Annons:
Etikett20-tips-råd
Läst 3274 ggr
Zofia89
2012-04-04 20:26

Tandborstning!

Hej!

Har tyvärr inga egna barn men min sambo har 2st och så har jag 3st yngre syskon =)

Min lillebror på 6år är väldigt dålig på att borsta tänderna och varken pappa eller hans mamma har heller ingen vidare tandhygien så det blir inte av för dom att påminna så mkt…

Idag efter ett tandläkarbesök lovade jag lillbrorsan att jag köper en klisterbok och klistermärken till honom och för varje gång han borstar tänderna lägger jag ett klistermärke i boken =)

Han verkar väldigt motiverad till att sköta sina tänder nu, speciellt när jag hittade både dinosaurie- och cars-klistermärken =)

Nu tänkte jag fråga er hur ni brukar motivera era barn till att göra dagliga sysslor som dom små busarna helst skulle vilja glömma att göra??

Kanske jag får en ny idé om denna motivationen inte håller i sig =)

Annons:
AnnaLundin
2012-04-04 20:52
#1

faktum är att tandläkarna rekommenderar att föräldrarna ska borsta tänderna ända upp till 10 års ålder, då de inte har tillräckligt bra teknik för att göra det på något bra sätt själva.

Vi har aldrig kompromissat om tandborstningen här, det bara SKA skötas.

Trollhassel
2012-04-05 08:41
#2

Nu har ju jag en 2-åring, och där är det ju lite annorlunda. De är ju så små då. Håller med om att förädrarna ska borsta tänderna, det är det absolut bästa, men vilken 10-årig grabb vill att mamma ska borta hans tänder? En 6-åring förstår ju om man förklarar varför han ska borsta. Det kanske går att få träffa en tandhygienist som kan förklara för honom vad som händer om man INTE sköter sina tänder ordentligt. Kanske kan visa bilder? Lära ut rätt teknik och motivera till att sköta tänderna. Det finns ju fina timglas man kan köpa också, så barnen vet hur länge de ska borsta. En bra födelsedagspresent/julklapp?

Bortsett från själva tandborstningen så är ju de övriga vardagliga vanorna minst lika viktiga. Socker, småätning och annat slarv betyder så mycket att det förmodligen inte hjälper att borsta tänderna regelbundet. Har han sunda vanor i övrigt?

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Zofia89
2012-04-05 12:26
#3

Nej det har han inte… min pappa är alkoholist och inte orkar ta itu med saker och ting och min styvmor är inte riktigt vassaste kniven i lådan, knappt hon själv borstar tänderna så inte borstar hon dem på sina barn heller… och jag kan inte vara där morgon och kväll för att hjälpa…

Imorse fick jag ett väldigt glatt samtal av min bror som meddelade att han hade borstat tänderna och påminde mig om vilket klistermärke han ville ha i häftet =)

Upp till toppen
Annons: