Annons:
Etikettnyheter
Läst 1567 ggr
AnnaLundin
2/22/12, 10:48 PM

NYHET - Majblomman om glasögon till barn

2011-11-01 Majblomman om skolbarns rätt till glasögon Majblommans lokalföreningar noterade i mitten av 2000‐talet en kraftig ökning av antalet
ansökningar om bidrag till glasögon. En betydande andel av Majblommans bidrag går till glasögon till barn. Vi ansåg det vara angeläget att närmare undersöka varför dessa ansökningar ökade, vilka nationella regler som gäller för glasögon till skolbarn, hur frågan hanteras i olika landsting samt problemets omfattning. Vi har ställt frågor till barn, föräldrar, lärare, tjänstemän och politiker samt kartlagt landstingens bidrag. Särskilt anmärkningsvärt är att det finns en stor okunskap om hur glasögon till barn ska hanteras, liksom att det är stora skillnader mellan landstingens glasögonbidrag.

Här finns PM:et att ladda ner som pdf

(texten ovan är kopierad från majblommans webplats)

Annons:
AnnaLundin
2/22/12, 10:53 PM
#1

Jag tycker detta är väldigt intressant, för jag har personligen i många år undrat generellt varför hörapparater är subventionerade medan glasögon inte är det - för vuxna då. För grejen är ju att om man inte har råd att köpa sina första eller uppgradera sina gamla glasögon när det behövs så lär man vara totalt livsfarlig i trafiken, för att ta ett exempel. Visst är det illa att inte höra, men att se är bannemig ännu värre.

Jag har också själv barn med glasögon och har insett att det är kostsamt när man inte längre får bidrag från landstinget - vilket man hos oss får t.o.m. 7 års ålder.

Sen får erkännas att jag inte kände till att man kunde ansöka om bistånd från majblomman…

Upp till toppen
Annons: