Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1616 ggr
pernillaa
5/9/12, 3:01 PM

Vad gäller då?

Hej

Jag såg en film på youtube med ett par som fått barn och båda verkar ha någon typ av förståndshandikapp:
Min första tanke är "klarar dom av att ta hand om barnet?".

Givetvis finns ju många olika typer och grader av förståndshandikapp. Jag menar, alkoholister, drogmissbrukare och brottslingar skaffar barn. Vi är ju fria att göra det vi vill med våra kroppar.
En förståndshandikappad är givetvis inte automatiskt oförmögen att ta hand om ett barn.

Tänker snarare, finns det någon speciell hjälp att tillgå sånna här gånger, OM det nu behövs?

Här är filmen som tog mig in i de här tankebanorna.

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
AnnaLundin
5/9/12, 5:17 PM
#1

nu har jag inte kikat på filmen, men det var ett liknande fall som aktualiserades via Kalla Fakta för några år sedan, där ett "lågbegåvat" par fick sin son omhändertagen och satt i familjehem. OM jag minns rätt så ska soc utreda hur föräldrarnas sociala nätverk ser ut i första hand, om det finns någon möjlighet att barnet ska kunna få en vettig uppväxt. Om inte så kommer barnet att omhändertas och placeras i familjehem.

Det finns tyvärr alldeles för många barn som växer upp i dysfunktionella familjer. Även om det blir en sorg för föräldrarna så är det ju för barnens bästa man gör så här.

Trollhassel
5/9/12, 8:06 PM
#2

Vi har läst om det där i skolan i Etiken. Ofta får utvecklingsstörda låna en babysimulator under några dagars tid och där registreras ju hur väl de kunnat ta hand om "barnet". Det är inte allt man gör, men en del i underlaget för beslutet. Socialt nätverk och stödpersoner/stödfamilj och te x hemtjänst har ju en oerhört viktig roll.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Pilon
5/10/12, 12:12 AM
#3

Jag håller med #1

pernillaa
5/10/12, 6:59 AM
#4

Ja barnets bästa går ju alltid före föräldrarnas!

Ha en bra dag! // Pernilla

Upp till toppen
Annons: