Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 15541 ggr
Chimney
2012-07-19 19:08

hål i öronen, vilken ålder?

Finns det ingen åldergräns i sverige när det gäller vilken ålder man får ta hål i öronen?
En kompis syster har bokat tid för håltagning på sin dotter på enveckasdagen, alltså när ungen är blott 7 dagar.
Själv fick jag mina hål när jag var 10 år gammal, vilket jag anser vara en lagom ålder.
Vad ansers "normalt" som en lämplig ålder och reagerar jag för starkt på att hon tar hål i sin dotters öron redan?

Annons:
[FruStein]
2012-07-19 21:37
#1

Hål i öronen är helt kulturellt olika - i många kulturer gör man det för att liksom bekräfta att det är en flicka. Det finns ingen åldersgräns, vad jag vet. Dessutom är det nog många som gör det privat, hemma.

Sussi89
2012-07-19 22:12
#2

Urs blir så ledsen när man här att små bebisar ska ta hål i öronen :( Jag som knappt stod ut med att se min älskade dotter få sina vacciner.

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

[FruStein]
2012-07-19 23:17
#3

#2 Myten om att små bebisar inte känner smärta finns kvar i vissa kretsar - jag arbetar med en kvinna som på allvar menade att det var bättre att just ta hål i öronen på flickor när de är bebisar "för då känner de ju ändå inget". Kom ihåg att vi ända in på 80-talet, här i Sverige, opererade bebisar utan bedövning för man trodde inte att de kände smärta. Det var inte alls längesedan.

[DR.HP]
2012-07-21 20:38
#4

Jag tyker inte att reagerar för starkt på detta!

En lagom ålder är enligt mig när personen ifråga är gammal nog att "fatta beslutet". Barnet ska kunna säga ja eller nej, sen är den förälderns uppgift att tillåta eller inte :)

HejPåDig
2012-07-22 15:13
#5

Jag fick ta hål i öronen när jag var åtta år, det var ungefär då som alla andra flickor i klassen fick ta hål :)

Emelie-E
2012-07-22 18:44
#6

Jag tycker dessutom att det ser fult ut när så små barn har hål i öronen ;/ Jag fick ta hål när jag var 7 i födelsedagspresent. Tycker det är en väldigt bra ålder :)

Annons:
Rokkur
2012-07-22 19:16
#7

Men varför ta hål i öronen på en liten bebis?!? Förvånad Min kusin lät ta hål i öronen på sin dotter när hon var 1 år och redan det tycker jag är för tidigt! Nej usch, tänk infektionsrisk osv. inte ok!!Skrikandes

Min brorsdotter fick ta hål i öronen nu när hon är 5, och då för att hon själv ville det.

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

[FruStein]
2012-07-22 22:10
#8

#7 Inte för att jag tycker att det är en bra idé, men infektionsrisken måste väl vara mindre på en bebis som inte har koordinationen att bestämma sig för att ta på öronen jämfört med en femåring som säkert inte kan låta bli att pilla just för att man inte får?

Rokkur
2012-07-22 22:17
#9

#8 kan vara så, men den finns där och blir det en infektion så är det värre för en liten bebis än en 5:åring. Så jag tänkteGlad

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

LottiM
2012-07-23 07:20
#10

Själv tog fick jag ta hål i öronen när jag var 6 år, har fortfarande hål. Hade nickelallergi som barn men tog med plast och har aldrig haft nå besvär av det. Nu har jag tre söner men hade jag haft en dotter hade hon själklart fått ta hål kring den åldern som 6 år. Har många vänner som har döttrar i den åldern och när jag tänker efter hade dem alla hål i sina öron. Jag tycker runt 5-6 är en bra ålder!

[FruStein]
2012-07-23 13:21
#11

Bara man gör det hos en piercare, och inte gör det med pistol hos typ en frisör, tycker jag att det är upp till föräldrarna.

MrsBex
2012-07-23 20:39
#12

Har en tjejkompis som gjorde det på sin ettåring. Dottern tog det bra, är i da två och ääälskar att ha örhängen. Själv tänker jag nog gå mina föräldrars spår och ta hål i min dotters öron, när hon är tio, elva. Då är man stor nog att välja själv. Vad det gället piercing och tatueringar är det aldrig något, som jag någonsin kommer att sponsra. Det får dem göra själva!

Ordmärkeri är den lindrigt intelligentes sätt att hävda sig

[FruStein]
2012-07-23 20:55
#13

#12 Hål i öronen är en piercing.

Annons:
MrsBex
2012-07-23 21:02
#14

13# Ok. Jag särade dock begreppen för att slippa skriva att jag går med på att pierca min dotter, när hon är elva. Fast hon får inte pierca sig förrän hon är 18 och betalar själv. Tack vare ditt otroliga skarpöga, kan jag nu lägga till at jag går med på att hon piercar _öronen>, fast backar om hon skulle vilja pierca _andra_ kroppsdelar._

Ordmärkeri är den lindrigt intelligentes sätt att hävda sig

[FruStein]
2012-07-23 21:16
#15

#14 Varför måste du svara med en sådan attityd? Jag har inte hoppat på dig utan vill bara påpeka att många inte känner till riskerna med att pierca med pistol och jag ville därför uppmärksamma att alla "hål" i kropppen bör utföras av en utbildad piercare som vet var diverse nerver sitter. En nerv i kläm/punkterad kan leda till ganska stora skador, även i andra kroppsdelar.

MrsBex
2012-07-23 22:25
#16

#15 Det framgick inte riktigt av din kommentar. Jag är sur och bitter. Har ingenting med dig att göra.

Ordmärkeri är den lindrigt intelligentes sätt att hävda sig

Kimpa
2012-07-24 10:52
#17

Min lilla flicka fick hål i öronen när hon var nästan 5 år, efter ett halvårs tjat.
Hon är otroligt "flickig"av sig och ÄÄÄÄLSKAR örhängen och smycken, nagellack osv osv.
Bägge hålen togs samtidigt med en liten underläpp som snabbt försvann mot en klubba som tröst.
Har inte haft några problem m infektionerSkrattande.

Tyckte väl att det var lite tidigt med hål i öronen, men men..
Men att göra hål vid en veckas ålder…Aldrig.

vinteralvan
2012-07-28 11:39
#18

Mina tjejer fick ta hål när dom fyllde 5.

Zofia89
2012-07-31 18:07
#19

Jag tycker det är ok vid typ 7års åldern, samma tider som man börjar i skolan och så =)

Tina-A
2012-07-31 23:00
#20

Det är okej när barnet själv kan be om det och föräldrarna då har diskuterat och kommit fram till, gemensamt med barnet, att det är ett bra beslut.

Att ta hål i öronen på en liten bebis är ett rent och skärt övergrepp. Att göra ett sånt 'ingrepp' på någon annans kropp utan den personens medgivande är ett övergrepp och något helt idiotiskt och fruktansvärt att göra. Borde kunna polisanmälas. Det finns inte en bebis i hela världen som vill ha hål i öronen kan jag lova. De vet inte vad det är och de vill INTE få jätteont i öronen helt utan anledning och utan förklaring. INTE okej.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
AusaBausa
2012-08-01 11:24
#21

min dotter på nu 9 år har tjatat i många år om att få ta hål i öronen men jag har sagt blankt nej (då jag själv fick nickelallergi efter att ha tagit hål i öronen när jag gick i 6:an).

Har dock nu hört att man kan ta hål i öronen med plastörhänge..

ngn som har erfarenhet av dessa?

Emelie-E
2012-08-01 12:48
#22

#21 Jag tog hål med plast och för mig funkade det jättebra. Så det har funnits att göra så i många år.

vinteralvan
2012-08-01 12:50
#23

Mina döttrar har tagit med plast och det gick jättebra.

Sussi89
2012-08-01 13:53
#24

Håller med Tina-A- övergrepp är rätta ordet. Varför vill man göra det på ens bebis?! Gör man det för att bebisen ska bli sötare? Har man inte redan den sötaste bebisen i världen?

Fick nog ta hål i öronen när jag var ca 7 tror jag. Och då med plastörhängen, gick jättebra :)

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

[FruStein]
2012-08-01 18:09
#25

Titan eller kirurgiskt stål är att rekommendera om man vill vara säker på att inte få problem.

[Alenzi]
2012-08-02 09:42
#26

Jag tror det är vanligt i andra kulturer, bor i ett område med mycket invandrare och jag ser dagligen spädisar med örhängen. Tycker det är vidrigt. Min egen dotter får vackert vänta tills hon är i alla fall tonåring.

Chimney
2012-08-03 19:26
#27

går det att anmäla någonstanns eller anses det vara helt ok och inget man kan göra åt?

Annons:
[FruStein]
2012-08-03 22:38
#28

#27 Jag tror inte att man gör något åt det om du anmäler till t.ex. soc. Man får ju ta bort förhuden på små pojkar utan att någon myndighet rycker på axlarna så jag ser inte varför de skulle reagera på detta.

Zahara
2012-08-08 09:19
#29

Titan! Kirurgisktstål inehåller nickel tyvärr! Dock så pass lite att man få kalla det nickel fritt men jag reagerar på det!

Låt barnet ta hål när det är större och kan välja själv tycker jag!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Nosen
2012-08-22 19:45
#30

Att ta hål i öronen gör inte så värst ont. Det går ju så snabbt!

Men jag skulle vara mer orolig för infektionsrisken. Jag skulle inte ta den risken med en bebis.

Om man tar hål i öronen på sina barn när de är äldre och förstår själva så kan man förklara hur det ska skötas, att man inte får pilla med smutsiga fingrar och så vidare. Då blir det mindre risk för eventuell infektion.

Jag var cirka 9 år när jag tog hål i öronen.

luunaa
2012-08-26 16:07
#31

jag tog hål i öronen när jag var 2 år. Det var då jag ville, och då fick jag för min mamma.:)

mayolica
2012-08-28 21:50
#32

För mej låter det helt vansinnigt att ta hål i öronen på en liten bäbis,det är det enda jag har att säga om det Skrikandes

~ mayolica ~

JossanH
2012-08-31 15:11
#33

Skulle aldrig göra det på en bebis! För mig vill jag inte att mitt barn tar hål med pistol den dagen hon vill ha hål i öronen utan då ska det göras hos en piercare för att minska risk för infektion och ärrvävnad. Hur tidigt man får göra det på studio vet jag inte..

Sajtvärd på Iller.ifokus

regskylt
2012-09-01 20:48
#34

En tanke slog mig häromdagen på jobbet det är det otroligt mångkulturellt (fler barn med föräldrar med annan etnicitet än svensk etnicitet) att av 7 flickor i rummet hade 6 av dem hål i öronen mellan 1 till 3 år.

Så det är ju en kulturell sak. lite att blir det en flicka så ska det visas upp och örhängen är en symbol för det. Jag ser även pojkar med ett örhänge (när de är kanske två eller tre år) också av kulturella anledningar.

Väldigt få barn med svenska föräldrar med hål i öronen på barnen som är under 3, uppemot 5 år är vanligare är de tjag ser.

Personligen så gillar jag inte att man piercar små barn. Så jag är mer emot de svenska föräldrarna då det inte tillhör den svenska kulturen på samma sätt som många länder i mellanöstern och afrika.

(Jag är timvikarie inom förskolor)

Annons:
Zofia89
2012-09-01 21:13
#35

Jag fick mina hål i öronen när jag skulle börja skolan, altså strax före jag fyllde 7… tycker det var passligt!

Jag anser att ett barn INTE ska få hål i öronen före de själva är så gamla att de kan säga till när de vill ha dem!!

Zofia89
2012-09-01 21:15
#36

Och dessutom… vad händer när bebisen kommer i den åldern att hon hittar sina kroppsdelar, jag tycker småbarn ofta drar sig i öronen… hur går det ihop med örhängen??? Jag menar… småbarn förstår ju inte att sluta om det gör ont, de förstår ju inte vartifrån smärtan kommer….

throwstar
2012-09-08 12:56
#37

Med tanke på att jag tycker hela grejen med att skjuta hål i örat är förkastligt, utan hål ska göras av riktigt piercare och är en sådan seriös så är det 16 årsgräns med målsmansällskap, så får nog säga 16 år.

AdelinaH
2012-09-12 17:48
#38

Jag tjatade som en galning. Men fick inte ta förens jag fyllde 12. Jag tog faktiskt hål på min födelsedag och som jag hade längtat!

Men jag tycker att 12 är en mycket lämplig ålder. Flört

Fridaaaa
2012-09-19 13:17
#39

Jag tycker inte att barn ska ta hål i öronen före 7 års ålder.
Och att ta på ett spädbarn är vansinne :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: