Annons:
Etikett17-juridik-försäkringar
Läst 3678 ggr
Calibre
2012-07-08 20:26

Avstånd till pappan + dagis/skola i olika städer

Låt oss säga att jag studerar i en stad sedan ett antal år tillbaka och upptäcker att jag är gravid med mitt ex, som jag fortfarande bor ihop med, men har planerat att flytta ifrån efter att mina studier avslutats. Barnet beräknas födas två månader efter min examen och båda vill behålla barnet. Vi pratar om att ha en bra relation även om vi inte bor tillsammans och självklart att vi ska ha delad vårdnad. Hur det än blir vill jag flytta till mina föräldrars stad efter studierna, dels eftersom jag vill bo närmre mina föräldrar generellt och dels för att få hjälp med barnet, eftersom inga släktingar finns i närheten där vi nu bor (och vi båda är relativt unga).

Han vill helst inte flytta från staden där vi nu bor av flera anledningar och inte till den stad dit jag vill flytta, men han skulle eventuellt kunna tänka sig att flytta till en stad 2,5 timme från dit jag vill flytta.

Min fråga är om jag -  efter mina studier och strax innan barnets födelse - kan flytta till mina föräldrars stad 60 mil från barnets pappa, och har tillåtelse att stanna där enligt lagen. Barnet har ju ännu inte fötts och om jag bor där när jag får barnet, så kan jag väl inte tvingas flytta bara för att pappan bor 60 mil bort? Barnets pappa får väl helt enkelt flytta närmre, beroende på hur mycket umgänge han vill ha med barnet.

Jag känner verkligen att jag måste bo i denna stad då jag bott ifrån mina föräldrar så länge och är ung och behöver stöttning och hjälp under barnets första tid. Självklart vill jag ändå att barnet ska umgås med sin pappa så mycket det bara går, helt lika mycket som jag, men då känner jag att han får komma närmre..

Får jag alltså bo 60 mil från pappan utan att tvingas flytta närmre honom, om jag bor på denna ort redan innan barnets föds och när barnet sedan föds där?

Hur fungerar det med dagis/skola om man vill ha barnet t.ex. 1 - 2 veckor i taget vardera i två olika städer? Måste den ena föräldern endast ha barnet på helger/lov?

Annons:
Sara
2012-07-08 21:06
#1

Tills ni får delad vårdnad bestämmer du var barnet ska bo. Man kan skriva under delad vårdnad innan barnet föds eller efteråt. Automatisk delad vårdnad har man bara om man är gift.

Sara

Calibre
2012-07-08 21:10
#2

Okej, men jag vill ju såklart att vi ska ha delad vårnad direkt - även om han bor 60 mil bort. Men kan han då kräva att jag flyttar närmare honom med barnet och få rätt i frågan?

Sara
2012-07-08 21:11
#3

Nej, han kan inte kräva att du ska flytta närmare honom om du redan bor i dina föräldrars stad.

Sara

Calibre
2012-07-08 21:19
#4

Okej, skönt att höra!
Tack för svaret!
Vet du något om det här med dagis/skola? Glad

Sara
2012-07-08 21:55
#5

Skolan går det inte att dela upp men dagis fungerar om båda komunerna går med på det. :)

Sara

Calibre
2012-07-08 22:18
#6

Jo, det är klart. Förstod inte hur jag tänkte med skolan..Innan skoltiden ska det nog ha fixat sig förhoppningsvis, så vi bor i samma stad.

Annons:
AnnaLundin
2012-07-09 17:04
#7

och bor ni inte i samma stad då så får ni ha andra rutiner än varannan veckas boende under skoltiden.

Upp till toppen
Annons: