Annons:
Etikett04-barn-3-5-år
Läst 2838 ggr
[Ai-chan]
2012-10-01 20:12

Stammande barn

Hur gör man för att träna stammande barn? Sjunga ut orden? Eller vad ska man göra?  Det är en 3½ åring som stammar en hel del.

Annons:
mycketsaft
2012-10-01 21:03
#1

Man ska väl helst ignorera det och låtsas som ingenting, det brukar försvinna av sej självt. Annars kan du kontakta en logoped.

[Ai-chan]
2012-10-01 22:47
#2

Jo jag vet. Men, jag tycker att det bara blir värre och värre. 

Jag får ta och kolla upp med logoped lite och sånt och se om något kan hjälpa henne på något sätt. Ibland så funkar det bra, men ibland så blir det mycket mera. Och nu har det lixom blivit värre. Jag funderar om oroligheter och jobbiga omständigheter eller något sånt som kan sätta igång stammande? Om det är jobbigare så blir det mera, om det är lugnare så blir det lixom mindre. Funderar om det kanske kan vara något sånt?

mycketsaft
2012-10-01 22:59
#3

Jo jag tror att oroligheter kan både ge upphov till stammning och öka på det. Min sambo började stamma i typ 8-9 års åldern och stammar än, (31 år nu) som jag har förstått så försvinner det ju oftast av sej självt som tur är, men inte för min sambo. När han gick hos logopeden stammade han inte ett dugg, alltså när han var hos henne så det var ganska märkligt. Han stammar som mest när han är nervös eller om han ska berätta något roligt.

[Torahzen]
2012-10-02 12:11
#4

Låt barnet ta den tid den behöver för att säga det den vill säga. Ha tålamod.

Ibland kan du kommentera att "nu blev det mycket så du inte hörde, sätt dig och ta det från början."

Vi har varit hos logoped om annat och jag frågade om upphakning (inte stamning). Logopeden svarade att de inte behandlar så små barn.

Ge ditt barn tid. Diskutera på nästa kontroll på BVC vad de tycker.

Sarah E
2012-10-02 12:39
#5

Jag har fyra barn (fast en är bara en vecka gammal) men iaf, de tre stora har stammat allihop en period mer eller mindre. Min äldsta stammade ganska kraftigt och vi var lite oroliga. Men jag kan lugna dig med att det kommer allra troligast att gå över. Såklart kan det vara jobbigt för er men gör ingen stor affär av det. Låt barnet få tid på sig att prata klart. Vi frågade ibland "vill du ha hjälp att säga ordet?" om han blev alltför besvärad. Man får känna sig för och vara lyhörd. Men det är en del av språkutvecklingen och ganska vanligt. Ingen av våra barn har några som helst problem med att tala idag, tvärt om :) Jag tror du kan vara lugn.

Sen tror jag inte att man får hjälp av logoped när de är så små. Tror inte man gör ngt alls egentligen, förrän de börjar närma sig skolåldern om det inte har blivit bra.

Tina-A
2012-10-02 22:08
#6

Små barn kan få komma till logoped, tror det är från 4 år? Inte hundra.. Men avbryt inte utan låt henne tala färdigt och fyll inte i meningar åt henne utan vänta tills hon lyckats säga meningen själv (OM ni nu inte märker att hon vill att ni ska hjälpa henne, ni kan ju fråga som #5 om ni märker att det plötsligt blev jättejobbigt). Du kan också påminna henne om att prata lite långsammare så orden hinner komma ut, det är inte bråttom och du har all tid i världen att lyssa på vad hon ska säga just nu :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
Upp till toppen
Annons: