Annons:
Etikett08-nybliven-förälder
Läst 1907 ggr
Jennielinea
2012-09-03 22:25

Alla saker som behövs...

Hej

Jag har hittills mest varit aktiv i forumet gravid i fokus. Jag väntar mitt och min sambos första barn i november och det rustas i hemmet inför ankomsten av vår nya lilla kärlek. Än så länge har spjälsäng, skötbord och barnvagn (inkl. bilbarnstol) införskaffats men jag känner mig smått stressad över känslan att jag inte helt och hållet vet vad det är jag behöver.

Jag och sambon delar båda inställningen att det inte är "saker" som är viktigt eller primärt men eftersom ingen av oss har barn sedan tidigare är det svårt att veta vad som behövs - som man kanske ofta inte tänker på…

Om några veckor ska vi på en sk. barnmarknad där barnkläder, leksaker, prylar och möbler säljs i andra hand. Så - min fråga är - vad skulle du tipsa om att skaffa inför bebisens ankomst?

Mvh

…Jennielinea…

Annons:
fridaas
2012-09-04 10:07
#1

När vår dotter kom hade vi bara skötbord, säng, bilstol, vagn och en babysitter som "saker".

Sen var det ju kläder, nappar, bröstpump (eller den skaffades efter hon födes, men guld värd!), blöjor, våtservetter, babyolja och inytionolsalva eller hur det nu stavas.

Man märker med tiden sen vad det är man behöver

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Rokkur
2012-09-04 11:20
#2

Bröstpump! En väldigt bra investering :-) Köp inte allt för mycket kläder i strl 50, jag hann inte ens använda hälften av strl 50 kläderna till min sonTungan ute En babynest är väldigt bra att ha, då sover bebisen i en egen säng i eran säng kan man säga Glad

Så här ser en sådan ut: Babynest

Grattis till första barnet förresten!Skrattande

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

Sussi89
2012-09-04 11:23
#3

Första tiden så behöver dom ju inget att aktivera sig med. Tex babygym är ju helt onödigt i början. Så många saker kan man köpa när bebisen har kommit och man själv kommit i ordning och vet vad bebisen behöver :)

I början behöver du bara saker för att sköta den lilla, som fridaas skriver.

Så du behöver inte ha någon panik över att du inte har alla saker hemma, det kommer tid att köpa det ni har missat i efterhand. Jag själv vet att jag hade panik och köpte allt för att jag verkligen inte skulle missa något, man tror nog inte att man ska ha någon tid alls när barnet är fött :P Men det har man!

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

Rokkur
2012-09-04 11:23
#4

En till länk: Babynest Glad

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

JossanH
2012-09-05 12:51
#5

Febertermometer för bebisen kan vara bra. Ett par amningsbhar och inlägg. Tvättlappar i tyg och massor med handdukar för man mjölkar ner allt i sin väg i början ;) Köp ett par smidiga babyfiltar för det är guld värt till bilstolen, vagnen etc.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Alenzi]
2012-09-07 09:52
#6

Jag tycker tvärtom att det var ofantligt skönt att ha allt fixat innan bebisen kom, det där med att köpa det mesta när bebisen är född hade då verkligen inte funkat för oss. Man vet aldrig om något går lite snett vid förlossningen, då är det skönt att vara förberedd. Jag kunde inte lämna lägenheten alls på nästan en månad, och det tog flera innan jag började kunna åka iväg.

Vi hade skötbord, spjälsäng, kläder, blöjor, tvättlappar, salvor, amningsinlägg, sängkläder, barnvagn, babygym, sele och sjal, sängmobil, bilbarnstol, tvättlappar/handdukar, amningsbh, babyfiltar, febertermometer, bebisalvedon, bomullspads, desivon, badkar, badtermometer, amningspump.. Har säkert glömt en del också.

Annons:
Rokkur
2012-09-07 21:57
#7

#6 Hade också allt fixat innan, vilket var tur eftersom jag inte kunde gå mer än korta bitar. Bara tanken på att åka och handla gjorde mig kallsvettig! De första 6 veckorna var värst!!  Nu har det börjat bli bättre :-)

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

[Alenzi]
2012-09-08 10:20
#8

#7 Jag tycker det är viktigt att prata om "undantagsfallen" också, det var inte en själ som nämnde att det kunde bli så när jag var gravid. Det var nästan det värsta, att vara tvungen att förhålla sig till ett scenario som man inte alls var inställd på, när allting bara skulle vara så normalt och underbart och alla andra kunde åka till IKEA en vecka efter förlossningen.. Skönt för dig att det börjar bli bättre!

Jennielinea
2012-09-09 09:53
#9

Oj vad massa bra tips. Kläder har vi handlat så att vi har med oss pyjamasar och ombyten till bb… känns skönt att få ha kläder som blivit tvättade innan men det blir mest troligt så att vi kommer att få hur mycket som helst i klädväg. Har köpt en åkpåse oc vadderad mössa eftersom det kan bli riktigt kallt när det är dags med…

Jag gillade verkligen idén med babynest! Det är operation övertalning för sambon som gäller nu:D

[Alenzi]
2012-09-09 19:19
#10

Ja babynestet är kanon! :D Jag sydde ett själv, det var lite meck men blev utmärkt :)

Upp till toppen
Annons: