Annons:
Etikettnyheter
Läst 4327 ggr
AnnaLundin
5/8/12, 1:52 PM

DEBATT - om barn under 2 år i förskola

Psykologen Eva Rusz sticker ut hakan och hävdar att förskola före två års ålder kan skada barnen.

Läs hennes debattiinlägg här:
http://www.aftonbladet.se/debatt/article14794301.ab

Annons:
Linnea
5/8/12, 2:05 PM
#1

På henne låter det som att den generation som växer upp just nu kommer att få svårt för sociala relationer mm. Det är bara det att det finns många som idag är vuxna och har gått på dagis innan två års ålder och som inte tagit skada av det. Jag tex. Hon kan ju börja med att fråga alla som är 20-30 år om dom anser att dagisvistelse före 2 års ålder har "skadat" dom på nåt vis och om dom har svårt för relationer. Jag tror inte att det är så.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

AnnaLundin
5/8/12, 4:55 PM
#2

Fast jag tror ändå att hon har en poäng i det hon säger.

Sen är jag inte säker på om personerna själva alltid är rätt att avgöra ifall det har påverkat dem, att de varit på dagis sen tidig ålder.

Linnea
5/9/12, 9:59 AM
#3

#2 Kanske det men att anklaga folk sådär är inte så trevligt. Att man på nåt vis medvetet skulle "förstöra" sina barn.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

vinteralvan
5/9/12, 2:01 PM
#4

Sen kan man ju också fråga sig hur många som har råd att vara hemma tills barnen är över 2 år.

Bara man märker att det är en bra förskola och att barnet trivs och tycker det är roligt kan det knappast vara skadligt.

Ketang
5/9/12, 3:05 PM
#5

Jag skulle väl snarare säga tvärt om. Jag har en kompis som håller sina barn hemma ganska länge. Hennes barn har haft svårt att komunicera med andra barn ganska länge. Hon har tre barn var av dom två första började på dagis när dom var runt 2år och tre fyra månader. Dom två barnen hade ganska länge svårt att taför sig i leken, svårt att kommunicera med dom andra barnen utan bara rykte saker ur händerna på de andra barnen osv nästan ända upp i skolåldern. Medans hennes yngsta som började på dagis strax efter hon fyllt ett år är hur social som helst och framför allt lyhörd på dom andra barnens behov osv…

AnnaLundin
5/9/12, 5:11 PM
#6

Fast det är väl i så fall mer att mamman inte låter barnen träffa andra barn för att lära sig det, som är problemet. Inte att de inte går på dagis.

Mina tre äldsta har inte gått på dagis alls innan de började förskoleklass, de har ändå inga större problem att umgås och interagera med andra barn. VI har medvetet varit på öppna förskolan och sånt, just för att de ska få den biten trots att de är hemma.

Annons:
Ketang
5/9/12, 8:07 PM
#7

Alla har inte den möjligheten tyvärr.

Trollhassel
5/9/12, 8:14 PM
#8

Alla barn är ju olika. Jag tror att det är dumt att generalisera. Min dotter skulle nog inte klarat av att börja på dagis när hon var 1 år. Hon var för osäker och "liten". Måste tillägga att jag gått på öppna förskolan och träffat massor av barn med henne sedan hon var 3 månader. Hon fick börja hos dagmamma när hon var 1,5 år och det gick helt ok. Jag skulle inte tro att det skulle varit bra för henne att börja tidigare, speciellt inte på dagis. En bekant till mig har en lika gammal dotter och hon stegade självsäkert in på sitt dagis när hon var drygt 1 år och det har aldrig varit några problem med henne.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Zahara
5/15/12, 12:01 PM
#9

Min dotter är i dag 4 och hatar dagis/dagmamma och mår bäst av att vara hemma. Tyvärr tillåter inte ekonomin det! Men jag tror detta är mycket från  barn till barn, hur det är aoch vad e gillar och hur förskolan är…

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Smullis
5/20/12, 7:14 PM
#10

Jag tror det är olika från barn till barn. För vissa kanske det är skadligt, för andra kanske det är nyttigt.

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

PogoPedagog
5/22/12, 10:21 PM
#11

Jasg tror det stora frågan är hur länge det är nyttigt för barn att vara på dagis. En 5 timmars dag är förmodligen ingen fara för de flesta men de barnen som spenderar 7-9 timmar på dagis hinner ju knappt träffa sina föräldrar på vardagarna, det känns inte som något bra för barnet.

Upp till toppen
Annons: