Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 2702 ggr
OolssonxD
2/9/12, 5:00 PM

barnmat

hej, tänkte kolla vad man ska göra…. min son är snart 9 månader o vägrar äta färdig mat o jag är så dålig på att göra egen.. tips hur jag ska gå till väga… han gillar typ bara spagetti o köttfärsås..

Annons:
AnnaLundin
2/9/12, 5:21 PM
#1

tja, barn kan växa upp på sämre mat än spagetti och köttfärssås…

Ett förslag är att du börjar variera den befintliga maten lite, kanske ris och köttfärssås, andra kryddor och tillsatser (grönsaker) i köttfärssåsen osv, så att han vänker sig successivt vid andra smaker och konsistenser.

Tina-A
2/9/12, 5:21 PM
#2

När min dotter var i den ålder älskade hon allt med kyckling och paprika i, blodpudding, äggröra och spagetti och köttfärssås precis som din lille.

Jag är lite dålig på att komma med tips såhär på rak arm men jag bloggar ibland om vad vi äter eller vad jag lagar till Minna, så du kan kika på bloggen under kategorin "barnmat" - http://hejtina.blogg.se/category/barnmat.html

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

OolssonxD
2/9/12, 5:49 PM
#3

tack för tipsen.. för jag vill ju komma billigt undan.. samma med gröten han äter ingen annan gröt än 8 månaders fruktgröten som man köper på affären.. o han äter gröt 2ggr dagligen då han hatar välling :( allt e så dyrt just nu

OolssonxD
2/9/12, 5:51 PM
#4

#2 kolla in din blogg lite snabbbt omg säger jag.. snacka om att ha bollar i luften… :P tänk om jag kunde vara en bra o alert mamma jag med

Tina-A
2/9/12, 7:11 PM
#5

#4: Tycker du jag har många bollar i luften? Glad Haha, och jag som tycker att vi slappar så mycket och tar det så lugnt och inte håller på med för mycket saker samtidigt ;) Man är väl en stressad Stockholmare kanske!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

AnnaLundin
2/9/12, 8:31 PM
#6

jag vill bara påminna om att det inte på något sätt är någon ko på isen, det gör inget om det blir lite enformig mat just nu, det brukar ge sig med tiden.

Det är i princip så att du kan ge samma mat till barnet som ni själva äter, fast utan salt och kanske lite sparsamt med kryddor. Låt honom smaka det ni äter om han vill ha.

Annons:
Trollhassel
2/10/12, 8:18 AM
#7

Låt honom kladda, leka, gegga och gräva. Även om han inte äter som kommer det säkert då och då in ett litet kladdigt finger i munnen. Ta undan lite av er vanliga mat och låt bli att salta och krydda så mycket. Ge honom den och barnbestick i fina färger så kommer det ge sig. Min dotter var otroligt kräsen i början och dit vi kommit nu är genom lek och lust. Vi försöker inte truga, tjata och lura henne. Äter hon inte så får hon vara utan tills det blir mellanmål. Hon svälter inte ihjäl. Dessutom så har vi minskat ner på hennes vällingintag vilket fått henne hungrigare på mat. Kanske känner din pojk att han står sig på två tallrikar gröt om dagen? Varför ska han då äta mer? Jag vet, mammahjärtat säger: Ge barnet mat, han måste ju äta. Men han svälter inte ihjäl, det kan jag lova.

och sen håller jag med AnnaLundin, Utgå från maten han tycker om. Utveckla den efterhand med grönsaker, ris, andra kryddor, kanske en klick creme fraishe eller gräddfil på sidan? Låt honom smaka och undersöka villkorslöst och försök dölja din eventuella frustration.

Skrattande

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

OolssonxD
2/10/12, 8:25 AM
#8

varför han får 2 gröt skålar är för han inte har välling.. han äter 100000ggr per dag om det bara är köttfärsås.. känner att detta är ett skit svårt.. men någon som vet hur man ska gå till väga med förvaringen på maten? vart kan man köpa små matlådor som rymmer 300ml?! ska testa detta men just nu e det svårt då vi inte bor hemma för vår lgh är 13 grader så får bli när vi flyttar hem igen jag börjar med detta

Trollhassel
2/10/12, 9:00 AM
#9

Åhléns har sålt små praktiska burkar att förvara och frysa in småsaker i.

Jag förstår att han får gröt för att han inte vill ha välling. Min dotter har aldrig velat ha gröt, annars skulle hon förmodligen också ha fått det. Det jag menar är att han säkert klarar sig bra på två skålar gröt, rent energi- och näringsmässigt. Hur är han i vikt och storlek? Normal gissar jag? Min dotter har fått välling två gånger om dagen och hon har liksom stått sig på det. Hon har inte känt någon anledning till att äta något annat eftersom hon inte varit hungrig. Förstår du hur jag menar?

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

OolssonxD
2/10/12, 7:59 PM
#10

11kg väger han o är  76 cm lång… :P jo förstår hur du menar.. ska kolla hitta att ikea med hadde några =)

SoooConfused
2/22/12, 5:03 PM
#11

http://www.barnmatsburken.se/index.php?from=6&to=8 har smarta lösningar för att frysa in mat men du kan också göra som jag vet att min dagmamma gjorde. hon använde muffinsformar i aluminium som hon frös ner och sen bara tröck ut på en tallrik och värmde på eller la i en matlåda så va de bara ta fram när de va matdax :)
Går också jättebra att leka och kladda med direkt ur formen minns ja ;) haha

De går ju också att frysa glasburkar men man måste ha i åtanke att isen behöver plats att expandera. 

min systerson åt bara köttfärsås i 4månader när han va liten MEN han ville INTE ha barnmat eller hemalagat utan han ville ha findus köttfärsås på burk :P

Så ge din grabb köttfärsås tycker jag :) de är ju mums!

huvudsaken är väl ATT han äter? ;)

Lycka till! :)

OolssonxD
2/23/12, 8:41 AM
#12

japp det är ju det men nu har jag hittat andra saker han gillar som jag lagar.. o han äter burk  mat ännu

Upp till toppen
Annons: