hon har en men har aldrig velat sitta på den.

[FarbrorNöjd]
2013-02-27 19:42
#44

Det kan inte vara så att hon känner alldeles för mycket press runt hela det här med toan? Istället för att det har blivit en naturlig sak för henne att gå på toa så har det blivit en jobbig sak, ett tvång, mamma och pappa blir frustrerade, dagis tjatar etc.. Även om man inte vill bli frustrerad och arg så blir man det och barn märker sånt även om man gör sitt bästa för att dölja det. Jag tror det bästa är att bara strunta i det, inte hålla på att säga till att hon måste gå på toa etc utan låt henne lösa det på sitt sätt och i sin takt för tjatar man och gnatar så är risken stor och det tar längre tid än vad det egentligen hade behövt göra om man låtit henne lösa det själv eftersom det blir ännu mer press på henne att göra det och det var redan obehag kring det innan.

Bara mina tankar kring det hela som jag fick när jag skummade igenom texten lite! :)

Ketang
2013-02-27 21:56
#45

Vi pressar henne aldrig utan låter henne helt ta det i sin takt nu.

[FarbrorNöjd]
2013-02-27 22:27
#46

Vad bra, även om man inte menar att pressa dom så kan det ju bli så att barnet upplever det som att det blir en stor press iallafall, har det blivit några framsteg sen du skrev tråden? :)

Ketang
2013-02-28 09:06
#47

Båda ja och nej. Hon har kissat på toaletten två gånger! Först hos en kompis när hon var på kalas och då var det inga problem alls! Hon kom till mig och sa till och vi gick på toan. Sen gick hon en gång hemma samma dag utan problem. Men sen tog det stopp. Jag har lekt lite med henne och haft tävling. Hon har fått sitta på toa med min mobil som räknat ner tiden. Första 30 sekunder och så har vi ökat och det har funkat bra. Men då har det inte kommit något. För så fort hon känt att det varit på gång så har hon blivit jätte rädd och hoppat av.

Anonym
Anonym
2013-02-28 21:03
#48

Hon tycker inte att det är ljudet när något hamnar i toaletten som är läskigt?

Annons:
Ketang
2013-02-28 21:28
#49

#48 Om det ändå vore så enkelt ;-) hon är rädd för att det ska göra ont. Det sitter djupt rotat efter att hon haft problem med magen mycket. Ett tag blödde hon ganska mycket när hon bajsade så jag förstår att hon tycker det är obehagligt.

annia1
2013-03-01 05:21
#50

Ketang nu har inte jag egna barn så det kanske är en dum ide jag kommer med så jag har inget emot om du eller nån annan med barn säger så. Men när jag läste tråden igår så undrade jag om din dotter var rädd för att det ska göra ont.

Så kanske lura henne lite. Har du nå flaskor hemma som ser lite medicinska ut. Annars går det väl med en annan flaska bara den ser lite annorlunda ut. Häll vatten i den. (ev först koka vattnet) Sen när hon ska kissa ta en liten droppe vatten ur flaskan och sätt på hennes urinrör eller bara strax ovanför, hon måste ju känna att du rör vid henne. Sen säger du att nu känns det inte mer än när det kommer i blöjan. Så du ska inte säga att det inte känns alls utan bara att det känns lika.

När det gäller bajsa så lika där. Ev att du kanske ska ha en olja, finns väl barnvänliga oljor. Bara ta en droppe och smörj i baken. Om du använder olja så kanske övergå till vatten efter ett tag.

Jag vet inte hur lång tid där får du gå på känsla. Men efter en liten tid så ta vatten i en mindre flaska så att ni måste vara lite sparsamma eller säga att det är mer effektivt, men förklarat på barnspråk. Jo en sak. Ha inte flaskan i badrummet hela tiden för efter ett tag så låtsas som du glömt ta med flaskan och måste hämta den. Men be henne sätta sig på toa medan du hämtar den. Första gångerna du glömmer flaskan så gå tillbaka rätt snabbt, men sen låt det gå en liten stund så kanske hon hinner kissa innan du kommer tillbaka.

Som jag sa från så vet jag inte om det är nåt som är användbart.

.

Ladydragon
2013-03-01 10:56
#51

#50 jag skulle inte använda mig av dom råden tyvärr Min åsikt är att man alltid ska vara ärlig mit barn

Ketang
2013-03-01 11:01
#52

#50 och #51

Jag har funderat på detta en stund nu och känner lite som du #51. Det känns konstlat, krångligt och fel att göra så mot ett barn. Speciellt ett barn som faktiskt är rädd.

Jag har som sagt bestämt mig för att ta det i hennes takt. Hon får säga till när hon är redo. Vi pratar om det ett par gånger i veckan, frågar om hon ska kissa på toan osv, men backar direkt om hon inte vill. Ibland vill hon och då hjälper vi henne, men så hoppar hon av toaletten i panik. Men det kommer! Hon har ju inte blöja på dagis eller när vi åker någonstans. Bara just när hon behöver och det passar alltid så att vi är hemma då. Skulle hon bli kissnödig när vi är i väg någonstans händer det att hon går på toaletten annars väntar hon tills vi är hemma.

[MiniPim]
2013-03-02 14:32
#53

Jag tror faktiskt hon är rädd för något. När ja var liten var jag rädd för att sitta på toa för jag trodde det skulle krypa ut massa konstiga grejer ur badkaret. Så jag tror hon faktiskt är rädd! Men när ska barn egentligen sluta med blöja? Men ja, gå i hennes takt som du själv säger. =)

Ketang
2013-03-02 14:59
#54

#53 Att hon är rädd har jag nog skrivit fem gånger nu ;-)

[MiniPim]
2013-03-02 15:54
#55

#54 Förlåt, hann inte läsa allt. XD

Annons:
Ketang
2013-03-02 16:02
#56

#55 :-)

sassa89
2013-03-05 13:18
#57

Hej! Jag har haft samma problem med min 5 åring, när han var runt 3-4 år, han vägrade bajsa på toaletten men var i övrigt torr. Han bajsade i blöjan varje gång han skulle bajsa. Och jag vill bara säga att snälla TS skälla inte på din dotter, då hon redan skäms å mår dåligt över det här.. Hon skäms inför alla förutom dig o din sambo, o så ska även ni skälla på henne fast hon är RÄDD? Nej det tycker jag inte är rätt teknik, då får hon bara skuldkänslor o dåligt samvete. Och att hota med att dra in lördagsgodiset osv som nån annan tipsade om kan göra saken ännu värre om det handlar om rädsla, då kan det övergå i fobi istället. Nä ta det lungt o hjälp o stötta henne istället o använd positiv förstärkning, de gjorde vi. Vi ritade 5 stjärnor på ett papper som vi satt upp i badrummet, å när han lyckats bajsa 5 ggr fick han en lite överaskning,o så ökade vi på å sen var de en självklarhet å bajsa på toaletten. Så mycket beröm, inga skuldkänslor, inte ge henne skuld o skam, positiv förstärkning o inte lägga så stor fokus på bajsandet när de händer i trosorna osv så ska det lösa sig av sig själv!

Ketang
2013-03-05 16:03
#58

#57  Jag är fullt medveten om att det inte är rätt att skälla på ett barn som dessutom är rädd. Och vad jag kan komma ihåg har jag aldrig skrivit att det skulle vara okej heller. 

Däremot så har jag skrivit att vi tar det i hennes takt, låter henne vara men uppmuntrar henne dom få gånger som hon själv väljer att sätta sig på toaletten osv.

Läs gärna mina kommentarer efter #45 och neråt.

sassa89
2013-03-09 09:39
#59

Hej Igen! Jag menade absolut inget illa med mitt inlägg, jag vet hur otroligt frustrerad man kan bli på sina barn ibland, och jag hade bara läst ts när jag svarade då tråden var så lång, så de var bara mina första reaktioner som kom så att säga.

Jag hoppas ni löser det till det bästa för dig o din dotters skull, för jag vet att de e frustrerande för både dig å henne spec när du nu vet att hon KAN vara torr på dag + natt. Så försök å få nått skoj inblandat i toabesöken så det inte förknippas med negativa saker.

Och jag reagerade mest på ett svar du fick i tråden av en annan där hon gav dig tipset att säga att kunde inet din dotter vara utan blöja så skulle hon inte få lördagsgodis heller å de e lite väl hårt för en 4 åring som dessutom är rädd, nu när ja läst hela tråden så är du en vettig mamma utifrån de jag läst men tyckte de var ett väldigt konstigt tips att ge ifrån den tjejen då det absolut inte hade gjort situationen bättre, o dessutom kanske fått dig att göra så OM du inte vore så klok som du faktiskt är, då man ju aldirg vet vem man pratar med på nätet. Förstår du hur jag tänker? Kan ju vara en mamma som inte är rikigtigt klok som skriver o ber om råd, o så en mamma som dig, som faktiskt bryr sig om sin dotter! <3 Därför reagerade jag som jag gjrode i mitt första inlägg o de va inte meningen att de skulle bli riktat emot dig! <3

Ketang
2013-03-09 11:36
#60

#59 Tack! Då förstår vi varandra ;-)

VildaVittra
2013-03-23 11:56
#61

Något jag skulle göra är att "föregå med gott exempel" genom att göra det till något kul.

Om du och din partner toaletttränar varandra genom att tydligt säga att säga att ni ska mata toaletten för den är hungrig varje gång ni ska på toaletten och sedan när denne är klar får den en belöning av den andre tex en godisbit, så kommer hon också vilja ha belöningen genom att mata toaletten.

För inte på tal att hon ska mata toaletten, utan låt henne ta initiativet att hon vill ha godiset, då frågar ni vad hon ska göra för att få det. Låt henne klura ut det själv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Tassy]
2013-04-13 23:29
#62

Nu är jag totalt grön på barn och pedagogik, men en tanke slår mig när jag läser tråden; hon är rädd för att sitta på toaletten. Prova att göra något tokigt, låt henne stå upp i stället för att avdramatisera! Skratta tillsammans, "tänk vad tokiga ni är", avledningsmanöver helt enkelt. Sen kan ni steg för steg öva på att sitta ner. Jag vet inte om min ide är helkorkad, men jag minns så väl själv när jag var liten och hade en hemsk UVI, som vi fick kämpa för att jag skulle kunna kissa! Då hjälpte det att en förälder spolade med duschen samtidigt som jag kissade, eftersom värmen lindrade och gjorde mig avslappnad.

Andra alternativ kan ju vara att massera magen. Visa henne runda mjuka magrörelser över tarmarna, och tala om att det gör så att det inte gör ont.

Annons:
Djurälskaren87
2013-04-24 15:29
#63

När jag var liten hade jag samma problem. De hjälpte att jag hade öppen dörr och mamma fick hålla mig i handen när jag gjorde nummer två. Ibland sjöng mas eller pratade om något roligt att jag glömde bort att jag faktiskt satt på toa:)

Ketang
2013-04-25 10:15
#64

#63 Grejjen är ju tyvärr att hon inte ens vågar att sätta sig på toaletten oftast. Och någon gång då och då sätter hon sig och kissar på toan, men nästa gång hon behöver gå så är det total stopp igen.

Men vi tar det lugnt och bryr oss inte så mycket om det där längre. Vi försöker aldrig övertala henne eller gör så stor sak av att hon har blöja. Det släpper ju så småningom! 🙂

VildaVittra
2013-04-25 11:02
#65

Du skulle inte kunna prova att ha tygblöja på henne? För med moderna blöjor känner hon ju inte att hon blir våt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ketang
2013-04-25 14:09
#66

#65 Vi köpte ICA basic´s blöjor en gång och dom är helt värdelösa. I alla fall till ett så stort barn som kissar så mycket. Dom läckte rejält så hon lärde sig att springa in i duschen och stå och kissa där för att blöjan läckte så extremt så det rann längs benen på henne. Men något resultat av det såg vi tyvärr inte :-/

Ketang
2013-07-03 10:27
#67

En liten uppdatering. I måndags var vi på vårdcentralen och dom tog 6rör blod på henne för att kolla bla glutenintolerans. vad vi har märkt är att magen blivit bättre på henne sen vi slutade med Laktos. Men några toalett besök blir det sällan. MEN en ljusning har vi sett! Hon vågar nu att sitta och kissa på toaletten MED blöjan på sig. Och hon har försökt att bajsa också, men det var lite läskigt så hon hoppade av sen. Men nu håller vi tummarna för att detta kommer släppa mer och mer! Jag har även bråkat med vårdcentralen om en remiss till en barn psykolog så vi kan få lite bättre stöd och råd i hur vi ska gå vidare med detta.

Hon börjar ju snart skolan så vi känner att detta måste få ett slut snart, barn kan vara så fruktansvärt elaka och skulle det hända en olycka i skolan lär hon få det jobbigt med mobbing osv 😕

SannaHolmgren
2013-07-04 14:48
#68

9åringen här har problem även i skolan med både det ena och det andra.

Nu har hon fått diagnos adhd och ska utredas för autismspektrum, så för hennes del, nu när det inte längre handlar om rädsla att det gör ont (händer ibland ändå) så är det tydliga scheman under dagen som ger bäst effekt, i kombination med movicol vb vid ev förstoppning, mjölkfri kost och stressfri miljö i stort, och hon har fått en larmklocka som vi beställt från www.sangvatningsbutiken.se . Pust. Halvtidsjobb bara det.

Kan lugna dig med att i skolan så blir iallafall inte min dotter mobbad eller retad på något sätt. Barnen är schyssta - antar att vi har tur där och duktiga pedagoger.

Vad kul att det går så bra nu för er. :) Du ska se att knutarna löser sig helt snart.

Frifantsi
2015-07-27 22:11
#69

Hej, jag undrar hur det gick för din dotter, mer än 2 år sedan nu, men kanske du ser mitt inlägg ändå. Min 4- åring verkar också rädd, fast rädd för att vara utan blöja/ ha trosor. Hon kan tänka sig att kissa på toan ibland, men bara lite, resten kommer i blöjan efteråt. Börjar misstänka det kan finnas nåt fysiskt bakomliggande efter dina inlägg om din dotter och problem med magen. Vi har testat till och från på alla möjliga sätt, pausat och satt igång när hon visat lite intresse, sen blir det alltid stopp. Känner igen det du skriver att ens tålamod tryter, men vill inte pressa henne när hon verkar vettskrämd att gå utan blöja.

Annons:
Ketang
2015-07-29 17:19
#70

#69

Hej!

Det går BRA! Sjukvården hittade inga fel, tog inte alla prover jag ville att dom skulle ta och lyssnade inte på våra problem. Men jag vände mig till Vidarkliniken och där såg dom helheten, skrev ett intyg på vet och mjölkfri kost som vi gav till skolan. Nu har hon ätet mat helt utan vete och mjölk i snart 4månader (så det var ganska många vändor till den vanliga vården innan vi till slut hamnade rätt i våras)

Hon är MYCKET bättre i magen och första året i skolan har gått förvånansvärt bra trots att hon bara vågar kissa på skolan.

OlgaMaria
2015-07-30 08:34
#71

Härligt med framsteg! :)

Vår dotter hade väldigt svårt med bajseriet då hon slutade med blöja också. Men jag tror det berodde just på att hon var hård i magen och att det blev så frustrerande för henne att aldrig lyckas bajsa när hon satt på toaletten/pottan. Så då fick det istället komma när det kom. Hon ställde sig i något hörn och bajsade i trosorna. Men vi började en period ge henne mycket russin och annat lösande så att bajset blev betydligt mjukare, och då ordnade sig allt för henne, så att bajset kom där det skulle.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Carerik
2015-08-20 11:40
#72

Kontakta BVC, det är alltid något fel när ett stort barn vill återgå till blöja, håller med er 4-åring, man börjar ALDRIG om med blöja utan får söka annan orsak och tvätta mkt.

Upp till toppen
Annons: