Annons:
Etikett05-barn-6-12-år
Läst 3241 ggr
Anonym
Anonym
2012-10-05 16:46

Var drar man gränsen?

Valde att skriva detta anonymt, då det egentligen inte är mig det handlar om utan min moster och hennes dotter. Jag klistrar in det hon skrev till mig att jag skulle posta.

Min dotter är 9 år. En dag för några veckor sedan var hon hemma hos en kompis och de hade kollat på 112 på liv och död. När hon kom hem dagen efter sa hon att hon ville kolla på det, men jag sa då att hon inte fick. För jag tycker inte att hon som 9 år ska se det, hon behöver inte se blod, fylla och skadade människor, det finns så mycket annat att se på. 

Dottern har fått gått hem själv från skolan nu sedan hon började skolan nu i höst, och det ha fungerat bra för min sambo (pappan) eller jag kommer hem strax efter att hon kommit hem, längsta är nog 1,5 timmar. Allt har fungerat bra.

Iallafall, när jag kom hem för någon vecka sedan så såg jag att hon snabbt bytte kanal när jag kom in genom dörren.  Jag frågade vad hon såg på, och hon sa inget. Men jag såg på henne att hon visst hade kollat på något, då förstod jag inte vilket program det var, men något program som hon egentligen inte får, eller skulle få.

En annan dag samma vecka så gick jag in bakvägen, så att jag direkt kommer in i vardagsrummet, och då såg jag att hon såg på programet "112 på liv och död" jag förkarade återigen att jag inte vill att hon ska se på det.

Jag har nu denna vecka alltid kommit in bakvägen, eller iallafall kolla om hon kollar på detta program, och flera gånger har hon gjort det. Igår var senaste gången jag kom på henne med det.

Så då sa jag, att om du kollar på det här programet igen, så kommer du få börja på fritis igen.

Jag vill inte att hon kollar på detta program när hon är helt ensam. Är det fel utav mig? Vart drar man egentligen gränsen och hur gör man. Detta program sänds runt 15.00 alltså strax efter att hon kommer hem ifrån skolan.

Annons:
Sussi89
2012-10-06 00:21
#1

Jag kan faktist inte förstå varför hon inte får kolla på det. Det är inga blodbad man får se. Och allt med blod censurerar dom. Även fula ord tar dom bort. Och vad gör det att hon ser hur dumt vissa folk beter sig när dom är fulla? Tror hon kan få en sund syn på alkohol om hon ser vad som verkligen händer när man dricker för mycket (nu kommer ju det dröja bra länge innan hon kommer dricka men ändå)

Och det är ju inget påhittat. Utan det är folks jobb det handlar om, och hur verkligheten faktist ser ut. Jag skulle hellre se att min dotter kollade på det än andra modeprogram som bara visar att allt är tip top. Smala fina männsikor överallt. Glitter och blingbling. LÅÅNGT från hur verkligheten verkligen är.

Och respektlöst att smyga på dottern på det viset! Visa lite respekt till en egen individ!

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

Anonym
Anonym
2012-10-06 00:30
#2

Det jag inte vill är att hon ska kolla på detta ensaml, om jag eller hennes pappa är med är det helt annat. Hon är egentligen rätt känslig och så, men vill vara "tuff" för att hennes kompisar kollar på detta. Jag vet att hon senare kommer att må dåligt över det. Och om jag eller hennes pappa är med kan vi iallafall förklara.

Jag insåg att jag inte skrev det i texten. Jag "smyger" inte på henne, som du sa, hon vet att jag också kan komma in bakvägen. Jag tar lika ofta bakvägen som "vanliga" ingången, då bakvägen egentligen ligger närmare. Inte enbart nu, utan jag har alltid gjort det.

Jag låter inte heller min dotter se på typ top model eller liknande (än är hon inte intresserad utav det tack och lov)

Sarah E
2012-10-08 11:24
#3

Jag tycker absolut inte att det är fel att man som förälder vill ha koll på vad ens nioåring ser på på teve. Det är faktiskt glädjande att det finns föräldrar som bryr sig. Det är alltför många barn som får göra vad de vill utan att föräldrarna orkar/hinner hålla koll. Och det är inte att "lägga sig i" på ett negativt sätt tycket jag. Det är väl alla föräldrars ansvar att ta aktiv del i sina barns liv och allt som rör dem.

Sen är det nog så att flickan är intresserad av livets stora frågor, livet, döden mm. Det är vanligt i nioårsåldern. Men det är nog viktigt att du som förälder finns där och kan svara på frågor, lyssna till barnets funderingar och diskutera det ni ser precis som du själv verkar vilja.

Du skulle ju kunna säga såhär att du gärna vill se programmet tillsammans med henne. Har själv en nioåring och det börjar bli svårt att bara kunna säga "gör si gör så". Han är stor och har liksom en egen agenda i det han gör, har en stark integritet. MEN måste fortfarande acceptera att han är ett barn och att vi som föräldrar kommer att styra en hel del i hans liv. Men det blir helt klart mer kompromisser nu.

Ni kommer säkert fram till en bra lösning! :)

viktoria91
2012-10-08 12:02
#4

Vet en 7 åring som brukade se det, det enda han sa var att han ville hjälpa människor när han blev stor.

målle
2012-10-09 08:30
#5

Om flickan vill se det där programmet är det förmodligen för det är "spännande" hon har kanske frågor och/eller funderingar över hur de där yrkena fungerar etc. Vad gör polisen egentligen och hur släcker brandmännen elden etc? Kan inte du (mamman) sätta dig ner med din flicka och titta på programmet ihop, fråga henne varför hon vill se det och be henne fråga dig om det är ngt med programmet hon undrar och funderar över. Jag tror att flickan är nyfiken. Det är ju spännande yrken och att man får se så tätt inpå vad de gör i deras yrken kan ju absolut upplevas som spännande för en 9-åring som kanske inte har så stor aning om vad de gör. Jag tycker det är väldigt spännande (framförallt poliserna) och jag är 28 år gammal Skrattande

Så kort och gott tycker jag att mamman ska prata med sin flicka om programmet och se det ihop och se till att reda ut eventuellt funderingar och frågor. För det är ju inget "farligt" eller olämpligt program som så många andra är och som skrivet ovan får man varken se blod eller höra svordomar. Så att ha mamma (eller papap) bredvid som kan förklara lite skulle nog bara vara positivt, i mitt tycke.

AnnaFagerell
2012-11-19 13:15
#6

Min 6 åriga flicka får se både 112 och top model och jag ser ingen konstighet i det. Det är båda väldigt realistiska saker som händer runt omkring oss.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
[RadioMG]
2012-11-20 21:55
#7

Jag skulle vilja säga tvärtom. Det är BRA att yngre ser programmet. De får se verkligheten och hur den faktiskt är.

Mitt råd är istället att sätta dig bredvid henne och faktiskt se programmet och förklara för henne. Det är bra att hon får se fulla personen, då kan du förklara att så går det om man dricker. Det är bra att han får se en brand i lägenhet, för då kan du förklara hur viktigt det är att kolla så allt är stängt/släkt.

Bumsibum
2012-11-22 20:13
#8

förstår inte heller varför hopn inte får kolla… jag kan förstå om  de är skräckfilm, eller väldigt våldsamma filmer… hon är 9 år.. inte 3. Men alla gör ju olika Glad, varför skriva anonymt om de ens inte handlar om ditt barn ? Tungan ute ingen här vet väll vem din moster är.

Bumsibum
2012-11-22 20:14
#9

förstår inte heller varför hopn inte får kolla… jag kan förstå om  de är skräckfilm, eller väldigt våldsamma filmer… hon är 9 år.. inte 3. Men alla gör ju olika Glad, varför skriva anonymt om de ens inte handlar om ditt barn ? Tungan ute ingen här vet väll vem din moster är.  Min dotter på 5 år får se de.. (hon såg de som 4 åring me om vi hade tvn på o de kom)

[Annica.78]
2012-11-22 22:39
#10

Jag har barn i åldrarna 12, 9 o 8. Alla mina tre får se på 112 även cops och vad det nu heter, tycker bara det e bra dom får se hur det ser ut i världen när det e ngt allvarligt eller brottsligt.

Bumsibum
2012-11-23 00:58
#11

mins jag inte fel fick vi se efterlyst som barn…. de e ju i så fall "värrre" än på liv å död 112.

Zondell
2012-11-29 07:48
#12

Svår fråga om vad som är lämpligt att se ensam. Min son på 4 år gillar 112, SOS västkust och sådana program men vi är ju alltid med. Han är intresserad av poliser, brandmän och ambulanser. Han gillar också program som djursjukhuset och om sjuka djurparksdjur. Vi har pratat, förklarat och varit med hela tiden. Kanske lite överpedagigiska. "Mamma, dom hjälper barnet, det kommer gå bra, du behöver inte titta om du tycker det är otäckt" säger HAN till MIG… Hursomhelst så tror jag på seriösa program som beskriver verkligheten men inte tar med det allra värsta/svåraste.

Upp till toppen
Annons: