Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 2411 ggr
Trollhassel
2012-09-19 13:14

Skolfoto

Är lite förbannad just nu…eller besviken. Min dotter och hennes dagis ska ta skolfoto i morgon. För det första så har de slopat singelbilderna. Bara gruppfoto ska tas. För det andra, det ska tas utomhus. Fint att ta kort ute, men ska alla ungar alltså stå i sina sandiga galonisar och gummistövlar på fotot? Det är ju bara drygt 10 grader ute på förmiddagarna! jag har INTE hunnit tvätta hennes jacka och överdragsbyxor så hon kommer i så fall se ut som en lortgris på fotot. Min tös kommer bli sur när hon inte får ha sin finaste muminklänning på kortet, som jag hade lovat henne.

Skrikandes

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Annons:
[FruStein]
2012-09-19 21:44
#1

Vi tar inga professionella bilder alls på förskolan där jag arbetar, bl.a. för att det upplevs som ett tvång att köpa bilderna och alla har inte ekonomi till det, särskilt om man har flera barn. Förskolan ska ju vara kostnadsfri. Vi tar däremot många bilder på barnen, oftast varje dag, så vill man ha fina bilder på sitt barn (enskilda, där bara det egna barnet finns med) så går det bra att få mailat.

Om ni går ihop, alla föräldrar, och ber om en gruppbild inomhus - tagen med förskolans kamera - så tror jag inte att förskolan kan neka.

[SarahOhrn]
2012-10-26 11:22
#2

Jag förstår dig! Vi tog singelbilder visserligen men gruppbilden tog dom ute. visst funkar väl bra i augusti men nu, min son (som f ö blundade på bilden också) satt där i en lortig skaloverall… Dom andra barnen hade sina vanliga kläder. han hade en jacka på dagis som dom ju kunde tagit på men nej, skaloverallen…… :(

Sarah E
2012-10-26 12:50
#3

Vi har inte köpt skolfoton på flera år. Det är hutlöst dyrt och så blir bilderna sällan så bra som man skulle önska för det priset. Bra initiativ av er #1 att slopa eländet helt. Dessutom tror jag att många barn tycker det är jobbigt med fotograferingen.

Ett tips är att ta egna porträttbilder. En hyfsad kamera (numer kan man ju använda sin smartphone) och ett lakan i lämplig färg är allt som behövs. Resultatet blir ok och gratis. För den som vill försöka är ett tips att ta verkligt ordentliga närbilder. Ska lägga in en bild så ni ser vad jag menar.

Sarah E
2012-10-26 13:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här är ett exempel. Inte proffsigt direkt, men jag tycker det ser mera levande ut liksom…

Sarah E
2012-10-26 13:09
#5

Ursäkta fönsterblänketSkrattande

Upp till toppen
Annons: