Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 4758 ggr
Trollhassel
2012-02-18 09:29

Potträning, hjälp!

Min dotter är 2 år och jag har börjat potträna henne lite. Hon får gå utan blöja och jag ställer fram pottan till henne. Hon är nyfiken på både den och toaletten och sätter sig gärna där. Jag berömmer henne för att hin går dit och sätter sig, men det kommer inget kiss i pottan. Dock kissar hon förr eller senare på sig och då brukar jag bara säga "Kissa ska man ju göra på pottan".

Kan jag göra något för att hon ska kissa på pottan och inte utanför?

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Annons:
Lojs
2012-02-18 09:35
#1

Följer hon med dig när du kissar? Jag tyckte det hjälpte sonen att han fick följa med in på toaletten och sitta på pottan medan jag kissade. Det hjälpte även att gå med enbart tröja på, då tänkte han mer på när han blev kissnödig, när han hade byxor och kalsonger så glömde han gärna att han inte hade blöja. (Och det händer fortfarande, han är 3 år och har mest blöja när han sover.)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Trollhassel
2012-02-18 21:16
#2

#1 Ja, hon följer med in ibland. Hon vill ju gärna också sitta på toaletten ibland, och då får jag ju hålla i henne förståss. Jag tror säkert att hon skulle kunna kissa där eller på pottan om hon inte kände sig så…jag vet inte…ovan? Hon kan kontrollera blåsan tror jag, och hon känner när hon är nödig för då går hon typ iväg och kissar där jag inte ser henne. Ska jag hålla utkik efter hennes kissnödighetssignaler och haffa henne när hon är på väg in under bordet eller till sovrummet…eller kommer hon känna sig obekväm och jagad? För det finns antagligen en anledning till att hon traskar iväg från mig och kissar.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

[FruStein]
2012-02-18 23:37
#3

Vet du att hon känner när hon behöver kissa? Är hon över huvud taget intresserad av pottan? Ett säkert tecken för att det kan vara dags för pott-träning är när barnet säger till när det har kissat i blöjan och vill ha den bytt. Att hon går iväg kan tyda på att hon vill vara ifred när hon gör sina behov. Eller att hon gömmer sig för att slippa pottan.

Har ni en toaring också? En del barn hoppar över steget med pottan och vill kissa på toaletten. Då är det bra att ringen alltid ligger på och att det finns en hög pall framför så att barnet kan sätta sig själv samt ha fotstöd även när det sitter på toan.

Ketang
2012-02-19 08:13
#4

Ett tips är att köpa en sån här: http://biltema.se/sv/Hem/Badrum/Tillbehor-barn/Toalettsits-for-barn-87310/

Den gjorde att jag fick vår tös att gå på toaletten. Hon har aldrig suttit på pottan och kissat, den var för hård! Sen kan man ju fråga om hon är kissnödig med jämna mellanrum. Jag gjorde et "stor grej" av det hela. Tog en ram men en bild på dottern i och satte i badrummet sen köpte jag klistermärken i form av stjärnor i massa olika färger. Varje gång hon kissat på toan fick hon sätta dit en stjärna och när hon satt dit ett visst antal fick hon något.

Vi satt även och läste böcker på toaletten vilket gjorde att hon satt där ganska länge. Nu höll ju min dotter sig och när han inte kunde hålla sig längre ville hon ha blöjan och då satte jag henne på toan istället. När hon väl hade kissat på toan en gång så släppte det där lite. Så när hon sa att hon ville ha blöjan så avledde jag henne med en tävling "sisten in på toan" till toan och vi gjorde något roligt av det. När hon väl kissade på toan klappade vi i händerna och sjöng :-)

Tina-A
2012-02-20 13:25
#5

Jag har väl inga egentliga tips, men de flesta är ju kissnödiga direkt när man vaknar. Om ni lyckas ta henne till pottan direkt på morgonen kanske hon lyckas kissa på pottan då. Jag tänker mig att om hon lyckas kissa några gånger på pottan direkt när hon vaknat kanske det lossnar lite, att hon märker att du blir jätteglad när det kommer kiss i pottan och hon får in vanan lite.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Trollhassel
2012-02-20 15:05
#6

#3 ja, det tror jag att hon gör eftersom hon känner efter innan hon bestämmer sig för att vandra iväg. Hon vill nog inte slippa pottan på det viset för hon sätter sig ju på den själv ibland. Hon sitter där i två sekunder och säger "Nej, ine tiss" (nej, inget kiss) och så går hon iväg.

Hon har kissat i pottan en gång och då blev hon förtjust och jag sa att hon var stor och duktig. Man såg på henne att hon kände sig duktig men sen har hon inte gjort om det.

#4 tack för tipset! Vad bra, jag ska ju till biltema i veckan! Ska köpa en sådan!

#5 Tanken är god, men jag vet inte om hon är i läge för nya saker direkt när hon vaknar på morgonen. Jag kanske får ge henne mycket och dricka på dagen i stället och passa på henne om hon får gå nakenrumpa.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Annons:
kredka
2012-02-21 23:23
#7

Du får tänka också på det att när dem är så små som 2 år så lek är lite viktigare än att kissa plus att gå på pottan/toa är inte vana för dem än, ibland barn helt glömmer om att gå och kissa när dem är för upptagna med leken - då får Du fråga barnet om den är kissnödig och påminna med tex 2 timmars intervaller om att det kanske är dags att kissa lite :) sen kan man göra också pottan till en rolig upplevelse och köpa tex en potta som börjar spela när barnet kissar i den eller köpa såna där tränings blöjor som fungerar lite som trosor - barnet kan lätt dra ner och dra på dem igen när den kommer ihåg att gå på pottan och om det händer en olycka och den kissar på sig så blöjan är blöt och den känner obehag - då iaf slipper man nerkissad golv eller soffa ;)

Välkommen till ferretplanet.se :)

Trollhassel
2012-02-22 08:17
#8

#7Tack för ditt svar! De där träningsblöjorna lät smarta. Var kan man köpa dem? Vet du vad de är för märke?

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Tina-A
2012-02-22 08:21
#9

#8: Jag har sett "training potty pants" på min ICA :) Tror det är Huggies men vet att Libero också har en sort.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Trollhassel
2012-02-22 08:28
#10

#9 Tack, det ska jag kolla upp!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

AusaBausa
2012-02-22 08:49
#11

kanske är hon inte riktigt redo att gå utan blöja om hon kissar ner sig…?

För mga "misslyckanden" kan ju också göra att hon inte vill vara utan blöjan sen..

På jobbet har de blöja fram t de kan kissa på pottan för att slippa "misslycknaden" men att vi ändå frågar med jämna mellanrum om de är kissiga o ska sitta på pottan/toastol m eller utan ringen..samt att när de kommer upp från vilan o ska ut så får de prova om de är kissiga..

o varje gång vi byter blöjor frågar vi..men bara om föräldrarna sagt att vi ska det..alltid börja med "potträning" hemma först..

Trollhassel
2012-02-22 11:33
#12

Jag tror att hon är fysiskt redo för det. Hon känner nog när hon är kissnödig, men hon förstår inte riktigt att hon ska till pottan då. Vet inte, hon får ju gå utan blöja ibland, men det har hon ju alltid fått göra. Hon kissar inte alls ofta på sig på det viset, men hon går undan och sätter sig till exempel under bordet och kissar i stället för att gå till pottan. När hon kissat och det blivit blött på golvet blir hon lite förfärad för hon är så rädd att halka i kisset.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Upp till toppen
Annons: