Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 4099 ggr
Trollhassel
9/5/12, 12:45 PM

Tyst på dagis. Saknad?

Min dotter, 2,5 år, går på ett litet mysigt dagis på en avdelning med 13 barn i åldrarna 1-4 år. Jag upplever det som ett lugnt och trevligt dagis och vi är nöjda med personalen.

Dottern har haft två favoritfröknar där (de är fyra stycken) men den ena slutade nu i somras och den andra gick bort i en plötslig sjukdom för ett par veckor sedan. Hon har reagerat på att favoritfröken är borta. Vi har försökt att inte göra någon stor grej av det, men det är svårt att veta hur man ska förhålla sig till detta. Hur berättar man om döden för en 2,5-åring?? På dagis vet barnen att hon gått bort. Det finns en bild uppsatt på henne i "barnhöjd" och min dotter pussar bilden varje dag och säger "ja tycker om Gunilla" och ser ledsen ut.

Nu har två nya fröknar börjat och det är två stycken som båda har vikarierat tidigare, så barnen känner igen dem. Min dotter tycker om alla sina fröknar. Hon leker och har kul när hon är där. Hon vill gärna gå dit och vill ogärna gå hem (hon går 15-timmar).

Nu till min fundering: På dagis pratar hon plötsligt inte. Hon är tyst! Min lilla pratkvarn säger inte ett ord när hon är på dagis! Hon har pratat flytande sedan hon var 2 år.

Vad kan detta bero på? Saknad?

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Annons:
Niwa
9/5/12, 12:47 PM
#1

Har inga bra tps men det låter jobbigt.
En stor kram till lill tjejen och hoppas allt ordnar sig till det bästa.

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Trollhassel
9/5/12, 12:51 PM
#2

Tack! Det är lite tufft. Hon är i en så svår ålder. Hon förstår ofta vad man förklarar för henne (om det ligger på hennes nivå) men hon funderar mycket själv också, och då kan det bli tokigt. Man vill ju försöka undvika att röra till det för henne, med någonting hon inte kan begripa.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Niwa
9/5/12, 12:57 PM
#3

förstår att det känns jobbig att se sin lila tjej bete sig på ett sätt som inte är hon.
Men det verkar ju som att hon trivs och får bra tsöd på dagis och hemifrån så det kanske är hennes sätt att sörja att favorit fröken inte finns kvar på dagis och förhoppningsvis så,börjar hon prata sakta men säkert igen när hon har sörjt klart.

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Trollhassel
9/6/12, 8:55 AM
#4

#3 Jag hoppas på det också. Jag ska hålla en dialog med fröknarna om det här (men förståss inte så att dottern hör det, då det kan bli en "grej" att fortsätta vara tyst). Jag hoppas att hon kommer få nya favoriter. De fröknar hon har nu är bra, men ingen av dem är så omtyckta av dottern som de två som försvunnit har varit.

När min dotter nämner Gunilla eller något som har med död att göra så vet jag inte alls vad jag ska säga. Peppar peppar så ställer hon ju inte så mycket frågor kring det. Hon är smart och förstår mycket för sin ålder, med det här med liv och död är ju svårt att greppa även för mig ibland. Eftersom jag inte är religiös för fem öre så har jag svårt att förklara det med himmel och gud och sånnt. Det är ju heller inte något alternativ att försöka förklara hur det är på riktigt. Det är ju både skrämmande och svårt.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

[FruStein]
9/6/12, 3:54 PM
#5

Var noga med att prata om de andra pedagogerna hemma och haka inte upp dig så mycket på om din dotter pratar extra mycket om en eller några. Det blir som sagt väldigt känsligt om favoritpedagogen (vad duvet/tror) av någon anledning slutar eller är borta en längre period. Det viktigaste är att visa dottern att du är trygg med förskolepersonalen. Du kanske kan maila till dem? Då har de tid att prata med varandra och fundera över hur de ska hantera detta med just din dotter.

Trollhassel
9/7/12, 9:04 AM
#6

Ja, vi pratar mycket om de andra fröknarna hemma och hon säger att hon tycker om dem…men hon har väl inte 100% tillit till dem. Igår när jag hämtade henne hade hon slagit sig ganska rejälv. Insidan av ena låret var uppskrapat. Fröknarna visste inte vad som hade hänt och hon hade inte kommit till dem och varit ledsen. När jag frågade henne vad som hänt så sa hon att hon trillat ner och att inte mamma var där..och inte pappa heller. Jag berättade för henne att hon får gå till fröknarna och att de kan trösta henne och ge henne nappen om hon slår sig. Fy, det gör så ont i mammahjärtat!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Annons:
Niwa
9/7/12, 9:27 AM
#7

Stackars lill tjej.
Kan du kanske visa fröknarna såret när du är med så får de oja sig & krama lite och visa att hon kan komma till dem också och få tröst??
Kram till er, det kommer att ordna sig.

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Trollhassel
9/7/12, 9:32 AM
#8

Ja, jag pratade med dem om det när jag lämnade i morse, och de skulle prata med henne idag. jag tror de får hålla lite extra koll på henne den närmaste tiden och bry sig om henne så hon förstår att de finns där om hon behöver dem.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Niwa
9/7/12, 9:39 AM
#9

låter som ett vettigt dagis.
Det ordnar sig ska du se!

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Trollhassel
9/7/12, 9:47 AM
#10

#9 Ja, det är ett väldigt bra dagis! Jag har varit väldigt nöjd med det, men kan man ju undra vad som hänt när dottern gjorde sig illa igår, för hon måste ju nästan ha gråtit när det hände. Det såg riktigt ont ut och hon kunde knappt gå. Fick ringa efter skjuts från dagis igår.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Niwa
9/7/12, 9:56 AM
#11

Barn kan vara "duktiga" om de vill!
i detta fallet menar jag inte att hon är duktig och inte gråter utan duktiga på att gömma sig hålla sig borta om hon inte vill visa sig ledsen, min son däremot då 2-2 1/2 år är väldigt  tålig. han hade ramlat av en bobby car på dagis,gråtit snabbt precis när det hände sedan glad som vanligt.Fröknarna där är jätte gulliga och jag litade 100% på dem
När jag kom upptäckte jag att han hade blod på insidan av mössan. han hade slagit ett skrapsår/sår i bakhuvudet och det måste gjort ont. när jag frågade honom om han gjort illa sig -"näääää jag ramlade på gruset men det gick bra.

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Trollhassel
9/7/12, 12:36 PM
#12

#11 Sån är inte min dotter. Hon gråter för minsta lilla och är väldigt "flickig" eller vad man ska säga. Hemma är hon väldigt kontaktsökande så fort något är fel eller besvärligt.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Upp till toppen
Annons: