Annons:
Etikett12-uppfostran
Läst 1140 ggr
Trollhassel
8/30/12, 9:32 AM

Inställning till småkryp?

Min dotter son är 2,5 år stampade avsiktligt på en myra härom dagen. Jag blev arg och sa till henne att man absolut inte får göra så. jag berättade att myran fick ont och blev ledsen. För mig är det viktigt att mina barn lär sig att respektera det som lever och kryper ute i naturen. Hon blev ledsen och ångerfull men också förvånad att jag sa ifrån. Jag vet inte, men det kanske är ok att de gör så på dagis?

Hur ser ni på sånnt? Jag tycker att man ska vara rädd om sin omgivning och visa respekt för både människor och levande djur. Min dotter är i övrigt väldigt kärleksfull och försiktig. Hon älskar djur och naturen. Det förvånar mig att hon gjorde så, då hon annars är så rädd om allt hon ser.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Annons:
AnnaLundin
8/30/12, 10:21 AM
#1

Det är så himla olika hur människor förhåller sig till just småkryp och därför kan man nog få vilka reaktioner som helst. Många är ju rädda för dem, andra slår ihjäl alla de ser medan somliga flyttar försiktigt på dem när de är ivägen.

Mitt tips är att du pratar med personalen på dagis för att kolla hur just de förhåller sig till småkrypen. Och så kan du, utan att döma, berätta din egen ståndpunkt. Det är ju bra om ni vet var ni har varandra…

mayolica
8/30/12, 12:10 PM
#2

Vi har olika sätt att reagera på saker. Vissa reagerar lätt med att bli arga. en annan person hade kanske förklarat saken på ett lugnt sätt utan att bli arg,men ändå känna och tycka på samma sätt om själva situationen. Var och en får själv avgöra vad som är rätt och fel för dom. (så länge allt håller sej innom dom normala normerna)

Jag tycker att det är sunt att lära barnen att värna om allt i naturen. Hur man gör på dagis kan nog variera lite beroende på personalens egen personliga inställning. Jag tycker också att det du ska ta upp saken med personalen.

~ mayolica ~

JossanH
8/31/12, 3:01 PM
#3

Sådant är så olika. Jag själv har alltid älskat djur men vet att jag hade ihjäl några kryp och myror som liten, inte plågsamt, men trampade ihjäl helt enkelt. Hur förhåller ni er till myggor och flugor i ert hem? Jag hade en period då jag inte dödade något alls men i år har jag dödat många myggor och flugor som invaderat vårt sovrum. Det är svårt.. jag med föredrar att värna om allt levande och skulle definitivt reagera om mitt barn bara trampade ihjäl.

Sajtvärd på Iller.ifokus

pernillaa
9/1/12, 12:29 PM
#4

Jag tror att det är så enkelt att "det ska testat". Jag har också gjort det bara för att prova helt enkelt.
Min grabb rev tapeter från väggen för några veckor sedan och jag upplevde det som att han gjorde det för att testa hur det var och sen se vad det fick för konsekvenser. Han ville testa mig också.
Man vet inte förrän man testat liksom. ^^
Jag försöker lära min son att vara snäll mot alla djur men det kan vara svårt att förstå en sån sak som att det är okej att slå ihjäl bananflugor t.ex för att dom är ohyra, men att man inte ska döda en myra. För i min sons ögon så bits ju dom och det är ju också dumt. precis som att en brems kan bitas och dom får man slå ihjäl. Det är en "dubbelmoral" och lite otydliga gränser.
Min grabb trampade ihjäl en myra i somras, bara för att liksom, och försvarade sig med att dom bits ju, som sagt. Då fick jag förklara att dom bits bara om man är hotfull mot dom, annars är dom snälla. Precis som de allra flesta djur, och även vi människor.

Ha en bra dag! // Pernilla

Trollhassel
9/5/12, 12:13 PM
#5

Jo, visst. Men även de djur som bits och är ohyra är ju levande varelser. Eftersom det är svårt att i den åldern se någon skillnad har vi helt sonika behandlat alla kryp lika. Vi smäller inte flugor, dödar inte mygg och så, utan vi fårngar dem och släpper ut dem (i alla fall när hon är med). En av anledningarna till att vi inte vill att dottern ska försöka smälla eller döda något kryp är också att vi vill minimera risken för att hon ska reta upp en geting. Vi har lärt henne att, om hon ser en geting inne måste hon säga till oss så vi kan släppa ut den. Både jag och dottern är allergiska mot getingar, och jag är hyperallergisk. Vi vill inte riskera att någon av oss blir stuckna.

Det där med myran var nog som #4 skriver bara för att testa. Hon har inte tänkt tanken att döda något kryp sedan dess.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Upp till toppen
Annons: