Annons:
Etikett15-barnsjukdomar
Läst 12975 ggr
Tina-A
1/11/12, 8:30 PM

Så jävla besviken på vårdcentralen

När min dotter hade haft feber i 6 dagar och i stort sett inte ätit något på 4 dagar ringde vi till vårdcentralen och fick tid dagen efter.

Doktorn vi fick träffa tittade på henne, började med att förklara att man inte ska ge alvedon i onödan och att feber har man inte förän man har över 38,5 och min dotter inte har speciellt hög feber i det här sammanhanget (hon hade 39,1). Nehe, okej. Sen tittade han henne i öronen och i halsen och lyssnade henne på hjärtat. Hon är i stort sett frisk säger han.

Jaha, okej? Men hon har haft feber som pendlat mellan 38 och 40 grader i 7 dagar (oftast legat på 39 men varit uppe på 40,1 också) och inte ätit något på 5 dagar, men ändå säger doktorn att hon är frisk.

Sen fick vi ta sänka och den visade 76. Ändå säger han att hon är i stort sett frisk. Min dotter grät och han säger att "jag ser lite snor, hon är nog förkyld", men när jag förklarar att hon har inte alls varit snorig över huvud taget på hela veckan och anledningen till att du ser snor nu är för att hon GRÅTER om du inte ser det, så spelade det ingen roll. Hon var ändå frisk tyckte han och vi kunde gå hem. "Jag hittar inget fel, man ska behandla barnet och inte febern och det är inget fel på barnet!".

Vi gick hem men några timmar efter gick jag tillbaka och sa att jag ville få henne undersökt igen, av någon annan. Vi fick inte ens tid samma dag - TROTS att de sa att de inte hade NÅGRA bokningar på hela sista timmen de hade öppet. Ingen alls men ändå kunde min dotter inte få komma dit igen samma dag, för läkaren hade ju precis i stort sett friskförklarat henne. Vi skulle komma dagen efter "om hon inte blivit frisk till dess.." Det spelade ingen roll att jag sa att hon inte alls kommer vara frisk tills dess för jag ser att något är fel. Jag är ingen läkare men jag är trots allt hennes mamma. Nej, det spelade ingen roll..

Dagen efter gick vi tillbaka och fick träffa en annan läkare. Någon med lite mer vett i skallen i alla fall. Det första hon sa var att matvägran och hög feber brukar tyda på urinvägsinfektion så vi fick ta ett urinprov. Självklart hade hon urinvägsinfektion och vi fick åka vidare till akuten och få penicillin.

Min dotter är bara 10 månader och jag kan inte ens beskriva hur jävla besviken jag är på den första läkaren vi fick träffa. Borde man inte undersöka ett litet barn lite mer än så när hon ändå varit dålig så pass länge? Speciellt när hon är så liten! Att hon sen hade de 2 klassiska symptomen för UVI borde också varit en signal, men tydligen inte.

Ville bara skriva av mig lite, är så sjukt besviken på vårdcentralen. Tack och lov att jag inte lyssnade på den första läkaren och avvaktade i några dagar extra så hon skulle fått gå med uvi i ännu fler dagar. Vi fick ju träffa en vettig läkare andra vändan på vårdcentralen men mitt förtroende för dom är ändå långt ner i backen nu.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
AnnaLundin
1/11/12, 8:41 PM
#1

Det där har vi nog alla råkat ut för någon gång, att träffa en läkare som verkar ha valt fel yrke.

Försök lägga det bakom dig och fokusera på att det ju blev bra när du litade på din magkänsla och gick till någon annan.

Hoppas dottern blir frisk snart!

Trollhassel
1/11/12, 9:56 PM
#2

Fy, vissa läkare borde sparkas med besked!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

[FruStein]
1/12/12, 9:00 PM
#3

Du kan ju höra av dig till vårdcentralen och fråga vart man ska vända sig när man har klagomål. Kanske kan det vara nyttigt för den här läkaren att få höra hur fel denne bedömt och att dennes chef också får veta det.

wingren
1/13/12, 3:17 AM
#4

Brukar finnas blanketter man kan fylla i för att sedan skicka in. De ska ligga ute i väntrummen. Finns även telefonnummer om man vill ringa dit och framföra kritiken muntligt istället.

Vårdcentralen i min "by" är under all kritik så har bytat till en privatiserad klinik. Jag gick dit för att få sömntabletter utskrivet en gång och läkaren frågade ingenting utan lät mig gissa mig fram till vad jag skulle säga, hon satt även och stirrade på mina bröst under hela tiden. Väldigt oförskämt. När jag hade urinvägsinfektion fick jag ingen tid samma dag, fast jag ringde på morgonen. De sa att jag likagärna kunde vänta till nästa eftermiddag eftersom jag redan gått med det i 2 dagar. Mormor blev fly förbannad och skällde ut dem efter det.. Har ett 20-tal fler historier men det jag ville förmedla var att du inte är ensam.

Sen är det kanske inte alltid så lätt med underbemanning osv men ändå. Prova att ringa det nummret jag tipsade och eventuellt byta vårdcentral om det blir "värre". Annars kan du ju fråga efter den läkaren som tog tag i problemet så att säga i fortsättningen. Hoppas ditt lilla knyte nu blir bättre! :)

Scully
1/13/12, 8:08 AM
#5

Skicka in en anmälan eller ring patiensnämnden eller socialstyrelsen. Jag skulle givetvis göra en anmälan på läkaren då denna enligt mig gjort ett oerhört fel. Obehandlad uvi kan få allvarliga konsekvenser och då ditt barn är så litet så är det ännu viktigare att komma under behandling så fort som möjligt

vinteralvan
1/16/12, 12:40 PM
#6

Du ska inte vara besviken på VC utan på just den läkaren. Det finns idioter i alla yrken. Var glad att du fick träffa den andra läkaren och be om henne i fortsättningen.

Annons:
[Highonbluetomorrows]
1/25/12, 1:06 AM
#7

Jag hoppas du gör en sorts anmälan till vårdcentralen. Det är sådant här som leder till skandalrubriker i tidningarna annars…

Åsa S
1/31/12, 3:26 PM
#8

Om det finns fler vårdcentraler kan man ju byta ifall man inte tycker det känns bra. När jag flyttade frågade jag min kollega som bodde där hur vårdcentralen var (han har många ungar så jag gissade han spenderat mycket tid där). Han sa byt till vårdcentralen som ligger en station bort med pendeltåget där får du tid snabbt (sa att man fick vänta minst 3v ifall jag valde den VC på orten + han sa de missat diagnoser som lunginflammation mm. hos hans ungar) och de verkar kunna sitt jobb. Så jag har bytt har dock hållit mig frisk hittills.

intresseradavmassor
2/4/12, 9:24 PM
#9

när svininfluensan "härjade" blev vår dotter, då 1,5 år gammal, vråååålsjukk…hög hög feber, snorig, hostig och spydde upp allt hon åt. vi hade inte vaccinerat henne. vi var på NÄL i Trllhättan 3 gånger och ingen frågade ens om hon vaccinerats, tog någon sänka eller dylikt - de sa bara att hon är förkyld, man får sitta upp och sova och "så här är det ju att ha småbarn"….1177 ville att vi skulle pytsa i henne vatten en gång i timmen, en tesked - men denna tesked gjorde i princip alltid att hon spydde vilekt gjorde att när jag väckte henne exmpelvis, så spydde ovh grät hon i 2 timmar för att somna om, bli väckt - cirkus igång igen..så till slut sket jag fullständigt i de och tänkte att vi gör som vi vuxna gör, tar en alvedon och lägger oss så hon sov nästan i ett dygn …hon vaknade självklart till, bytte blöja, tog alvedon etc - men vi lät henne bara sova ut…när sambon micrade sig lite kvällsmat hörde vi hur det rasslade till i sovrummet och ut rusar ungen och slänger sig upp i pappas knä och mölar mat - sedan var hon frisk….fast hon led länge av duster från förkylningen, hon var hemma 72 dagar från dagis den våren….så vad sjukvård och andra säger, bryr jag mig sällan om…dotter blev även förstoppad efter den förkylningen och on var mer eller mindre alltid förstoppad under mer än ett års tid..laxerande flera gånger i veckan och stooora doser lactulos..hon var upp i 3 ggr 15 ml OM dagen ett tag och inget hände, ungen knep och grät…så när vi var inne på 3årskollen så konstaterade tanten att barnet väger för lite, och att vi behöer komma tillbaka om ett halvår för att få det kollat - blir stressa, trots att jag sagt att hon ju inte heller har ätit vettigt på nästan ett år eftersom magen krånglar..googlar hemma och snubblar in på latosintoleras - magproblem och för lite viktuppgång" - vi plockade bort en hel de laktos, men inte alls - varpå ungen bajjar på pottan efter 2 veckor….tack för ingen hjälp alls, egetligen….

Millan_J
11/4/14, 4:08 PM
#10

Byt VC.

Det har jag gjort med hela familjen efter ett flertal feldiagnoser och felbehandlingar på både mig och min dotter. Gör en anmälan så att risken är mindre för nästa patient att drabbas av samma sak.

Med vänlig hälsning

Millan  Glad

[Thiah]
11/4/14, 4:27 PM
#11

#10 det här är en 2 år gammal tråd ;)

Upp till toppen
Annons: