Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 3774 ggr
[RMSLiners]
2012-11-07 18:55

Detta med att börja på dagis

Många vill gärna ha sina barn hemma så länge som möjligt innan de börjar på dagis. En del sätter inte barnen på dagis förrän de är 2 - 2,5år gammla, andra gör det redan vid 1 års ålder. Det jag undrar är hur man löser det hela när man har jobb om man inte vill att barnet ska börja dagis förrän runt 2 år åldern? Föräldraledigheten räcker ju inte så låbgt eller? Sen har jag hört att tömmer man alla dagar på föräldraledigheten när barnet föds så får man inte vara hemma från jobb om barnet skulle bli sjuk när den börjat dagis (alltså man nekas vab, tror det hette så). Stämmer det? Tycker denna bit är väldigt krånglig och fk gör det inte lättare att fatta.

Annons:
xanna
2012-11-07 21:44
#1

Vi la upp det så här för att kunna ha vårt barn hemma:

Jag och min man skaffade oss en liten lägenhet när vi väntade barn. En 2:a med låg hyra, inne i stan och nära till jobb så att vi inte behöver bil.

På det viset fick vi väldigt låga utgifter till att börja med.

Efter att vi delat upp föräldraledigheten så ändrade vi om vår arbetssituation. Han går till jobbet 7.30 och kommer hem 13.30 (Jobbar även varann helg) Sen går jag till jobbet 14.00 och kommet hem 18.00.

Det innebar för oss att vi båda två slutade att arbeta på de anställningar vi hade för att hitta jobb som fungerade med vår drömtillvaro.

I vår kommun har vi dessutom det oerhört generösa vårdnadsbidraget. Inte alla kommuner har det, men det innebär att alla barn som är hemma mellan 1-3 års ålder får 3000:- extra skattefritt i månaden. (Går ej att kombinera med andra bidrag eller föräldrapenning, doch får man ha lön.)

Ha framförhållning med din ekonomi och räkna på vad som krävs för att ni ska kunna ha ert barn hemma extra länge. minst en 2-årsplan, helst en 5 årsplan.

[RMSLiners]
2012-11-07 21:59
#2

Tack för din kommentar. Vi har ju planerat att flytta till annat län. Då kommer karln min ha högavlönat heltidsjobb och jag vara arbetslös men föräldralediheten räcker ju enbert 1,5 år om jag inte minns fel så man får hoppas man har jobb tills dess då. Detta är bara planer och inget fastställt än. Men hur är det med detta om man tar ut hela föräldraledigheten? Nekas man vab då?

xanna
2012-11-07 22:17
#3

Ingen aning. Vi är ju som sagt hemma i pass hela dagarna. Så sånt har vi aldrig behövt tänka på.

[RMSLiners]
2012-11-08 08:57
#4

Får hoppas någon annan vet.

xanna
2012-11-08 16:46
#5

Men om ni ändå ska flytta, kan ni inte skaffa en bostad anpassad så att ni har råd att få det att går runt? Oavsett föräldrapenning?

[RMSLiners]
2012-11-09 11:27
#6

#5 flytten är ju inte säker än. Vi vet inget om det blir flytt förrän till sommaren.

Annons:
pistenbully
2012-11-09 11:33
#7

Jag sätter en klutt här, detta vill jag oxå veta.

Sarah E
2012-11-09 15:05
#8

Du blir inte nekad vab (tillfällig föräldrapenning). Det är helt separerat från föräldrapenningen. Sen är det ett begränsat antal dagar du kan få tillfällig föräldrapenning, kommer dock inte ihåg antalet nu. Men det ska mycket till för att du ska kunna göra slut på dem.

Det är fantastiskt förmånligt att ha barn i Sverige, men vilken djungel det är. Har just fött vårt fjärde barn och man kan tycka att jag borde vara expert, men jag har mindre koll än någonsion :P

Tina-A
2012-11-10 18:46
#9

#2: Föräldradagarna räcker ju så länge du vill att dom ska räcka.

Du har 480 dagar att spendera och du får ta ut hur många dagar du vill i veckan.

Tar du ut 5 dagar i veckan, vilket de flesta gör, så räcker föräldradagarna i 24 månader (2 år).

Tar du ut 4 dagar i veckan räcker dagarna i 30 månader (2,5 år).

Ta ut så många dagar du vill så du kan vara hemma den period du vill vara hemma, svårare än så är det faktiskt inte! Klarar ni er på hans lön + föräldrapenning 4 dagar i veckan så borde ni såklart köra på det om ni vill vara ehmma länge.

Vab blir du aldrig nekad.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[RMSLiners]
2012-11-11 01:10
#10

#9 Åh tack så mycket för svaret. Hade fått för mig maxantalet föräldradagar bara är 1,5 år. Men 480 dagar är det enbart om man är ensamstående annars är det 240 dagar var och i och med att jag lär vara arbetslös och han jobba heltid kan han inte vara föräldraledig så mycket, då skulle ekonomin gå i botten. kan han flytta över dagar på mig? Läst något om det.

Vad är lägsta penning man kan få? Jag har läst något om 180kr/dag eller 7500kr/mån är det lägsta man kan få. Jag tänkte om man nu skulle gå arbetslös. Eller räknar de bara pengar till barnet på några tusenlappar?

Tina-A
2012-11-11 09:58
#11

#240: Av de 480 dagarna har ni 60 dagar somnär era "egna", resten delar ni hur ni vill. Alltså kan han ta 60 dagar och du 420. Han kan också skriva över sina 60 dagar på dig om ni vill, det bestämmer ni själva, men då måste man skicka in ett papper om att han godkänner att hans 60 dagar ska flyttas till dig.

Hur mycket du får beror på hur länge du vill vara hemma, alltså hur många dagar du slösar och tar ut per vecka.

Lägstanivå är 180kr om dagen.

Tar du 3 dagar i veckan får du 2160kr i månaden.
Tar du 4 dagar i veckan får du 2880kr i månaden.
5 dagar blir 3600kr i månaden.
6 dagar blir 4320kr i månaden.
7 dagar blir 5040kr i månaden.

Det beror som sagt på hur länge du vill vara hemma. Många sparar dagar och har du kanske 100 dagar kvar kan du ju göra sommarledigheten 10 dagar längra + tex julledigheten 5 dagar längre varje år i 6-7 år och på så vis få mer tid med ditt barn. Du kan ta ut dagarna i 8 år och ta ledigt eller förlänga semestern när du vill.

Eftersom du vill vara hemma i 2 år borde du ta ut 3 eller 4 dagar i veckan så du kan spara dagar, de är jättebra att ha kvar. Då får du alltså mellan 2160kr - 2880kr i månaden (+ barnbidraget).

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tina-A
2012-11-11 10:03
#12

Dock kan du iof ta ut typ 5 dagar i veckan i 1 år och sen ta ut vårdnadsbidraget istället. Man kan dick inte få det överallt, men i många kommuner kan man få vårdnadsbidraget.

Då får du 3000kr i månaden om du fortfarande har ditt barn hemma efter 1 år, men du får inte ha föräldrapenning eller andra bidrag då (förutom barnbidraget).

<däremot kan du jobba samtidigt och ändå få vårdnadsbidraget + lön, men barnet måste vara hemma. Du skulle alltså kunna jobba t.ex på helgen när din sambo är hemma och är med barnet, eller kväll några dagar i veckan så barnet fortfarande kan vara hemma och sen få ut både lön + vårdnadsbidrag på 3000kr. Men det kan du som sagt inte ta förän barnet är över 1 år, och inte överallt i Sverige. Det kan du få tills barnet är 3 år.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[RMSLiners]
2012-11-11 11:08
#13

#11 Huga, 3000kr i månaden när man är arbetslös med noll inkomst lät väldigt lågt, då är det nästan så jag överväger 7 dagar. Men eftersom jag säger upp mig får jag väll a-kassa eller den kanske man inte kan ha samtidigt?

Sen läste jag om sjukpenningsgrundande, gäller det även om man sagt upp sig? Alltså om jag har kvar mitt jobb när jag blir föräldraledig och då får ut sjukpenninggrundande men sen väljer att säga upp mig. Eller ändra föräldrapenningen vid uppsägning från sjukpenninggrundande till något annat?

Annons:
Tina-A
2012-11-11 12:10
#14

#13: Tar du 7 dagar räcker det i 1,5 år och du får inga dagar kvar. Inte så kul!! Kolla i så fall upp vårdbidraget om du behöver 7 dagar, då får du ju iaf 3000 + lönen du arbetar ihop.
Du får inte a-kassa samtidigt som du får föräldrapenning.

Nästan säker på att du har kvar samma sjukpenninggrundande även om du inte jobbar kvar så länge du jobbat där i 9 månader(?) tror jag det var innan du går på föräldraledighet/säger upp dig.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[RMSLiners]
2012-11-11 12:58
#15

#14 Då sket sig sjukpenninggrundande eftersom jag varit sjukskriven (innan sjukskrivning jobba jag 1 år non-stop, alltså utan semester) och kommer inte ha hunnit jobba 9 månader igen innan föräldraledigheten.

Tänkte på det med 7 dagar. Känns som att tre dagar är bättre även om det kanske inte ger så mycket, men allt beror ju på vad han tjänar och vilka utgifter vi har då som tex hyra. Flyttar vi så satsar vi på en 2a, just nu bor vi i en 3a med hyra på 5700kr.

Läste om vårdbidrag och det får man ju enbart om barnet har särkillda behov så som sjukdom eller funktionsnedsättning som kräver behandling.

xanna
2012-11-11 13:40
#16

Nej. Vårdnadsbidrag heter det. Det får man från 1-3 år för att man inte nyttjar barnomsorgen. Finns enbart i ett fåtal kommuner.

Vi har det och vårt barn saknar diagnos.

[RMSLiners]
2012-11-11 13:51
#17

#16 Ahh, då var det en helt annan sak. Finns det någonstans man kan se vilka kommuner som har detta?

xanna
2012-11-11 14:26
#18

Det borde stå på kommuns hemsida.

Prova att googla din kommun + vårdnadsbidrag. Så kanske det blir en träff. ;)

[RMSLiners]
2012-11-11 15:34
#19

#18 Finns inte här. Tänkte mer ifall man nu skulle flytta till annan kommun. Kollade Linköping som vi planerar ta oss till och de har det. :)

xanna
2012-11-11 16:43
#20

Men vad väntar du på? Flytta direkt ;D

Något jag ångrar att jag inte gjorde:

Vårdnadsbidraget kan man bara få efter att man plockat ut X antal dagar och kan inte kombineras i den månaderna som du väljet att plocka ut föräldrapenning.

Vårdnadsbidraget kan allt som allt ge dig 64.000:- skattefritt, om du har framförhållning att planera upp så att har rätt till pengarna.

Plocka ut 100% av föräldrapenningen från dag 1. Det du egentligen hade tänkt att plocka ut senare sätter du in på ett konto och plockar ut senare, fast av dig själv!

Fördelar- Du får ränta på pengarna medan du sitter på dem själv och Skulle något gå åt helvete, så har du en buffert du kan låna av.

Nackdelar. Kräver självdisciplin och en annan form av planering för att pengarna ska räcka dit man vill.

Annons:
[RMSLiners]
2012-11-11 17:20
#21

#20 Jo jag läste 250 dagar måste man ha plockat ut. Ja tänk om man kunde flytta direkt men riktigt så lätt är det inte. Det är en enorm bit till Linköping så måste spara pengar innan dess mm.

Smart med att spara av sig själv också. Vi sparar redan nu men det skadar inte att ha en högre buffert. :)

xanna
2012-11-11 18:49
#22

Har ni erfarenhet av att spara och är rutinerade, så tycker jag Absolut att ni ska plocka ut och arrangera om med era konton. Har ni inte inernetbank så är det fantastiskt enkelt.

Kolla gärna också om din man kan plocka ut föräldrapenning på de dagar som han inte arbetar. Hans föräldrapenning kan vara flera 100:- mer om dagen, än vad din är om du inte har arbetat upp din föräldrapenning.

Själv slutade jag ta ut föräldradagar när jag insåg hur lite pengar jag fick i förhållande till min man. Då var det mycket lönsammare att jag arbetade och att han gick hemma.

xanna
2012-11-11 18:51
#23

Om ni har internetbank så Är det enkelt.

Jag vet inte vad det där konstiga "inte" kom från. Obestämd

[RMSLiners]
2012-11-11 21:32
#24

Är det så att han verkligen måste var pappa ledig? Och i så fall hur många dagar minst? Tänkte mest eftersom vi bara kommer ha hans lön att leva på.

xanna
2012-11-11 22:32
#25

60 dagars är din mans och du får inte plocka ut de dagarna.

[RMSLiners]
2012-11-11 23:17
#26

#25 men han kan skriva över de på mig vad Tina skrev? Då får han ingen pappa ledighet. Men jag hade fått för mig det är lag på att pappan måste vara ledig en viss tid?

Tina-A
2012-11-12 08:01
#27

Ja han kan skriva över dom till dig. Sambon har skrivit över alla sina dagar till mig :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
[RMSLiners]
2012-11-12 09:20
#28

#27 Dåså. Har en hum om hur man kan tänkas lägga upp det hela nu. :) Tackar er för all hjälp. Återkommer om jag får mer funderingar.

Upp till toppen
Annons: