Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 3932 ggr
Sara
1/4/12, 5:42 PM

Hur få bebis att börja äta mat?

Min dotter blir 6 månader den 17 januari och vägrar äta annat än ersättning.

Har provat potatis, morot, päronpuré, mosad banan, banangröt, olika burkmat samt lite av det som finns på min tallrik som sås och sånt bara som smaksensationer. Jag har provat med och utan ersättning i, med och utan lite smör i. Jag har försökt att äta samtidigt eller ge henne ensam, jag har smaskat och visat att det är jättegott. Jag har gnidit skeden lite på gomen där nere som jag fått tips om men inte då.

Inget passar damen.

Hon får kväljningar och vägrar ens svälja utan spottar ut. Hon är jättenyfiken när vi andra äter men icke sa nicke, hon äter inget.

Välling fick jag i henne en flaska som jag gav på natten när hon vaknade och ville ha mat, då halvsover hon så då gick det bra med annat än ersättning. Är hon klarvaken fungerar det inte.

Hur får jag henne att äta?

Sara

Annons:
Lorita
1/4/12, 5:47 PM
#1

Låt barnet gegga med maten då kommer handen in i munen och smakandet är ett faktum Skrattande du kan låta banet sitta utan kläder och ha en vaxduk under så går det enklare att städa.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Sara
1/4/12, 6:21 PM
#2

# 1 Tack, det har jag inte provat! Skrattande

Sara

AnnaLundin
1/4/12, 8:58 PM
#3

vissa barn äter glatt redan vid 4 månaders ålder, andra är betydligt senare med att börja äta - jag har haft två av varje sort…

Mitt bästa tips är att du helt enkelt avvaktar, prova nån gång ibland och se när hon blir intresserad.

Sara
1/5/12, 1:35 AM
#4

# 3 Den tanken har slagit mig också, att hon helt enkelt inte är tillräckligt intresserad.

När började dina äta?

Sara

Veronica
1/5/12, 8:43 AM
#5

Min lille kille på 8 månader är inte heller speciellt intresserad av mat Sara. Det mesta kommer ut….. Dock dricker han välling med god aptit och en och annan majskrok går ner. Men vanlig mat…..nope. Jag tycker att det är frustrerande eftersom Elina åt både mat och gröt när hon var 6 månader, men det är bara att ge det tid, en vacker dag så slutar de inte äta ;-)

Amor vincit omnia

Lisa-trollet
1/5/12, 2:16 PM
#6

Min lilla tjej är snart 6 månader och lite likadan. Vill inte ha morot o potatis banangröt mm. Men hon äter havre gröt. Fick även smaka majskrok hos en kompis, de dög me. Så mitt tips är o testa annan gröt.

Annons:
AnnaLundin
1/5/12, 3:15 PM
#7

#4 - jag minns inte när de började äta ordentligt…

Sitter hon i barnstol vid bordet? När hon gör det bra kan du lägga plockmat framför henne, som hon kan peta i sig om hon själv har lust, när ni andra äter.

Sara
1/6/12, 4:25 PM
#8

# 5 Ska nog börja introducera mer välling snart. Iaf på kvällen så kanske hon inte vill äta mitt i natten. =)

# 6 Får göra det. =)

# 7 Jo det gör hon, ska testa det här med att kladda med käket och se om det fungerar. =)

Sara

Upp till toppen
Annons: