Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 9492 ggr
Nilam
2012-09-24 13:49

Vill inte ha välling/gröt

Hej,

Vi har en tjej på snart 7 månader som har börjat äta fast föda. Vi började med smakprover redan vid 4 månader för att hon var så intresserad av våran mat, så nu äter hon små portioner mat till lunch. Dock har vi svårt att introducera gröt och välling. Gröt går bra om man ger det tillsammans med fruktpuré, men hon äter inte några större mängder. Välling går inte alls, vilket enligt mig är förståeligt, det smakar ju ingenting! Min bröstmjölk är söt, så varför skulle hon välja smaklös välling framför den?

Hon vaknar hungrig kort efter läggning, men om jag kunde få i henne vällning så skulle hon nog kunna sova längre.

Har ni några tips på hur jag kan få henne att acceptera vällingen?

Jag har provat lätt smaksättning, väntat på att hon blir riktigt hungrig, men hon bara spottar och blir arg.

Annons:
Tina-A
2012-09-24 19:45
#1

Minna ville inte heller ha välling.. Nu måste ju barn förstås inte dricka välling alls utan en macka innan läggdags kan funka lika bra! Vi ville ändå gärna ge välling, antar att det är traditionen som får oss att vilja (Glad) så vi smaksatte vällingen med vaniljsocker.

Minns inte exakt hur mycket vi körde med men någon eller några tesked/ar i början och sen trappade vi ner lite varannan dag eller så. Efter kanske 2 veckor hade vi fasat ut vaniljsockret helt och snabbt började hon älska sin välling.

(trots att hon fick välling varje kväll när hon var ungefär som din dotter fick jag ändå amma flera gånger på natten i 10 månader. Antar att det var vana! Efter det gav vi välling istället på natten när hon vaknade och ville äta och fortsatte så i några månader till - tills hon var 16 månader).

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Nilam
2012-09-25 09:35
#2

Okej, vaniljsocker, det ska jag prova:)

Just nu vaknar hon ca 1-2 gånger på natten för att äta och resten av gångerna vill hon bara snutta/känna närhet. Framåt morgonen vaknar hon stup i ett och söker bröstet. Hon är väldigt kontaktsökande och därför är det svårt att få henne att sova i sin egen säng. Hon tar inte nappen heller, vi har försökt i flera månader med alla tips vi fått men hon gillar den inte.

På dagarna när hon somnar till lägger jag henne i hennes egen säng, men hon vaknar efter 20-30 min och gråter för att hon är ensam. Vårat eget behov att ha henne nära när hon var nyfödd har väl smittat av sig antar jag ;)

Tina-A
2012-09-25 09:40
#3

Låter lite som Minna :-) Hon sover fortfarande uteslutande i vår säng (19 månader nu) och det funkar finfint! Men vi börjar fundera på egen (vanlig) säng till henne, bara vi skaffar oss lite mer plats!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tina-A
2012-09-25 09:42
#4

Minna tog inte napp på natten förän hon var 17 månader! Innan dess var det bara bröst och senare vällingflaskan som funkade på natten. Men när hon var 16 månader slutade vi ge välling på natten och visst var det kämpigt för oss alla, men sen började hon ta nappen istället, slutade äta på natten och sov för första gången en hel natt till allas glädje :-)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Nilam
2012-09-26 08:11
#5

Min kropp tar lite på att sova med Cassandra, hon ska ju ligga så nära så jag tvingas ligga på sidan (ibland kan jag glida över till rygg). Vaknar ofta med värk i axlarna. Får hoppas att vi snart kan få henne att sova i egen säng. Dock kommer jag sakna hennes varma lilla kropp ;)

OolssonxD
2012-09-27 13:25
#6

du kan ju ha päron välling? eller någon sånt? kanske kunde smaka bättre

Annons:
Nilam
2012-09-27 16:55
#7

#6 Har Äpple/Päron gröt, som jag själv tycker smakar gott, men hon verkar inte gilla det. Det går ner om jag ger det tillsammans med fruktpuré.

Har inte sett någon päron välling, finns det? Dock tycker jag det vore synd att kasta bort ett helt paket med majsvälling.

Tina-A
2012-09-27 17:24
#8

#7: Min dotter gillade aldrig majsvälling utan vi gav den andra! Majs är lite stoppande, inte lika mild som den andra :) Är väl havrevälling? Vi har aldrig gett smaksatt välling (ja, alltså bortsett från det vi gjort själva hemma med vaniljsocker) utan alltid köpt den naturella varianten :)

Och tetrorna är 10 gånger så goda som pulvret man gör hemma ;) Tips!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Ladydragon
2012-09-27 18:31
#9

min åsikt är den att man redan från ung ålder ska respektera vad sitt barn vill äta och inte

så mitt råd är skippa vällingen helt enkelt

försökte själv med välling till min son men han tvärvägrade och då hittade jag andra alternativ
vad jag kan minnas så åt han gröt ibland macka ibland och sen försökte jag så fort så möjligt få han till att äta middag på kvällen varm mat alltså som mättar lite mer

sen finns ju alltid BVC om du behöver råd och tips

Nilam
2012-09-27 19:29
#10

Problemet är att mjölken inte mättar henne längre, eftersom hon äter mat till lunch och gröt till middag. Om hon kunde äta välling på kvällen så skulle hon nog sova bättre.

Vi fick provpåsar från Nestle, så vi har provat den milda havrevällingen också, men det var samma reaktion där.

När det kommer till barn så är det föräldrarna som bestämmer vad de ska äta och inte äta. Vi kan ju inte låta barnen välja pizza och pannkakor framför fisk och grönsaker. I vårat hem är det hälsosam och hemlagad mat som gäller. Så varför inte lära henne att acceptera den mat vi ger henne redan nu? Det är inte så att jag tvingar i henne mat, men jag tar inte fram smarrig fruktpuré när hon inte vill äta sin gröt/välling.

OolssonxD
2012-09-27 20:34
#11

nestle har päron välling

Upp till toppen
Annons: