Annons:
Etikett07-adoption
Läst 2713 ggr
Jossangizmo
2012-02-02 13:38

Skolarbete

Hej!
Jag och min klasskompis ska ha en debatt mot andra i klassen. Vi ska ha en debatt om abort. Vi är för och dem är mot.
Min fråga är om vad ni tycker om abort, vi vill veta andras åsikter.
Tycker ni det är bra? Tycker ni det är mord, isf hur? osv, osv…
(Tag bort inlägget om ni inte tycker det är rätt sajt)

Mvh; Min klasskompis och Jag :D
Är mycket tacksam för svar!


Annons:
[FruStein]
2012-02-02 20:44
#1

Vem kom på ämnet? Hur gamla är ni? Jag tänker att det kan vara väldigt känsligt om någon i klassen faktiskt gjort en abort…

Jossangizmo
2012-02-03 07:37
#2

Ingen i klassen har gjort abort, vi är 14år. Alla var okey med ämnet.


[FruStein]
2012-02-03 20:29
#3

#2 Får hoppas att det stämmer för om man har gjort det 14 år gammal är man nog inte så sugen på att berätta om det/säga att man inte uppskattar ämnet.

Men generellt tycker jag att ingen ska få ta sig rätten lagstifta bort rätten att få bestämma över sin egen kropp. Vem har rätt att avgöra om en annan människa har skäl goda nog att få genomföra en abort? Men jag tror också att ämnet är alldeles för komplext att ens sätta sig in i om man inte har valt/valt bort en abort själv alternativt att man är förälder. En viktig aspekt är också hur bra uppväxt och senare liv man får om man är ett mycket oönskat barn. Om samhället/staten skulle förbjuda abort, skulle då staten vara villig att ta hand om alla dessa oönskade barn som skulle födas?

AnnaLundin
2012-02-03 23:11
#4

det finns en lång aborttråd här på forumet, om du vill läsa mer.

http://barn.ifokus.se/discussions/4e1ee261d4ebea5cf6001815-abort-okej-eller-inte

Miiiz
2012-02-04 22:44
#5

Tycker egentligen det är ganska lustigt, vi kvinnor får välja vad vi skall göra med våra egna kroppar dvs om vi vill behålla eller inte, men ingen tar i beaktan männen.

Håller till fullo med att man skall kunna ta bort om man vill!

Men tex med min pojkvän ifall han vill bli pappa men jag skulle inte vilja vara mamma så är det ju egentligen jag som tar beslutet för honom också så att säga. Det är det ända orättvisa tycker ja med hela abort greijen.

Jag ser inte på det som ett mord att ta bort det, och jag tycker absolut inte att man skall måsta föda ett barn för att sedan abortera bort det för att man själv inte kanske just då kan ta hand om det.

Och tror nog att om abort skulle förbjudas så skulle ganska många göra avsiktliga missfall, tyvärr.

Tråden som Anna länkar om har många kommentarer som är väldigt intressantta men TS:en som gjort tråden tycker att det är mord att ta abort och tydligen skall alla andra också tyka som henne eller så får dom höra vilka mördaren dom är. Så I gott sett skippa hennes svar, det var jätte många som blev sårade egentligen.

< you gotta hold on, no matter what they say.>

<If you fail to be strong, their gonna have it just their way.>

Upp till toppen
Annons: