Annons:
Etikett04-barn-3-5-år
Läst 9502 ggr
[Torahzen]
2012-08-28 08:20

Potträning för en 4-åring

Jag en dotter på snart 4 år. Hon har fortfarande blöja. Hon är nästa torr på natten. Vi har som rutin att kissa direkt på morgonen och på kvällen innan hon går och lägger sig. Däremellan kan det också bli toabesök.

Hon är alltså redo. Problemet är att hon tycker inte om att ha trosor  eftersom de blir ju blöta när hon kissar i dem, dvs missar att gå på toa.

Hon vill inte kissa, brukar hon säga. Särskilt på morgonen. Det har ju att göra med att hon upptäcker sin egen vilja. Jag förklarar att alla behöver kissa och det har inget att göra med om man vill eller inte.

Hon brukar få vara med när jag sitter på toa.

Vad kan vi göra som nästa steg så vi inte avskräcker henne och fortsätter ännu mer med blöja? Bara bestämma att vi ska sluta tvärt? Åtminstone på dagen.

Annons:
AnnaLundin
2012-08-28 09:30
#1

Jag hade liknande "problem" med en av mina tjejer, hon var drygt 4 år när jag kunde ta bort blöjan på dagtid. Det vi gjorde var att använda blöjan som om den vore trosor, ock alltså lära henne att gå på toa ändå. Och efter ett tag med torr blöja lyckades vi övertyga henne om att prova med trosor och det fungerade! (kortversion)

Vi har också, i vår familj, myntat begreppet "bajsglass", vilket innebär att de första gångerna man lyckas bajsa på toa eller potta får alla barnen glass. Det har fungerat för oss, som en liten morot.

Det du kanske skulle kunna testa är såna där "training pants", som är som blöjor, fast de känner att det blir blött när de kissat (om jag fattat saken rätt).

[Torahzen]
2012-08-28 10:47
#2

Tack Anna.

Jag har hört talas om training pant. Jag känner mig inte så sugen på att pröva det, vet inte varför.

Bajsglass låter "bra"! Belöning och mycket beröm.

AnnaLundin
2012-08-28 14:13
#3

Är hon fyra år så är hon ju ganska "stor", tillräckligt för att du ska kunna få henne att förstå att hon kan slippa kissa i trosorna om hon lär sig använda potta eller toa medan hon har blöja på sig. Har ni potta eller toa med ring uppepå? Ibland kan det senare funka bättre, de känner sig stora då…

[Torahzen]
2012-08-29 14:21
#4

Vi började med potta ifjol våras och övergick till toasits i år.

Vi pratar om att hon är stor flicka och inte behöver blöja. Det är bara bäbisar som kissar i blöja.

Vi får prva lite "bajsglass" eller annan belöning.

Ladydragon
2012-08-29 17:28
#5

det här alternativet kanske du inte gillar men det ibland kan det bästa vara att helt enkelt ta ett steg tillbaka…låta hon ha blöja när hon vill och inte göra nån stor grej av det hela…

angående bajsningen så håller jag helt med om att där kan det behövas lite uppmuntran och kanske någon belöning

nu är i för sig min son inte "normal" han har bland annat bokstavsdiagnos men i hans fall så va det som funkade bäst att ta det lilla lugna låta han bestämma tempot

får ni inte någon ordning på det så be BVC om råd o tips även dagis om hon går där har några kloka idéer

[Torahzen]
2012-08-30 22:25
#6

Jag håller med dig Ladudragon och vill inte pressa henne. Utan vill att hon ska känna sig redo och vilja sluta med blöja. Vi får nog avvakta lite till. Det är ju faktiskt smidigt…

Annons:
fber
2012-10-02 12:01
#7

Hon verkar ju veta hur hon vill ha det. Låt henne själv avgöra om hon vill ha blöja eller inte, det är bäst. Inget fel på henne om hon vill ha blöjan på sig.

[Torahzen]
2012-10-02 12:07
#8

OK.

Det verkar som det är något som hon ska igenom. Hon säger att hon är bäbis så vi låter henne hållas och bär henne lite extra och ger henne extra mycket beröm och uppmärksamhet generellt.

Upp till toppen
Annons: