Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 5252 ggr
BabySara
2012-05-05 20:42

Börja med smakportioner.

Min lilla tös ska börja med smakportioner snart och jag tänkte ju laga själv men oxå köpa från affären.

Vilken barnmat är bäst att börja med, den som innehåller minst tillsatser enligt er? Tänkte börja först med potatis blandat med lite bröstmjölk. Hur gör eller gjorde ni när ni introducerade maten första gången?

Annons:
AnnaLundin
2012-05-05 22:12
#1

mina barn har inte tyckt om mosad potatis, så jag har börjat med morötter i stället - det har de älskat. De har också fått pulvergröt och frukt.

När det gäller hemlagad bäbismat så börjar man med sånt som inte smakar så mycket. Man kan kika på vad burkmaten för respektive ålder innehåller och härma det, om man inte vill köpa burkarna.

Burkmat till småbarn innehåller väl minimalt med tillsatser, om ens några alls. Jag har köpt Semper och Hipp till mina och då gärna valt ekologiskt om det varit möjligt.

Man får prova lite om barnet är moget för smakportioner. Två av mina har glatt glufsat i sig massor redan från 4 månaders ålder medan de andra två inte velat ha smakisar alls förrän 1-2 månader senare…

Det är bara att testa. Och kom ihåg att barnet inte vet hur tungan ska mata bak maten mot svalget, så i början kommer det mesta ut igen. Det gör inget, det är ju smaken, konsistensen och träningen som är viktig i början…

BabySara
2012-05-06 11:23
#2

#1 tack för ditt svar. Ska prova mig fram och kolla hur det går. På BVC rekomenderade de oxå Semper. Ska bli kul att börja med smakisar. :)

Kickan90
2012-05-08 15:32
#3

här finns en bra film :)
hur gammal är ditt barn? har du provat ännu och var provade du + hur gick det? :)
ska nämligen också börja i slutet utav denna månaden hade jag tänkt o lutar då åt att hon ska få prova gröt o morotspure samt lite rotgrönsaks puré :)

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Spadbarn/Bra-mat-for-barn/

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

BabySara
2012-05-09 11:51
#4

#3 hon är 6 månader om en vecka. Vi har inte provat än, men ska börja nu när som helst. Hon har bara fått bröstmjölk. Vågade inte börja från 4 månader, barnmorskan sa att det är större risk att utveckla allergier då. Så jag har avvaktat. :) Men hon börjar bli nyfiken på aten nu och kollar in varje gång jag och min man äter nåt. Så det känns rätt att börja nu. Så vi får se hur det går.

Men jag läste lite på den här sidan:

http://www.barnmat.net/lasa.pdf

Bra info om hur och med vad man ska börja. :)

Våran BVC sköterska tipsa oss oxå om att börja med osöta smakisar först som grönsaker, potatis och osv och sen börja på söta som fruktpure. Hur gammal är ditt barn?

Tack för länken :)

Kickan90
2012-05-09 12:02
#5

#4 det sade inte våran bvc hon sade att det är bra att börja vid 4mån i mindre portioner och bara då o då så man vänjer magen..
ajja de säger så otroligt mkt beroende på vart man går ^^ 

Hon blir 4mån den 15maj, hade tänkt börja när hon blir 5mån.
men hittills har hon ibland fått smaka på potatismos fast de är så himla små (lika lite som hennes tumnagel) så det är ju inte mkt. 
ja det med osöta saker har jag också hört och att man ska försöka låta bli söta saker så länge som möjligt.

tack för länken, ska kolla in den :)

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

BabySara
2012-05-17 13:20
#6

#5 Du har rätt. Det är väldigt olika :) Det är nog olika från person till person när man ska börja…

Min mamma berätta att jag började med små portioner redan från 4 månader för jag blev inte mätt bara på hennes mjölk.

Vi har iaf börjat med potatisen och hon gilla inte det så mycket, idag blir det morot. Så vi får se hur det går :)

Men lycka till :)

Annons:
Kickan90
2012-05-17 16:53
#7

#6 va roligt :)
vi har också börjat, här är favoriten morot o palsternacks puré.

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Hannathu
2012-05-24 10:58
#8

Vi gav inga puréer han fick plockmat…

Mjuka bitar palsternacka mm

Kickan90
2012-05-25 10:12
#9

En 4-5mån bebis har lite svårt att äta själv ;) så då e puréerna bra.
plockmat kommer jag ge henne när hon är ca6mån och är mer med och ska stoppa saker i munnen.

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Hannathu
2012-05-25 20:00
#10

han var 7 månader… Inga problem alls…

Vid 4 månader ska de bara få smaksensationer - dvs ett finger doppat i mat, tex föräldrarnas….

Kickan90
2012-05-25 23:03
#11

#10 de kan få ½-1 tesked, står i alla böcker jag har fått låna samt att min bvc rekommenderar det.
skriv gärna hur gammal han var för det är olika från barn till barn.
att doppa i fingret börjar man med först och ser om barnet är intresserad sedan kunde man ge dom en tesked.
min dotter får en tesked och hon e snart 5mån hon blir riktigt sur när det är slut. då tar jag bara o doppar skeden i puréen så hon smakar.

sen att de ska äta så lite stämmer inte helt hundra om de smakar ex på gröt vilket är jätte bra då dom tränar/över reflexen i halsen på att svälja och då äter dom ändå en stor matsked och det är bara ett smakprov enligt förpackningen/böcker/bvc.
så är det där jag bor och min dotter mår helt prima så då tänker jag fortsätta sen får hon även extra droppar "magdroppar" med aktiva bakteriekultur som jag har hört ska vara bra att ge när man börjar med mat :)

varför så många punkter det låter bara otrevligt?! :/

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

AnnaLundin
2012-05-26 11:33
#12

Det är ju så att våra små älsklingar inte har läst de instruktionsböcker som finns och därmed är de alla olika. Vissa barn glufsar glatt i sig allt som bjuds redan från 4 månaders ålder, medan andra inte ens vill smaka förrän de är 7 månader. Vissa har inga som helst problem med plockmat eller när det blir större bitar i maten medan andra klöks och inte alls klarar av ens pyttesmå bitar, utan behöver ha slät puré i flera månader extra.

man måste helt enkelt prova sig fram och det som fungerar bra är också rätt att göra.

Kickan90
2012-05-26 11:44
#13

#12 ja precis, min kompis dotter gluffsade i sig allt vid 4mån medans hennes son inte ville ha något alls förrän vid 7mån och så skulle det vara purée med små bitar i annars klöktes han.

min dotter börjar ta fingrarna i munnen väldigt mycket när vi tar på henne hakklapp och tar fram skeden/maten. kommer skeden vid hennes mun så lutar hon sig framåt och gapar x) ser så roligt ut  :)

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Annons:
Hannathu
2012-05-27 11:58
#14

Att kunna tugga och svälja kommer oavsett om man tvingar i barnen en massa mat eller om man låter dom ta det i sin takt. Vissa barn gluffsar glatt vid 4månader andra vill inte ha något förrän vid 8-10 månader egentligen.

I naturen hade det varit någonstans mellan 6 månader och 15 månader som barnen hade börjat med mjuka bitar mat och ammats till 3-5års ålder, så jag ser ingen anledning att stressa med mat om barnet inte är redo.

Vi har alltid erbjudit men har aldrig skedmatat mer än yoghurt och då har han en sked själv.

Kokta morötter, banan, päron, blodpudding, finmald fläskkorv (hemgjord) mm funkade utmärkt att plocka i sig. Det finns mängder med recept och läs om BLW= Baby lead weaning.

#11 punkerna är bara du som läser in att jag skulle vara otrevlig…

Kickan90
2012-05-28 11:51
#15

#14 ja det tyckte jag att det lät o de står jag för.
yoghurt ska man inte ge så tidigt då det finns mjölk i sad min bvc o de kan leda till magknip.

i naturen, ja men vi lever inte där nu och det finns många barn som inte blir mätta på att bara ammas vid 4mån. då är det bra att man kan börja med smakisar.

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Upp till toppen
Annons: