Annons:
Etikett04-barn-3-5-år
Läst 5278 ggr
VillHelstVaraAnonym
2012-08-08 06:13

Vanligt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Jag undrar ifall det är vanligt att föräldrar låter sina barns tå-naglar växa till sig såhär och bli så smutsiga?

Han bor hos sin pappa varannan vecka. Jag hade klippt hans naglar i början av förra veckan jag hade honom och nu i måndags kom han tillbaka från sin pappa såhär.

Jag personligen tycker inte att det är okej att det får bli såhär. Han brukar alltid ha långa naglar när han kommer därifrån och i somras var tånaglarna alldeles söndervittrade så jag tog honom till bvc för att avgöra om det var nagelsvamp.
Han är alltid skitig i öronen också och har trasiga kläder som är för små. Jag vet att han har finare kläder för det mesta av det jag har haft åt honom här har blivit kvar hos pappan.
De är alltid ute på vift och jag tror det blir så mycket att pappan knappt har tid att vårda ungen. =/

Och det är inte så heller att pojken inte vill få naglarna klippta eller så. Han är hur medgörlig som helst.

Annons:
Tina-A
2012-08-08 10:59
#1

Nej, det är ju inte trevligt när det ska bli sådär! Det låter helt klart som att du får prata med honom och påminna honom att kolla naglarna och eventuellt klippa dom då och då eftersom det behövs ganska ofta.

Kommunikation är nog ledordet i det här fallet!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

AnnaLundin
2012-08-10 05:40
#2

Jag får en känsla av att det är mer än detta som du och pappan gör olika.

Ibland får man helt enkelt svälja sin stolthet och acceptera att det är så, att ni gör olika och prioroterar olika. Klipp naglarna på grabben när han kommer hem och fundera inte på saken.

Samma med kläderna - tvätta dem och klä på pojken samma kläder som när han kom till dig, så kan du behålla de finare kläderna hos dig.

Det gäller att välja sina strider.

Och ett konkret svar på din fråga - ja, det händer att våra barn ser ut sådär om naglarna. De överlever det också…

mayolica
2012-08-18 21:50
#3

Det är väll inte läge att gå på kalas prescis,men nog hände det att naglarna kunde se ut sådär på mina ibland. Under sommaren växer naglarna snabbt,när barnen kan springa barfota mycket och vara ute och leka blir det lätt sådär.

Jag tycker inte att det där ser så farligt ut just nu,jag vill mer ha det till "sommarlovs-fötter"  Däremot bör nog inte naglarna bli så mycket längre, när fötterna är instängda i strumpor och skor får man ha koll så inte naglarna växer innåt så det blir nageltrång.

~ mayolica ~

Zondell
2012-09-27 14:31
#4

Jag tror inte killen lider av dessa naglar även om det i mammahjärtat inte ser så kul ut. Man får helt enkelt acceptera att man har olika föräldrarroller. Min man är ingen hejare på att välja kläder till sonen och har lite andra tankar kring kost och tandborstning. Ibland kan det vara bättre att "gilla läget" än att avslöja en konflikt inför barnet. Givetvis får man ta upp det med den andra föräldern om det är allvarligt så barnet blir ledsen känslomässigt eller riskerar sin hälsa hos den andra föräldern.

Upp till toppen
Annons: