Annons:
Etikett05-barn-6-12-år
Läst 4072 ggr
[mammamian]
4/21/12, 9:44 PM

Sånt som kostar i skolan

Hur har ni det med kostnader på era skolor? Vad jag har förstått får skolan lov att ta ut en hundralapp per termin och i vår skola går den hundralappen till klasskassan.
Det var först i vuxen ålder som jag insåg att det, under min skolgång, funnits klasskamrater vars föräldrar inte hade råd med klassresor och utflykter. Jag trodde faktiskt att de själva valde att inte följa med. Så långt som i gymnasiet.
I min dotters klass står det på tavlan hur mycket pengar som finns i klasskassan och barnen kan sedan länge räkna ut hur många föräldrar som har betalt och i en liten klass kommer det fort fram vilka som inte har det.

För en dryg vecka sedan hade sjätteklassarna klasskasseinsamling för andra gången det här läsåret. Då har de café på skolan, under skoltid. Alla barn ska ha en tia med sig för att handla. Fast det är ju frivilligt förståss. Eller är det?
När dottern, som är 8, kom hem frågade jag hur det hade gått. Om alla hade haft pengar med sig. Och det var samma barn som vanligt som inte haft med sig pengar, men det hade klasskompisarna löst genom att i förväg be sina föräldrar om mer än en tia, så att de kunde samla ihop även till de som inte hade. Sånt gör mig glad, men det upprör mig att det ska finnas sådana här "avgifter" i skolan. Även om det är en liten peng så är det alltid de som inte har råd eller som glömmer.

Fyra gånger per termin är det utflykt och då ska barnen ha lunch med sig hemifrån. Även där är det barn som inte har lunch med sig eller som har en ostsmörgås och en frukt att klara sig på hela dagen. Vissa gånger har jag laddat dotterns lunchlåda med dubbel ranson (som något av barnen utan lunch kunnat dela) men det har också hänt att lärarna delat hennes lunch så att hon kommit hem hungrig. När de åkte skridskor i vintras fick hon en mugg varm choklad i termosen eftersom jag tyckte att den full termos var onödigt. Men efter att fröken delat dotterns choklad på tre så fick hon ju bara knappt en mun av sin choklad och blev väldigt ledsen.

Hur mycket sånt här med pengar och luncher hemifrån ska man ha egentligen? Överreagerar jag när jag? Vad skulle skolan ha gjort på utflyktsdagarna om alla barn haft med sig en portion lunch så att det inte fanns att dela till de barn som inget hade? Alla barnen hungriga eller får de utan mat skylla sig själva att föräldrarna inte skickat med nån lunch?
Hur ser det ut på era skolor?

Annons:
[SallysPigge]
4/21/12, 11:00 PM
#1

Det är mycket utflykter med matsäck tyvärr.

Och detta med cafe på skolan har dom på min ena dotters skola som går i 7:an men den är bara öppen på fredagarna, alltså en gång i veckan. Men hon tar sina egna pengar till cafe och jag betalar hennes och hennes syskons utflykter. Fast den äldsta går på gymnasiet nu.

Men visst det blir en del matsäckar på en termin, men man behöver inte göra det så dyrt. Några smörgåsar och lite saft, kanske en frukt oxå.

Pilon
4/22/12, 12:37 AM
#2

Fybubblan så dåligt att LÄRARNA tar din unges chocklad som du har gjort bara till henne o delar med dom andra, speciellt så att hon får så lite över själv.
Jag skulle blitt förbannad. och sen, what?! lärarna åt upp maten du gav ditt barn?!? Vad har dom i din unges matlåda att göra över huvud taget???
Varför har du inte inte skällt på dom dom om detta??
Fattar dom inte att man inte gör på dethär viset??

Måste säg att det är väldigt ädelt av dig att du gör ordning extra mat så att ditt barn ska kunna dela med sig till nån som inte har…
Riktigt fint..

Men jag begriper mig inte på föräldrar som inte skickar med matsäck åt sitt barn. Hur prioriterar man budgeten där hemma då egentligen. Jag menar, hur mycket äter ett barn? Dom blir ju mätta på typ max 5 köttbullar, det kostar ingenting att göra så lite mat. Och vad spelar det för roll om det är en matsäck. Tänk om ungen hade varit hemma och skulle äta. Skulle föräldrarna inte ge ungen mat då heller eller?! Snåla är dom.

Det kanske är så.. att dom barnen även får gå hungriga hemma ibland.. Man vet ju inte……

Men jag skulle personligen panta min högra arm hellre än att ungen får gå utan en måltid om det var så att det var dåligt med pengar.

[mammamian]
4/22/12, 9:25 AM
#3

#2 - Det är inte lärarna som äter upp barnens mat utan de delar den så att även de lunchlösa barnen får. Och jag tror att min dotter själv erbjudit att dela med sig av matsäcken, men då tycker jag allt att lärarna borde kollat hur mycket som var rimligt att dela med sig. För den dagen hade jag gjort EN rejäl lunch och den dagen delades den som sagt på tre för att så få hade med sig lunch.

Jag har ifrågasatt både delande av medhavd mat och att dotterns extra ytterkläder lånas ut till barn utan ordentliga ytterkläder. Jag har undrat vad som händer om det andra barnet t.ex. gör sönder eller slarvar bort våra extrakläder, men bara fått svaret att min dotter skulle få låna om hon inga kläder haft. Och nu saknas sedan flera veckor hennes extra regnbyxor och ingen vet vem som lånat dem eller vart de tagit vägen.

Ketang
4/22/12, 9:45 AM
#4

Fy då, det låter inte som en trevlig sits du/ni är i. Har du pratat med andra föräldrar i klassen om detta?

Att barnen delar med sig av maten tycker jag är väldigt snällt! Men man ska ju inte behöva skicka med sitt barn mat för ett helt kompani för att hon själv ska få bli mätt!

Och att dom lånar kläder, mm, jag hade tyckt att det var ok om det hände någon gång och lärarna var noga med att hålla reda på vem som lånat vad osv. Men försvinner det eller går sönder så tycker jag skolan ska stå för det, men det har dom väl givetvis inte råd med! I just det läget hade jag nog tänk mig för vilka kläder jag skickat med som extra kläder. Eller kanske till och med inte skickat med mer än absolut absolut nödvändigast.

Pilon
4/22/12, 8:12 PM
#5

Snacka med rektorn om detta. Detdär låter som en väldig slapphänthet. Även om barnet delar med sig av sin mat ska ditt barn göra det själv, läraren ska inte ta hennes matsäck och dela den som dom vill.

Dom verkar ta din (du som godhjärtad förälder)vänlighet och gotrohet för givet.

Och sen låna ut din unges kläder till andra, och får inte ens tillbaka det??! och dom brry sig inte??? ÅH NU BLIDDE JAG LESS. Jags ka ut och ta en nypa fisk luft o lugna ner mig ltie, ursäkta mig. 
*ehum*

[mammamian]
4/22/12, 8:54 PM
#6

Jag har inte fått uppfattningen att de andra föräldrarna har ont av lånandet, men jag har turen att ärva en massa extrakläder av äldre kusiner så jag har nog rätt gott om extrakläder på skola/fritids. Och så tycker jag att det är roligt att göra extragoda lunchlådor till min dotter, varför alla barn utan mat vill ha av henne och hon vill ju vara snäll och blir glad över uppmärksamheten. Läraren borde absolut hjälpa till att dela maten om barnen kommit överens om att dela, men då se till att det blev en rimlig fördelning. Fast jag kan inte förstå varför inte skolan kan ha en back-up för lunchlösa. De kan väl fixa några mackor från matsalen till de som saknar matsäck. Hellre än att dela upp de andra barnens medhavda, men det vill de inte för att inte det ska utnyttjas och sättas i system.

Personalens inställning är inte slapp eller otrevlig utan de bara suckar och frågar vad de ska göra. Det finns så många barn utan t.ex. regnkläder och stövlar och de kan ju inte vara med på skolans normala aktiviteter. På rasterna ska alla barnen vara ute och de som saknar regnkläder och stävlar kommer att vara blöta resten av dagen. Då känner sig personalen tvugna att låna andras extrakläder. Och jag förstår dem samtidigt som det inte är kul att drabbas. För vad gör man som pedagog? Ska klädeslösa barn gå hela dagen i genomblöta kläder eller lunchlösa barn gå hungriga? Problemet ligger vl hos de föräldrar som glömmer, struntar i eller faktiskt inte har råd att te.x köpa regnkläder. Fast iof bor vi inte i något område med sociala problem…

Sist vi hade ytterkläder på vift sa skolans personal att "någon lånat våra termobyxor och fått med dem hem, men att de skulle undersöka och efterlysa". Byxorna kom då tillbaka efter några dagar och det visade sig att barnet som lånat dem kissat ner sig i dem och föräldrarna tagit dem med hem för att tvätta dem. Jag bad då personalen att ringa om de ville låna av våra kläder, men det är ingen som har ringt…

Annons:
Pilon
4/22/12, 9:34 PM
#7

mammamian du är en väldigt snäll mamma.

AnnaLundin
4/23/12, 8:04 PM
#8

Jag blir upprörd när jag läser sånt här, för faktum är att skollagen är väldigt tydlig - den svenska skolan FÅR INTE KOSTA PENGAR!

Detta innebär att skolan FÅR INTE begära att föräldrarna ska skicka med matsäck vid utflykter, utan det är skolan som ska ordna mat även då!

(jag uppdaterar detta inlägg med mer info strax, blev bara så upprörd nu…)

AnnaLundin
4/23/12, 8:30 PM
#9

fortsätter här

Nu har jag letat lite på skolverkets webplats och där finns den här sidan (juridisk vägledning/avgifter i skolan) där man kan läsa följande:

  • Utbildningen ska vara avgiftsfri och eleverna ska utan kostnad ha tillgång till böcker och andra lärverktyg som behövs för en tidsenlig utbildning
  • Avgifter i samband med ansökan får inte tas ut
  • Det får förekomma enstaka inslag som kan medföra en obetydlig kostnad för eleverna
  • Belopp som var för sig kan bedömas som obetydliga kan tillsammans strida mot bestämmelserna om en avgiftsfri skola
  • I samband med skolresor och liknande aktiviteter får det i enstaka fall under ett läsår förekomma kostnader som ersätts av vårdnadshavare på frivillig väg
  • I gymnasieskolan får huvudmannen besluta att eleverna ska hålla sig med enstaka egna hjälpmedel
  • Det är den som driver skolan, huvudmannen som ansvarar för att utbildningen är avgiftsfri

Jag har fetmarkerat på några ställen. Fjärde punkten är det jag tycker är mest applicerbart på trådskaparens frågeställning - FYRA gånger per termin med matsäck PLUS en hundring till klasskassan skulle jag spontant anse att det är alldeles för mycket.

Och under punkt 5, det ska vara på frivillig väg! Det ska då inte innebära att vissa elever tvingas vara utan godis från kiosken eller måste stanna hemma för att de inte har råd att betala entrén till vad-det-nu-kan-vara som ska besökas.

Jag vet inte var gränserna går, men om jag vore i mammamians skor så skulle jag kontakta skolverket och fråga!

Det kanske är så att det inte finns utrymme i skolans budget för vissa saker, men då får man kanske avstå från fyra utflykter per termin. Och detta med klasskassa - är det verkligen nödvändigt? Till vad?

(och än en gång inser jag hur glad jag är över vår egen skola - när våra skolbarn ska på utflykt så bakar vår husmor pizzabullar som de får med sig att äta. De åker på skolresa varje vår och detta bekostas av Hem och Skolaföreningen - som driver fritidsgård varannan fredagkväll, där hela överskottet går tillbaka till eleverna, i form av bidrag till skolresorna och föreningen står även för inköp av presenter till skolans personal vid avslutningen)

[mammamian]
4/23/12, 9:01 PM
#10

#9 - Det fåniga med dessa utflykter är att det är promenader i skolans absoluta närhet och att det inte är ovanligt att de äter matsäcken i gymnastikhallen om det är dåligt väder. Mao finns det ingen anledning att inte gå till matsalen och äta…

AnnaLundin
4/23/12, 9:07 PM
#11

#10 - ännu värre! Helt ärligt, kontakta skolverket och fråga. Och var gärna en obekväm förälder, tala om att du är trött på att hålla andras barn med mat på dessa utflykter - inte för att du missunnar barnen maten utan för att det faktiskt är skolan som ska se till att alla får en näringsrik lunch! (läs även det länkade dokumentet på sidan jag länkade till ovan!)

Det hade ju varit bättre om de planerat utflykten så att de KAN äta i skolmatsalen, alternativt att någon hämtar mat åt dem i skolköket så att de kan äta där de är.

USCH vad irriterad jag blir på sånt här!

Pilon
4/23/12, 9:33 PM
#12

grryyymt AnnaLundin! Highfive för detdär du!

[mammamian]
4/23/12, 10:13 PM
#13

#11 - vi har haft planer på att byta skola. Problemet i sig är inte att säga ifrån och bli besvärlig. Problemet är att vi är en av de få familjer som inte är infödda sedan generationer och som inte är släkt eller f.d. klasskamrat med skolans personal och dessutom är jag en av de få mammor som inte är med i pingstkyrkans kör…

Nä det är ingen drömskola, men tack och lov går de inte där hela livet. För barnen är det just nu viktigas att gå i skolan med kompisarna de känt sedan 1,5-årsåldern. Hade jag bestämt själv hade de aldrig ens börjat i denna skolan, men vi vill inte köra över barnen och än så länge kan vi fixa den undervisning som brister hemma.

Annons:
Pilon
4/24/12, 3:59 AM
#14

Du säger alltså att ni inte vill byta skola fast än ni har funderat på det, för att barnen inte ska mista sina barndomsvänner? Förstod jag det rätt?

Det tycker jag är mycket smart då jag själv har fått flytta från skola till skola, och kan med den erfarenheten säga att det INTE är bra för ett barn.

Men som Annalundin sa, prata med dom högre hönsen!

[mammamian]
4/24/12, 7:35 AM
#15

#14 - de högsta hönsen är inte rektorn. Han är rätt långt ner i hackordningen och verkar inte alls intresserad av förändringar. Han suckar bara och frågar vad han ska göra när koncepten är så inarbetade. Tror mest han väntar på pensionen. Jag har kämpat minst sagt i motvind mot kyrkans starka inslag i skolan, vilket inte är förenligt med svensk skollag. Dessutom har jag starkt kritiserat barnens läsebok som består av små puttriga berättelser om hemmafruar, pappor som av naturen inte är kapabla att "passa sina barn" eller sköta något hushållsarbete och invandrare som har massor av barn, inga pengar och som stjäl och förstör. De andra föräldrarna tycker att läseboken är jättetrevlig och att jag är fruktansvärt töntig som alltid måste vara så politiskt korrekt.

"Pappor kan inte städa, det vet man ju, men mamma tycker att pappa hjälper till om han passar barnen när hon sopar och städar upp i köket"

"När mamma var hemma fanns det alltid kläder i rätt storlek, men nu när pappa ska ta hand om barnet finns det bara för små sommarkläder" ang. en mamma som skaffat sig en karriär och lämnat sin man och sitt barn. "Mammor ska inte jobba, tycker barnet. De ska vara hemma och ta hand om sina barn".

Är detta en läsebok som passar 2012? Jag är gärna töntigt politiskt korrekt, men sånt här vill jag inte att mina barn ska läsa.

Barnen kommer tids nog att byta skola för det finns inte så många klasser på skolan. Men i de yngre åldrarna är kompisarna så viktiga så då vill vi att de ska kunna gå kvar med dem och känna sig trygga. Det är ju också de barnen som bor i området. Byter vi skola kommer de nya klasskompisarna bo över en mil från oss och då kommer det bli ganska svårt för barnen att hitta kompisar efter skoltid då de kommer ifrån de hemmavid, men bor för långt bort från de nya.

Pilon
4/24/12, 7:56 AM
#16

fybubblan vilken skola detdär alltså, hur hamnade i detdär området förresten? du sa nånstans att er familj inte är infödda, så ni flyttade dit? Antar att ni inte anade vad ni hade att vänta då?

[mammamian]
4/24/12, 11:13 AM
#17

#16 - Nä vi hade ju sett Änglagård, men… Vi flyttade hit långt innan vi fick barn, men folk är trevliga även om det är väldigt svårt att ta sig in i gemenskapen. Och positivt att säga om skolan är att de är väldigt måna om varandra, det finns alltid någon där som ser till just det barnets bäst - även om det innebär att de får ta något annat barns grejer och låna ut. Föräldrarna är enkla att ha med att göra och de har en juste inställning till barn och barnuppfostran. Inga barnkalas där man ska överglänsa varandra eller där inte alla barn i klassen är inbjudna, föräldrar som är uppmärksamma på att alla barn ska inkluderas osv. En lugn och väldigt vänlig miljö!

Pilon
4/25/12, 10:28 AM
#18

17 Aha jag förstår

Åsa S
5/4/12, 2:18 PM
#19

Klart skolan ska betala maten även på utflykter, är själv lärare på gymnasiet och nog ser jag till att alla får mat om jag tar dem på ett studiebesök. Brukar dock tyvärr oftast bli MacDonalds eftersom de går med på att ta rekvisition och de klarar av att utfodra ett stort gäng tonåringar på nolltid. Men ibland så fixar ju matsalspersonalen mat som man tar med sig och då blir det nog oftast smörgåsar, festis, frukt.

AnnaLundin
5/4/12, 11:36 PM
#20

jag nämnde detta för mina döttrars lärare och hon blev alldeles svart i blicken…

Jag tror, som sagt, att skolverket skulle ha ett och annat att säga om detta, om någon upplyste dem om det.

Annons:
AusaBausa
5/5/12, 3:18 PM
#21

håller helt med Anna!

Skolan får ALDRIG kosta pengar! Står som sagt klart o tydligt i skollagen!

o att behöva fora andras barn med matsäck är ju sanslöst!

Vi har utflykter med våra barn på förskolan och har ngn glömt ta med sig så ser vi till att dessa barn får en rimlig matsäck oavsett hur mga som glömt. och även extra kläder har vi som barnen kan låna om det ngn gång fattas. Aldrig låna av de andra barnens kläder. Hade ngn lånat ut mina barns kläder så hade jag blivit skogstokig! Tänk om kläderna går sönder försvinner! Vem ska betala det då?

NEJ stå på dig, du har helt rätt att göra det!

vinteralvan
5/9/12, 2:17 PM
#22

Jag hade blivit vansinnig om mina barn hade gått på en sån skola utan bytt direkt, nu vill du ju inte göra det men något måste göras. Så där får det inte gå till.

I mina döttrars skola finns det lite extrakläder för barn kan låna i värsta fall. Dom har ofta utflykter med då är det alltid innan eller efter lunch eller så har lärarna med sig t ex korv och grillar någonstans. 1-2 ggr per termin har dom med sig matsäck, nu senast förra fredagen då dom hade idrottsdag. Men jag har aldrig varit med om att lärarna har delat upp andra barns matsäck för att någon inte har haft med sig.

[mammamian]
5/9/12, 2:50 PM
#23

Vi har faktiskt haft utvecklingssamtal. En av lärarna tar tyvärr precis allt personligt. Hon inser inte att det finns en gräns mellan henne själv som en person och hennes roll som läraren. Där är det jättesvårt att balansera sin kritik så att den går in och att hon inte bara går i försvarsställning. Som tur är kan den andra läraren skillnad mellan person och roll och hon tar gärna emot konstruktiv kritik.

Vi tog upp kostnaderna och ena läraren slog självklart ifrån sig, men den andra lyssnade och tog till sig. Kläderna påstår de att det är fritidspersonalen som lånar ut eftersom de inte själva ser till att barnen klär på sig när de går ut (vilket de gör på fritids efter skoltid). De vet att barnen lånar kläder av varandra, men det är på eget bevåg. Mao ska jag undvika att ha extra kläder hängande om jag inte vill att någon annan ska ta dem… I vilket fall är våra regnbyxor återfunna.
Matsäcken slog  ena läraren ifrån sig och tyckte att det var sorgligt att inte alla föräldrar tog sitt ansvar, men den andra lyssnade när vi tyckte att de kunde ta med smörgåsar från matsalen. Det sa hon att hon inte tänkt på tidigare, men eftersom hon ofta vaktar på frukosten på fritids så kunde hon ju ta på sig att packa mackor där och blev det över kunde hon ju ta dem tillbaka efteråt.
Pengar till fika ska de undvika i framtiden eftersom det tydligen varit tämligen kaotiskt de senaste gångerna och vissa barn hade inga pengar medan andra hade mycket och så blev det kaos när de skulle dela med sig till varandra utan att riktigt kunna räkna själva.

Kanske kan något av det här bli bättre i framtiden och då är det ju bara de pedagogiska bitarna som brister… Men som sagt, de är trygga. och det finns inga fler skolor på minst en mils avstånd om vi skulle byta redan nu.

Pilon
5/9/12, 10:06 PM
#24

#23 tummen upp !

Nosen
8/21/12, 7:29 PM
#25

Gammal tråd men jag tror att detta skulle passa in här.

En flicka ska på utflykt med skolan efter skoltid. De ska sova över på ett ställe och när de ska ta sig hem igen så får de göra detta på eget bevåg.

Hon går i sjuan och hennes föräldrar har varken bil, körkort.

Mamman kontaktar lärarna och frågar hur de ska göra. De säger att flickan får ta bussen ensam från utflyktsstället och hem. Men med den stora packningen så tycker mamman att det blir svårt. Plus att det inte finns någon buss hem som går så sent.

Läraren svarar med att "så kan det vara när man bor lite utanför".

Hur är det med detta? Ska föräldrar fixa skjuts när det handlar om skolans utflykter? Det är ju gratis skolskjuts vanliga dagar..

Tänk vad tråkigt för barn som inte kan följa med just för att deras föräldrar inte har bil :(

Åsa S
8/21/12, 10:50 PM
#26

Om det är en obligatorisk utflykt så ja jag tycker skolan har ansvar för att se till så att alla kan ta sig hem på ett säkert sätt, går det inga bussar så får de väl betala för taxi är väl inget mer med det och så mycket påverkar inte det skolans budget för är nog rätt få elever i det stora hela som behöver hjälp.

Tycker man ska anmäla såna fall till skolverket så att det tas fram i ljuset och att de får tala om för skolan vad som gäller,

AnnaLundin
8/22/12, 12:14 AM
#27

#25 - det känns som att det där balanserar väldigt på gränsen för vad som ska kunna vara okej. Både vad gäller packning och resa.

FInns det ingen hon kan samåka med? Eller i alla fall någon som skulle kunna ta med hennes packning?

Annons:
Nosen
8/22/12, 7:41 PM
#28

#27 Nej, hon kan inte samåka med någon. Alla de andra bor i samma stad som skolan ligger i. Medan hon bor 1,5 mil utanför.

Vad jag förstår så är det inte obligatoriskt. Mer som en rolig grej för klassen eftersom det är en ny skola och ny klass. De ska säkert lära känna varandra och så. Men desto tråkigare då att hon inte kan följa med :(

AusaBausa
8/22/12, 8:14 PM
#29

Tack vare att det inte är obligatoriskt så klarar de sig nog på det skolan…tyvärr! Men etiskt är ju frågan?

Hur kan man vara så "sketen" i en skola att man planerar det på det sättet? Hade de haft lite vett hade de ju fixat buss alt att skolan frågat ngn av de andra föräldrarna om de skulle kunna köra vägen ut t henne o lämnat henne hemma..

Upp till toppen
Annons: