Annons:
Etikett06-tonåring
Läst 3996 ggr
[Princessie]
6/25/12, 12:22 AM

HJÄLP! AKUUUUT!

Läs ALLT! och snälla hjälp!!!

Det här var den ända kategorin som var närmast till mitt problem eftersom jag är underårig alltså barn.

Hejsan! jag heter Michaela och jag är 15 år fyller 16 i år! jag har sparade pengar i fonder men jag kan inte komma åt dom pengarna själv. Jag och mamma har beslutat oss för att jag ska få köpa en egen hund för 12000kr jag ska ta ut det från mitt sparkonto men betala tillbaka det innan jag är 18, alltså betala tillbaka till mig själv. Mamma och pappa har delad vårdnad men jag bor bara hos mamma, och nordea har lagt ner här i vilhelmina där vi bor, så när vi ska fara och hämta hunden tänker vi fara till östersund och flytta över pengarna till ett annat konto så vi kan komma åt pengarna, måste både mamma och pappa skriva på då? eller räcker det om mamma gör det? jag är ju också med och säger att det går bra, det är ju jag som ska ha pengarna, pappa har inte möjlighet att följa med oss då han jobbar osv.. plus att han vill inte ha med det att göra.. kan vi ta ut 12000kr från mitt sparkonto utan att pappa är med? Tacksam för svar omgående!!

Annons:
Jessicahagstrom94
6/25/12, 12:27 AM
#1

det borde ni väl kunna? din mamma är ju trots allt din mamma och det är ju en förälder som det brukar krävas en underskrift ifrån.. men jag är inte säker, kanske måste vara båda när det gäller ett sparkonto?

JohannaEkroth
6/25/12, 12:28 AM
#2

Bägge föräldrarna måste tyvärr närvara. Kan inte den ena närvara måste den personen skriva en fullmakt som ni tar med er som bevis till nordea.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Princessie]
6/25/12, 12:29 AM
#3

#1 okej..

#2 vadå fullmakt?

JohannaEkroth
6/25/12, 12:32 AM
#4

En Fullmakt är ett skriftligt bevis, som ett kvitto ungefär som betyder att man godkänner utan att närvara. Men jag tycker någon av dina försäldrar ska ringa till Nordea så att Fullmakten blir rätt skriven. Kanske har de till och med en blankett de vill man ska använda.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Princessie]
6/25/12, 12:35 AM
#5

#4 men då kan man ju egentligen förfalska hans underskrift, eller hur? :D

JohannaEkroth
6/25/12, 12:38 AM
#6

Då kan man fällas för ett brott som heter urkundsförfalskning vilket ger fängelse upp till 2 år, 6 år om det är grovt.

Lättare att bara skicka Fullmakten med posten till er. Flört

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
[Princessie]
6/25/12, 12:39 AM
#7

#6 men jag kan ju inte hamna i fängelse :P vadå skicka med posten?

JohannaEkroth
6/25/12, 12:43 AM
#8

Nej, men dina föräldrar kan hamna i fängelse.

Om din pappa som inte ska närvara fyller i ett Fullmakts-papper med sin underskrift och allt vad det ska stå i, och sedan postar det med posten till dig och din mamma, så har ni det ju utan att ni behöver ses.

Men ring för all del Nordea så Fullmakten blir rätt skriven så ni inte står där och den inte är giltig, för då får ni inte ut några pengar.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Princessie]
6/25/12, 12:45 AM
#9

#8 men vi bor ju typ nästan granne med han, och han kommer inte vilja skriva på! åååh jag är ihjäl stressad nu!

JohannaEkroth
6/25/12, 12:50 AM
#10

Aha, trodde han bodde långt bort. Flört Desto bättre.

Det finns en anledning att bägge föräldrarna måste skriva under uttag och sådana saker från barnets konto. Så att det inte görs utan den andres godkännande.

Det finns ingen annan väg än att få honom att skriva fullmakten, för han kan anmäla er för brott, om du/ni skulle få för er att skriva en förfalskad fullmakt.

Prata med honom. Flört

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

vinteralvan
6/25/12, 8:12 AM
#11

Allt beror på vad som bestämdes när dom startade ditt sparkonto. Ring banken och fråga om båda föräldrarna måste vara med eller om det räcker med mamma.

[Princessie]
6/25/12, 9:19 AM
#12

#11 okej :)

Bumsibum
6/26/12, 5:31 PM
#13

vilken pappa du har.. Obestämd

Annons:
[Princessie]
6/26/12, 8:15 PM
#14

#13 haha ah kanske..

Men nu är allt löst och jag har pengarna!:D

Bumsibum
6/26/12, 8:16 PM
#15

vad bra! =)

[Princessie]
6/26/12, 8:17 PM
#16

#15 yepp^^

vinteralvan
6/27/12, 10:05 AM
#17

Får vi se en bild på den lilla vovven då?

[Princessie]
6/27/12, 11:44 AM
#18

#17 finns i ett annat forum, men fler bilder kommer i helgen!:)

Bumsibum
6/27/12, 1:02 PM
#19

vad skoj, va e de för ras.. :) ?

[Princessie]
6/27/12, 2:45 PM
#20

#19 Fransk bulldog^^

Annons:
Bumsibum
6/27/12, 6:00 PM
#21

nice, jag såg den sen i din blogg Flört

[Princessie]
6/27/12, 9:02 PM
#22

#21 jaha^^

Upp till toppen
Annons: