Annons:
Etikett20-tips-råd
Läst 1889 ggr
[Vargöga]
2011-12-10 20:11

Hur gör vi detta bäst (seperation)?

Jag och min man skall skiljas. Papprerna är påskrivna och jag har just fått en lägenhet men det är en bra bit bort från där jag/vi bor nu. Ca 40 km bort i en annan kommun.

Mannen och jag är inte ovänner och vi hoppas att lösa detta fredligt utan advokater. Här där jag bor är det extremt svårt att få tag på lägenheter eller hus så därför blev det så långt borta.

Nu är det så att två av mina barn vill följa med mig medan den äldsta vill stanna kvar med pappa. Men deras pappa jobbar borta varannan vecka så han är inte hemma då. Kan ju säga att barnen är alla under 10 år så de har egentligen ingen "rätt" att välja.

Jag och mannen har inte pratat om detta mer än ett snabbt telefonsamtal. Vi kan först prata med varandra i nästa vecka men jag vill ha era synpunkter kring detta.

Annons:
AnnaLundin
2011-12-10 21:11
#1

Det finns inte längre någon "åldersgräns" när barnen ska ha "rätt att välja", utan man lyssnar på barnens önskemål och tar hänsyn till dem i den mån det är möjligt utifrån hur mogna de är.

OM pappan jobbar borta varannan vecka är han ju egentligen inget bra alternativ som boendeförälder, Möjligen att det kan funka varannan vecka, men att barnen går i skolan i din kommun och han då ser till att de kommer till skolan under "hans veckor". Annars är det nog boende hos dig som är det mest praktiska.

[Vargöga]
2011-12-10 21:18
#2

Ja det tycker jag med men den äldsta tjejen vill ju inte flytta med mig till den nya kommunen och byta skola.

Gluskap
2011-12-11 11:44
#3

Går det inte att göra tvärtom då?
Att han bor hos dig varannan vecka och du ser till att hon kommer till skolan vid sin pappa när hon är hos dig?

[Vargöga]
2011-12-11 12:56
#4

Njae det är inte så lätt det. Han äger huset och han vill verkligen inte komma och bo i min lägenhet.

Gluskap
2011-12-12 22:27
#5

Såg nu att jag skrivit fel, ska såklart stå hon istället för han.
Alltså att hon bor kvar hos sin pappa och går kvar i skolan där och bor hos dig den veckan han jobbar och då att du ser till så hon kommer till skolan, istället för att hon ska gå i skolan hos dig?

[Vargöga]
2011-12-13 12:40
#6

Ja det har jag funderat på också men två av flickorna börjar skolan kl 9 och jag kan ju inte vara på två olika ställe samma tid. Obestämd

Annons:
Ketang
2011-12-14 09:41
#7

Finns det ingen farmor & farfar/mormor & morfar som hon kan bo hos den veckan hennes pappa jobbar? Han kan inte byta jobb?

[Vargöga]
2011-12-14 15:43
#8

Dessvärre bor dom i ett annat land så det går inte.

Nu har vi bestämt att barnen får bo kvar i denna kommun och jag kommer till mitt gamla hus och bor där när mannen är på jobb.

Men jag har väldiga skuldkänslor för minstingen. Hon har alltid varit mammig och idag när jag bara skulle åka och handla så blev hon jätteledsen och kramade mig hårt och sa att hon saknade mig. (Har inte flyttat till min lägenhet ännu så jag är kvar här).

magma
2011-12-15 23:57
#9

Men skolskjuts då? Du skrev att det inte fungerar att du är på olika ställen samtidigt, men  även om flickan som vill gå kvar i skolan på pappans ort bor hos dig varannan vecka så är det möjligt att hon kan få skolskjuts till sin gamla skola. Föreslår att du talar med kommunens skolskjutssamordnare.

[Vargöga]
2011-12-16 11:44
#10

HAr pratat med dom och dom godkänner inga skolskjutsar utanför kommunen. Rynkar på näsan

Ketang
2011-12-16 18:25
#11

Du får försöka hitta en lägenhet i samma kommun som barnen går i skolan. Nöd lösningen är ju att du under tiden bor i din ex mans boende när han jobbar.

Upp till toppen
Annons: