Annons:
Etikett26-omröstningar
Läst 3690 ggr
pernillaa
2012-04-23 18:50

Undersökning: Nakenfoto på barn

De flesta av er har säkert uppmärksammat diskussionen om pedofili och nakenfoto av barn här på Barn iFokus.

Jag kände att det kanske är dags att göra en liten undersökning av det.

**Frågan:

Finns det bilder på dig naken som barn? Är det okej för dig?**

Lägga gärna upp en kommentar också och svara på de här frågorna:

1. Vilken typ av situation tycker du att det är okej/inte okej att fotografera nakna barn?

2. Upp till vilken ålder tycker du att det är okej? Varför just den åldern?

3. Vad är okej/inte okej att ha fotografierna till?

4. Vilken relation måste man ha till barnet för att det ska vara okej att fotografera barnet naket?

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
AnnaLundin
2012-04-23 21:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag tycker att diskussionerna (inte bara här) om foton på nakna barn har gått till överdrift, även om jag kan förstå varför det har blivit så.

Jag är övertygad om att det finns foton på mig naken från när jag var liten och det är helt okej, det är i så fall foton från när jag lekt utomhus utan kläder på mig.

Jag har foton på mina egna barn utan kläder också, min gräns går vid att lägga ut sådana foton på nätet just eftersom såna kan missbrukas.

Men en sån här bild kan jag tänka mig att lägga ut, eftersom den inte visar något annat än ett busigt badande barn…

Sussi89
2012-04-23 22:11
#2

Jag tycker det inte är någon fara alls att fotografera sina barn när dom är nakna. Och bilderna ska ju inte vara till något annat än ett roligt minne!

Dock så tycker jag inte att man lägger ut det på internet. Man får ju tänka lite på barnet också. Ett fotoalbum kan man ju alltid gömma undan så att inte alla ser ens "pinsamma" bilder. Men på nätet kommer det ju alltid finnas och för alla att se det. Och man vet ju inte vad det är för personer som kollar på bilderna…Finns ju mycket konstiga människor nu för tiden!

Det finns ganska många bilder på mig och mina syskon när vi är nakna när vi var små. Vi bodde på landet och där går man ju nästan naken hela sommrarna. Och badar i små pooler och så :)

Så…så länge bilderna bara ska vara ett roligt minne så är det enligt mig ingen fara med bilder på nakna barn.

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

nottheonly
2012-04-24 18:09
#3

Jag tycker det är okej om det är ens egna barn, eller om man har fått tillåtelse att fotografera någon annans. Och vad man gör med dessa foton tycker jag är upp till föräldrarna till barnet.

Om jag skulle haft ett barn tillexempel så tror jag inte jag hade lagt upp naken foton på internet, men det känns ändå som att det är upp till barnets föräldrar att bestämma om det är okej eller inte.

Kimpa
2012-04-24 20:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Det finns massvis av nakna foton på mig och min syster från att vi var små, vilket jag tycker är helt okej.
I mina ögon är det fullt naturligt med nakna små barn som njuter av sommaren, då det ju oftast är då det blir nakna bilder.

Men som ovan har sagt skulle jag inte välja att lägga ut bilder på mina barn på nätet om det inte är så att könet är täckt, som tex Annas bild.

Har massor av nakna underbart fina bilder på båda mina barn från olika badtillfällen eller liggande på en filt när de sover, "solar" eller bara leker från bebisålder till 4år.
Tycker det känns som att de börjar bli stora efter den åldern och det är inte lika naturligt för dem att springa runt nakna då heller.

Att släkten tagit kort eller skulle velat ta kort på mina nakna små barn tycker jag är helt okej, men inte annars.

Kastar in en bild som jag tycker är helt UNDERBAR på min dotter, men som jag nu måste redigera lite då den annars visar en gropig go barnrumpa…

Tina-A
2012-04-24 22:19
#5

#4: Verkligen JÄTTEFIN bild :)

Det finns många bilder på mig från när jag var liten och naken, det är helt okej. Jag har massvis med nakenbilder på min egen dotter, dock mest från 0-6 månader.

Tycker det är okej att fota så länge det är ens egna barn eller man fått tillåtelse från föräldrarna att det är okej, typ att man har en väldigt nära relation och då blir det kanske per automatik att fota sina barn som leker även om de är nakna.

Jag tycker det är helt naturligt med nakna barn, ofta tycker jag det är väldigt gulligt med nakna barn! Vet inte vad det är riktigt men det gör att det känns så kravlöst, så lekfull och så mycket BARN liksom. Jag gillar't, mer naket åt folket liksom, haha.

Däremot skulle jag aldrig lägga upp en bild där man såg min dotters kön på internet, så gör man bara inte. Däremot om könet är täckt av något men hon är naken skulle jag kunna lägga upp den på min blogg. Jag har lagt upp nakenbilder på henne förut på bloggen - typ när hon legat naken på mage på golvet. Dock nu när hon är 1år drar jag mig väldigt för att ladda upp en sån bild, det är inte lika "bebisgulligt" längre. Men i sommar lär hon springa naken en del och då blir det nog en del nakenbilder, vet dock inte OM eller i så fall VILKA jag eventuellt skulle kunna tänka mig att visa. Det vore nog någon bild i stil med #1's :) Eller ja, "censurerad" som #4's också kanske, även om bilderna oftast inte är lika fina med en stor fyrkant i sig, hehe.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Pilon
2012-04-26 21:33
#6

Jag kommer ihåg att jag läste på nån blogg eller var det var, där en mamma sa att "Jag skter fulständigt i om nån pedo kollar på mina barns nakenbilder.." hon tyckte att man inte kan skydda barnen på det viset (mycket konstigt resonemang enligt mig hehe) och hon tyckte att det är bättre att pedona kollar och på bilderna än att dom går och gör dumheter i verkligheten och därför bidrar hon gärna med bilder på hennes blogg eller vad det var jag läste (måste ha varit en blogg)….
Och varje gång jag träffar på en sån bild så funderar jag på om föräldrarna resonerar sådär dom också :P

Det stod inte riktigt så som jag skriver det, men hon menade så/uttryckte sig på samma sätt.

Annons:
AusaBausa
2012-05-01 18:32
#7

finns bilder på mig som barn o det är helt okej..

Ej okej för mig att andra människor som ej är familjen(=syster o bror mormor/farmor/farfar,svåger) tagit nakenfoton av mina barn..just för att de kan komma i orätta händer, pubilveras o sen användas av 3 part på fel sätt..tyvärr så känner jag!

Ingen spec ålder…fel oavsett…

[Alenzi]
2012-05-04 11:24
#8

Endast närmaste familjen kan ta såna kort tycker jag, och jag anser också att det enbart är de, som tar del av dem. Internet - nej!

Greigh
2013-03-13 13:17
#9

Jag tycker det är okej att man som förälder/syskon fotograferar en naken familje-medlem, så länge det inte publiceras offentligt. Sedan kan det också bero på hur pass naket det är och i vilken situation den befinner sig i.

Vem som helst skall alltså inte få tillgång till de här bilderna, bara de som står en närmst bland vänner och familj.

Det finns naken-bilder på mig som barn, och det är okej.
Men vad som inte är okej för mig är att publicera det på internet.

Valyria
2013-03-13 20:59
#10

Tycker det är Okej att det finns nakenbilder på mig som liten.
Är så oskyldiga bilder.

Lägger upp nakenbilder på mina barn på min blogg. Men då täcks könet. Skulle aldrig kunna lägga ut det annars…
Har 2 flickor. En på 3 månader och en på 22 månader. Kommer väl en dag då det inte är okej att lägga ut nakenbilder längre. Vet dock inte var man sätter den åldern…
Dock vill jag inte att andra lägger ut mina barn nakna. Kanske endast en från magen och uppåt så länge barnen är små.

Tycker nakna barn är så mysigt. Så oskyldigt, precis som barn ska vara.
Har en dotter på 3 månader och har världens lenaste rumpa, haha😍

JossanH
2013-03-15 08:56
#11

Det är ju helt sjukt att den här diskussionen ens existerar! Nakenhet som är så otroligt naturligt och fint! Jag lägger inte upp bilder på min dotter ens på Facebook, under dessa 7 mån har jag lagt upp 2 bilder som hon är med på. På Instagram lägger jag upp fler men där kan inte alla se. Nakenbilder skulle jag aldrig någonsin lägga upp och jag vågar inte ens ha söta bilder på nakenfisen i mobilen för risk för stöld och att bilderna hamnar i fel händer. Finns massor av söta bilder på mig och mina kompisar när vi leker nakna som små. Det gör absolut inget för det är inget fult så länge inte bilderna är tagna för fel syfte…. Det är hemskt att det ens ska behöva diskuteras..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ketang
2013-03-18 09:40
#12

1.

Vilken typ av situation tycker du att det är okej/inte okej att fotografera nakna barn?

Jag tycker att det är ok att fota sina egna barn i nästan alla situationer. OM man inte har en annan avsikt med det vill säga, än att ha dom i familjealbumet. Det finns ju pedofiler som fotar sina egna barn…

2.

Upp till vilken ålder tycker du att det är okej? Varför just den åldern?

Nu är dottern knappt 5år så jag vet inte riktigt. Men små barn/bebisar i klassiska bilder på fårskinn osv tycker jag är helt ok. Sen åter igen beror det ju på. Ett barn som leker i vattnet och har kul där man vill föreviga ögonblicket är en sak. Ett barn som "bara" ligger och solar naken eller är på väg mot duschen tex förstår jag inte varför man skulle vilja fota.

3.

Vad är okej/inte okej att ha fotografierna till?

Uteslutande familjealbumet. Jag tycker inte det är ok att "hänga ut" sina nakna barn på ex facebook eller bloggar/hemsidor. Jag hade inte velat hitta naken bilder på mig på nätet även om jag på bilden var barn! Tycker det är respektlöst att hänga ut sina nakna barn på nätet.

4. Vilken relation måste man ha till barnet för att det ska vara okej att fotografera barnet naket? Jag skulle personligen aldrig fota andras barn om jag inte fått det som uppdrag i ex studion. Att fota andras nakna barn på ex en badplats skulle bara kännas vridet. Sina egna barn och nära vänners barn tycker jag är ok att fota OM det är för att föreviga roliga minnen som ex lek i vattenspridare eller pool osv. Men inte bara rakt uppochner för att det är naket.

Dolomit60
2013-05-29 12:05
#13

Ofta beror det mer på situationen än på sjåälva bilden: En bild på en naken unge som springer omkringoch leker, eller i badet betyder en sak för den som kollar familjealbumet, och en helt annan sak när denh ligger på en barnporrsajt.

Som föräolder tar man ju normalt sett inte bilder på barn som sexualobjekt, och det syns som regel på bilden vare sig man har tänkt på det eller ej. Som förälder ser man automatiskt en bra bild, när barnet skrattar med ehela ansiktet, och då trycker man - barnets smil är i fokus !

Har man andra intentioner så hamnar låatt andra bilder i fokus….
Jag tycker som utgångspunkt att alla bilder med en OK intention är OK som bilder.

Nakenhet är jui inget skamligt i sig på något sätt. Detär heller inte i sig något sexuellt. och  faktiskt kan bilder på fullt påklädda mäniskor ofta vara betydligt mer sexuellt laddade än bilder på nakna mäniskor. 

OM man fotograferar andra barn än sina egna, tycker jag man ska vara väldigt försiktig, och heldre tänka en gång för mycket än en gång för lite !
Men DET GÖR  dom flesta någelunda normlat funtade måaniskor ockspå !
Jag menar att de  flesta av oss har en normal social spärr. Känner man sig minsta osäker på att föräldrarna skulle ogilla bilden, bör man nog låta bli, alternativt fråga hur föräldrarna ställer sig till det.

Dock bör man nog försöka tänka på hur barnet upfattar bilden, och inte ta bilder i situationer som kan upfattas som pinsamma. Vuxna har enh tendens at tycka att allt barn gör är gulligt- särskiljt när dom gör något "galet".

Det finns en bild på mig när jag sitter på utedasset där dörren står på glåänt i sommarastugan, och lättar på ena halvan av rumpan med färdig att torka mig med ena handen.

I dag kan jag väl som vuxen kanske se det komiska, eller tillochmed det "charmiga" i bileden, men jag tyckte inte det var kul när morsan visade den för sina vänner när jag var barn.
Jag vill inte påstå att jag lidit alla helvetes kval pga. bilden. Men jag tycker ändå att det är fel - väldigt fel !

försät inte dina barn (ellerandras…) i öppenbart pinsamma situationer !

Det kommer en tid när barn slutar ha loust att springa nakna i parken. Dom vill själva ha kläder på.
Det är en signal om att barn börjar tänka på att dom är nakna, och reflektera över sin kropp på ett nytt sätt - att dom förstår att dom är nakna.
De betyder som regel att dom inte vill visas nakna. Därför bör man av respekt för sitt barn sluta ta bilder där dm inte har kläder på sig vid den tiden.
Det är väldigt olika från person till person hur mycket skinn man vill visa, och hur farligt det är. 
Jag tycker man bör försöka avkoda barnets gränser och rätta sig efter dem.

I vissa fall tycker jag iofs. att man kan DISKUTERA gränserna med sina barn, och gränsernas rimlighet. Men jag tycker alltid man ska respektera dem !
tycker det ikänns lite känsligare att läga ut dem på nätet, än i familjealbummet.æ Men huvudsaken är kanske att man inte utställer sina barn.

Har du tagit en bild, äger du upphovsrätten till bilden, och ingen utom du själv får använda bilden utan ditt tillstånd.
Nu tycker jag inte man ska gå runt och ståämma varandra till häger och vänster.

Men har man snott en familiebild och lagt på en barnporrsajt, typ,  så tycker jag att man ska det !

Men generellt: Jag tror oftast det ger sig självt. Någelunda sansade måänniskor har själva gränser, och jag tror inte vi ska bry våra järnor för mycket med det.

Missbruk finns, och är totalt oacceptabelt.
Men et är å andra sidan vädligt sällsynt egentligen.
Jag tror man ska akta sig för att skapa hysteri omkring nakenhet, eller barn och nakenhet !

Barn kommer ofta i en pålder när gamla nakenbilder känns pinsamma. Jagtycker man ska låta dem bli i familjealbummet, men kanske ligga lågt några år med vem man visare dem för, och när, samtidigt som man försöker avdramatisera det genom diskussion med barnet nä det kommer på tal.
Däremottycker jag inte dom ska ligga på nätet unde de åren, eftersom barnet vänner kan se dem, ochdet är kähnsligt. I de gamla (analoga) familjealbummet var det mest vänner och släktingar som såg dem vid utvalda tillfällen. På nätet kan kanske en hel skolklass se det och kanske börja terra….!

Men kort och gott: Jagtror man ska ta det med ro, och lita på intuitionen i rätt hög grad !

Mitt intresse i det här kommer sig av att jag dels själv har barn, och själv är ivrig amatörfotograf sedan åtskilliga år. Jag har vänt på problematiken för mig själv många gånger.

Annons:
[peter54]
2013-05-31 23:49
#14

Om det handlar om egna barn som små i exempelvis en barnpool hemma, tycker jag att det är okej så länge bilderna stannar hemma.

I alla andra sammanhang, alltså att bilderna skulle spridas/användas utanför hemmet, eller att bilderna är tagna på ett sådant sätt att själva nakenheten är syftet med bilden, tycker jag att det är oacceptabelt.

Här hemma finns ett fåtal bilder på våra barn nakna upp till att de var kanske 3-4 år, samtliga i någon form av vattenaktivitet. Annars tycker jag att man behöver ställa sig frågan varför man ska fota barn nakna.

Nilam
2013-06-01 19:15
#15

#14 Jag är nyfiken på hur du tänker. Jag anser att det bara är perverst när vi själva har perversta tankar om det. Problemet ligger alltså hos oss själva och vi borde inte lägga det på andra omkring oss.

Själv har jag massvis med nakenbilder på mitt barn, därför jag tycker hon är det vackraste som finns i denna värld och nakenhet är så naturligt för mig. Jag kan själv traska runt naken här hemma. Jag ger henne bad - hon är naken. Vi badar tillsammans (även med min man/hennes pappa) - vi är alla nakna. För mig är detta helt naturligt och jag skulle inte vilja att min dotter växer upp och tror att nakenhet är något perverst. Jag tar foton på henne i alla sammanhang, varför skulle jag undvika det när hon är naken?

När vi istället sätter bikinis/baddräkter på små barn, det är DÅ som vi faktiskt sexualiserar barnen!

Under Renässansen var nakenhet något naturligt, man målade barn och små änglar helt nakna - med kön! Efter Renässansen blev nakenhet plötsligt något sexuellt och man satte på löv på könsorganen. Under 70-talet kunde man visa nakna människor i filmer - utan att det var något sexuellt! Idag är det sexuellt att bara visa större delen av ett bröst (utom bröstvårtan). Dagens samhälle har gjort nakenhet till något helt annat än vad det är!

Sedan sker det ju naturligt när de inte längre vill vara nakna, men jag tycker det faller på barnen. Och när de slutar vara nakna runt oss så blir det förtås inte några fler nakenbilder. Jag hade aldrig någon känsla av att mina föräldrar sa åt mig att sluta vara naken, jag älskade att vara naken och det finns massor med bilder på mig som jag inte alls skäms över när andra människor ser dem.

[peter54]
2013-06-01 19:57
#16

Jag vet inte varför du läser in andra uppfattningar än dina egna i mitt inlägg, jag tycker ungefär likadant som du.

Det jag menar är att jag inte vill riskera att bilderna hamnar i orätta händer, vad de skulle kunna användas till då kan jag inte veta och därför skrev jag som jag gjorde.

Nilam
2013-06-02 12:57
#17

"Här hemma finns ett fåtal bilder på våra barn nakna upp till att de var kanske 3-4 år, samtliga i någon form av vattenaktivitet. Annars tycker jag att man behöver ställa sig frågan varför man ska fota barn nakna."

Jag tolkade detta som att man bara får ta foton av sina barn när de badar i pool, men min dotter är naken mer än så och jag undrade om du tycker det är fel att ta foton på min dotter för att hon springer runt naken i huset/trägården.

[peter54]
2013-06-02 15:17
#18

#17 Jag har inte sagt något om vad man får eller inte får, bara hur vi har gjort. Vi har som sagt ett antal såna bilder, inte särskilt många i förhållande till de tusentals bilder på barnen vi har. Jag har fotat barnen mest i aktivitet och nakenaktivitet är oftast förknippat med sommar och bad.

Jag tror att du försöker hitta skillnader här som kanske inte är relevanta eller ens existerar. Nu är våra barn stora, 10 och 12 och de skulle aldrig acceptera att jag fotade dem nakna. Vi har rätt många blder på barnen i blöjor när de var små och för min del duger de bilderna lika bra som helnaket.

Nilam
2013-06-02 16:24
#19

Mitt inlägg var inte bara riktat till dig, det var svar till TS frågor. Kanske jag missuppfattade det du skrev, men mina kommentarer är fortfarande relevanta för tråden i helhet.

kredka
2013-06-11 14:10
#20

Seriöst - hur kan man sitta och disskutera om det är ok med nakenbilder på barn och vara rädd att bilden ska hamna i händerna på en pedofil när de flesta orkar inte ens klä på sina barn ( ibland stora barn!) på stranden. Är ingen rädd att nån pedofil sitter på stranden och tar bilder med mobilen? Helt sjukt att sån disskusion ens existerar. För att hålla mig till tråden - tycker väl att det är helt ok med nakenbilder på barn upp till 4-5 år, så länge bilder ska sitta i familjealbum och inte publiceras på internet. Ser ingen anledning till att vissa alla hur mitt barn simmar naken i en sjö… Eller hoppar naken på en trampolin.

Välkommen till ferretplanet.se :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: