Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 2718 ggr
Solum_Luna
2012-08-08 10:36

Stamning

Min systerdotter som är tre år har för tre månader sen börjat stamma. Det är inte den här typiska barnstamningen utan en rätt så grav form. Jag själv stammar och har gjort det hela livet så det ligger även i släkten. Hon stammar nästan exakt som jag stammar, att det låser sig och man får inte fram ett ljud. Inte att man hakar upp sig eller upprepar. Hon stammar på nästan alla ord.

För ungefär två veckor sedan började vi märka en förändring hos henne. Hon vägrar nästan att prata, håller sig undan, undviker situationer där tal är involverat och har mer och mer gått tillbaka till sätten att kommunicera på som hon hade innan hon lärde sig prata. Innan stamningen fick man inte tyst på henne och hon ville alltid synas och höras och var alltid glad och sprallig. Nu är hon precis tvärtom.

Det är fruktansvärt jobbigt att se, och min syster har tagit kontakt med både logoped och bup för råd.

Undrar om någon här har erfarenhet av liknande situationer och vad ni i så fall gjorde för att hjälpa?

Tack på förhand!

Annons:
AnnaLundin
2012-08-10 05:35
#1

Ett av mina barn, jag minns faktiskt inte vilket, hakade upp sig väldigt mycket när h*n talade ungefär i den åldern. Jag frågade på BVC och deras svar var ungefär att det inte räknas som att de stammar i den åldern, utan att det är en utvecklingsfas.

Mitt barn slutade med detta efter ett tag och, som sagt, eftersom jag inte vet vem av dem det var så märks det inget av det längre.

kimsanvimsan
2012-08-10 06:14
#2

Jättebra att ni tagit kontakt med logoped! Bra att göra det så tidigt som möjligt! För tyvärr säger många på  BVC att det växer bort. Det gör faktsiskt inte alltid det! Du kan gärna kontakta stamningsförbundet , se hemsidan www.stamning.se, så får du material att läsa om stamning.

Det finns också en Bamsetidning, en specialutgåva om barnstamning den börjar ta slut men hör om de kan skicka dig en . Kanske går flickan på dagis, och de andra barnen har börjat reta henne? Då kan det vara bra att som förälder gå nedtill dagis och prata med personalen, kanske läsa Bamse, där det finna med en stammande anka! Då får dagiskompisarna veta mera om stamning.

Jag vet inte var du bor i landet men det finns lokalföreningar på de flesta orter som du kan kontakta. Man kan bli medlem, få tidningen, delta på träffar,m.m. Det ordnas också läger för stammande barn två gånger per år. Det finns också ett kontaktnät med familjer som har barn som stammar, slå gärna en signal till någon kontatförälder i din närhet, eller så kan du kontakta mig.  Jag hoppas att ni får hjälp och stöd.

Vänligen Kim Lindbom Carlsson-Föräldrabarnansvarig i Stamningsförbundet.

Solum_Luna
2012-08-10 15:53
#3

Tack så jättemycket för bra svar! Ska prata med min syster genast om allt detta. :) Uppskattar det verkligen!

Upp till toppen
Annons: