Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 936 ggr
julklappen
2/8/12, 12:20 AM

Hundar och barn.

Har hört att man ska passa (om man har skaffat sig en hund innan man får en liten bäbis  och hunden kom till familjen först) hunden väldigt noga när den är i närheten av det lilla barnet och även när hunden är nära ett barn över huvudtaget? Kan det vara risk att hunden biter det lilla barnet eller barn överhuvudtaget  ? fast hunden alltid verkat va social och snäll mot alla innan? Bör man låta hunden komma för nära barnet ?

Annons:
fridaas
2/8/12, 2:27 PM
#1

Vi skaffade hund först och sen barn. Och i början var vår tik väldigt intresserad av vår dotter, lite väl intresserad, ville gärna slicka på henne och slå med tassarna, vilket hon absolut inte fick, så vi höll dem på avstånd ifrån varandra i början.
Eller rättare sagt hunden fick flytta hem till svärföräldrarna under 2månader medans vi flyttade hem till min mamma (höll på att flytta från en ort till en annan när dottern föddes) tills lägenheten vi nu bor i var färdig. OCh eftersom min mor bor mitt inne i centrala jönköping, va det bättre för hunden att vara hos svärföräldrarna som bor på landet och har 2hundar själva.

Nu är dottern 10mån gammal och nu är det ingen "fara" mellan hund och henne längre. Hunden tycker dottern är tråkig så länge som det inte är mat i närheten men de kan även leka tillsammans och hunden är jätteförsiktig, dock lämnas de aldrig tillsammans utan uppsikt.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

julklappen
2/8/12, 3:12 PM
#2

tack för svaret.

Zahara
2/8/12, 8:07 PM
#3

Hade hunden först med, har alltid låtit han vara med och har inte hindrat honom från och lukta och liknande. Han har alltid varit snäll och låter min dotter göra vad hon vill med honom och kommer till mig eller piper efter mig om hon gör ont på honom (vilket hon lärt sig nu att man inte gör) Dock gillar han inte andra barn och kan markera mot dem, men de tillhör ju inte vår flock! Han har fått lära sig att hon är högre i flocken än han! han rör heller aldrig hennes saker! Allt beror ju på psyket på hunden med från början…

Lycka till!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Tina-A
2/8/12, 9:11 PM
#4

Jag tycker alltid att man ska passa på alla djur och barn tillsammans, det hör liksom till allmänt vett att man passar. Det behöver ju inte vara några "stora" eller farliga saker som händer, men allt kan hända och det är klart man borde ha lite koll. Jag kan gå in i ett annat rum medan min dotter sitter kvar i ena rummet och om hunden är där inne just då så blir de ju ensamma för en liten stund. Eftersom båda rör sig fritt är det svårt att titta på båda exakt hela tiden, men jag försöker att alltid ha koll så gott det går!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Upp till toppen
Annons: