Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 2246 ggr
Zahara
2011-11-20 09:11

Sluta analysera!

Okej, till er som läser detta nu så skriver jag ner precis vad jag känner och tycker, ni behöver INTE hålla med och tycka lika jag behöver bara lufta mig lite.

Är så evinerligt trött på allt analyserande som finns i dag, specielt när det gäller våra barn! Nej man ska inte ge dem det, nej man ska inte göra så, nej använd inte det, men får h*n göra så.

Ska man verkligen gå resten av sitt liv och analysera allt! inte den salvan, inte det äpplet inte det schampoot. Gud vad trött jag är på alla dessa diskutioner!

Nej minsann jag använder det som fungerar och äter det jag/vi tycker om, att där finns en massa E i struntar jag eller om det schampoot inehåller parabener struntar jag med i. Godis äter vi och massa annat gott, vi är glada och friska och mätta med tak över huvudet det är det viktigaste!

Usch vet inte om detta blev så samanhängade, var bara tvungen och "kräka" av mig liteSkäms

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Annons:
[FruStein]
2011-11-20 12:11
#1

Beteendet du skriver skulle jag inte kalla att analysera (det betyder ju att man reflekterar och drar slutsatser) utan paranoia och trygghetsnarkomani. Jag tror att psykiska rädslor påverkar oss mer och gör oss fysiskt sjuka än att vi rent fysiskt får i oss saker som är onyttiga eller rentav giftiga.

AusaBausa
2011-11-20 12:49
#2

#0 håller fullständigt med dig!!!!!!!!!!!!!

Är så trött på alla dessa som ska kommentera allt man gör o säger för att det är fel…men herregud titta på mina barn…de är friska, fungerar bra i skolan har bra omdömme o betyg…och är friska o krya…

magma
2011-11-20 16:58
#3

Det bästa anser jag är en slags mellanväg… Man kan inte "analysera" allting, då blir man ju kollrig!

Däremot handlar väl allt i livet om ett ställningstagande, man väljer väl allting egentligen utifrån olika aspekter? Ska jag köpa en bil väljer jag utifrån vilken som anses trafiksäker, driftssäker, utseende mm. Alltså analyserar jag och jämför.

Ska jag välja mat på en restaurang väljer jag det som jag tycker är godast, har ett bra pris och som jag vet att jag tål. Ska jag köpa schampo, ja då väljer jag ett som inte mitt hår blir sunkigt och risigt av. Detta innebär också jämförelser.

Man behöver inte vara antingen skräckslagen över kemikalier och tillsatser i maten eller skita i det helt som du valt att göra- man kan hitta en balans som passar en själv. Jag bryr mig om vad kemikalier i kosten gör med både min egen och mina barns kroppar och med miljön i stort- men jag det får ju inte bli handikappande, eller något man utövar in absurdum! Man måste inte bli insnöad för att man engagerar sig i något. 

Mina barn äter också godis med färgämnen! Men inte med azofärger. Det finns tillverkare som uteslutit dessa, så det är bara att välja att handla från dem- jag behöver inte stå och läsa innantill på varenda godisburk i smågodishyllorna. Hur enkelt som helst!

De äter också snacks och chips- men inte med mononatriumglutamat eftersom det gör främst min son märkbart hyper ett helt dygn efteråt.

De äter helt vanlig mat som jag i de flesta fall lagar med helt vanliga, normala råvaror- eftersom jag valt att inte betala för vatten och kemikalier maskerat till livsmedel i affären.

Allt detta handlar om ett ställningstagande grundat på vilka kunskaper man skaffat sig- har man ett intresse i något och skaffar sig kunskaper i detta, så tar det inte speciellt stor tankemöda att handla, äta och använda vanliga dagligvaror. Det är inte jobbigare för mig att köpa ekologiska bananer i affären istället för besprutade. Det kräver inte mer tankemöda att köpa frusna fiskblock, skiva dem och rulla i ägg och ströbröd innan man steker den, istället för att köpa färdiga "fisk"pinnar. Kanske marginellt mer tid- ja! Men inte mer tankeenergi. 

Vad är egentligen problemet? Du har ju valt att inte bry dig, men ska man döma av din ilska så verkar det på dig som om du anser att du borde ha dåligt samvete över den saken. Det är ju också ett ställningstagande, som bara du kan ta.

exitingsvillemo
2011-11-21 07:50
#4

Det är väl upp till var och en om man vill analysera allt i vardagen. Vi gör det definitivt inte =) Jag handlar den mat jag vill ha och tycker om, läser aldrig på innehållsförteckningarna. Har absolut ingen aning om, vilket godis som är "farligt" eller inte, köper det vi gillar.

Zahara
2011-11-21 09:22
#5

#4 gör som du köper det vad vi vill ha och gillar, alla de olika sakerna magma nämde vet jag inte ens vad det är Förvånad

Det jag menar är att i dag är så många insnöade på inehåll i allt. Blir så trött på att alla pratar om det hela tiden och tjatar. Ni som vill får gärna vända och vrida på era förpakningar och diskutera vad som inehåller vad men jag vill inte få det nertryckt i halsen! Vilket jag känner att jag får i dag.

Som jag skrev innan, vi mår bra och är friska och glada, trotts mineraloljor och besprutade frukter och alla E och gud vet allt, kanske e därför vi mår så bra Flört

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

[SallysPigge]
2011-11-22 19:53
#6

Förstår dig! Inget fel alls på mina 3 barn där den äldsta nu är 16. Kan säga att man höll inte på så lika mycket för 16 år sedan som man gör nu.

Nu kan man inte äta det eller gör si eller så …

Det bästa är ju att sluta leva så slipper man tänka på alla farligheter …

Visst jag överdriver nu men vissa diskussioner är till överdrift, och jag menar dock inte här inne utan ute i riktiga livet om alla förbud och farligheter.

Annons:
Ketang
2011-11-24 11:18
#7

Jag förstår och håller till viss del med. MEN att säga att man kanske är frisk pga mineraloljor osv är enligt mig rätt korkat. Att avgöra om man blir sjuk/frisk av något kan man göra när man står på kanten till sin grav. Först DÅ vet vi om vi tagit skada av det vi ätit och utsatt oss för. Att säga att min tre åring mår hur bra som helst av E ämnen kan vi inte avgöra nu…

AnnaLundin
2011-11-24 14:40
#8

vill bara påminna om att ämnen med E-nummer inte nödvändigtvis är farliga kemikalier. Det finns fullt naturliga ämnen som har fått dessa nummer, pga att de används som tillsatser i mat, t.ex färgen rödbetsrött, sockerkulör eller medicinskt kol. Läs lite mer om E-nummer här: http://konsumentmakt.ifokus.se/articles/4d712ecdb9cb46221d044f4a-e-nummer-vad-ar-det-och-varfor-finns-de#threadlist-state

magma
2011-11-24 19:26
#9

Och jag vill påminna om att naturliga ämnen inte nödvändigtvis är detsamma som ofarliga… Även flugsvamp och arsenik är naturliga ämnen, så det är egentligen ett ganska dåligt argument.

Zahara
2011-11-24 22:14
#10

Ska berätta om två personer i mitt liv.

Nr 1 Röker, äter mycket dålig mat! Fet mat och skräp mat, dricker sprit, sköter inte om sina sjukdommar och har levt ett helt" ohäslosamt" liv.

Nr 2 Är mån om vad den stoppar i sig, noga med vitaminer och mineraler, röker och dricker inte motionerar och är "duktigt"

Sjukast av dessa 2 är person nr 2! Nr 1 är i dag 85 år pigg och glad medans nr 2 är 65 och är inte alls välmående och pigg och glad!

7 och du kan heller inte säga i dag om din tre åring mår dåligt av det längre fram heller :/

Men om ni vil analysera er genom livet och ha det tråkigt och oroa er så varså goda! Vi ska ha ett BRA liv med GOD mat om jag dör 5 år tidigare så är det värt det, dock tror jag nog jag lever längre, blir nog konserverad av allt skit jag stoppar i och på mig Tungan ute

Och glöm inte, rostad macka med ost på tillsammans med en kopp kaffe är farligt! Det har de sagt!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

AnnaLundin
2011-11-25 12:45
#11

#9 - men varken arsenik eller flugsvampar används som ingredienser i vanligt livsmedel…

Rödbetsrött är färgen som kommer från rödbetor och den har fått ett nummer att använda när det tillsätts i något som ska ätas. Färgen är nog inte farligare när den är "bara färg" än den är när man äter rödbetor, skillnaden är att färgen har ett nummer, utöver sitt vanliga namn.

#10 - det är fler faktorer än bara vad vi stoppar i oss som påverkar hur vi mår framöver. Jag tycker inte heller att man behöver överdriva, men jag undviker helst sånt som man vet är skadligt. Jag köper helst inget som innehåller smakförstärkare. Jag undviker gärna att äta sånt som man vet är cancerframkallande.. Jag äter helst inte östersjöfisk pga dess innehåll av miljögifter, osv.
Tycker att du överdriver när du anser att bra liv och god mat innebär att man släpper koncepten helt! Jag oroar mig inte ett dugg och jag lever ett väldigt bra liv med god mat. MEN jag är ganska påläst och väljer de alternativ som är bättre för kroppen och hälsan i de fall då jag har möjlighet att välja.

Faktum är att även vatten är farligt i för stor mängd - många dricker alldeles för mycket vatten och lakar ur salter ur kroppen och det är väldigt ohälsosamt. Googla på vattenförgiftning och du hittar bland annat detta http://www.svd.se/nyheter/utrikes/kvinna-dog-av-vattenforgiftning-efter-radiotavling_3732127.svd

Zahara
2011-11-25 22:14
#12

Jag vet med att vissa fiskar inte e bra pga gifter men det jag menar är att det överdris så in i bomben överallt och det är så himla tråkigt!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Ketang
2011-11-25 23:51
#13

Måste bara säga att jag tycker #3 har skrivit mycket bra!

Annons:
magma
2011-11-26 12:32
#14

Tack Ketang Glad

Upp till toppen
Annons: