Annons:
Etikett20-tips-råd
Läst 2125 ggr
Igelkotte
11/19/11, 12:09 PM

Normbrytande barnbokstips inför julen!

Barnbokstips inför julen för den som vill ge sitt barn annorlunda och moderna normbrytande sagor.

Då vill jag rekommendera Sagolikt Bokförlag som ger ut böcker om regnbågsfamiljer, killar som vill vara lucia, annorlunda prinsessagor där prinsessan är modig och stark och blir kär i en kvinna av folket…

Helt enkelt medvetna sagor som visar på att det är ok att vara precis så som man vill vara, och att alla är lika mycket värda.

Hett tips till julen!

Annons:
[FruStein]
11/19/11, 6:46 PM
#1

Jag var nyligen på en föreläsning i normkritisk pedagogik (av RFSL) och de rekommenderade också detta förlag. Tydligen finns det också en butik i Stockholm - har för mig att den heter Hallongrottan - som säljer Sagolikts böcker.

Cafesinner
11/21/11, 1:30 AM
#2

Åh underbart. Inte dags för mig att bli mamma ännu men eftersom vår familj kommer bli en regnbågsfamilj är jag mycket tacksam för tipset!!:)
Såg på tv häromdan av en slump, ett barnprogram som handlade om en pojke som ville vara prinsessa i pjäsen på dagis och blev mobbad för det, men i slutet hade barnen lärt sig att pojkar också får vara prinsessor. Det var så hjärtvärmande att jag fastnade framför tvn och satt där leende:)

AnnaLundin
11/21/11, 9:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Det är bra när barn kan lära sig att se alla möjliga familjekonstellationer som "normala" redan som unga. Man får väl hoppas att det kan ge mer toleranta vuxna i framtiden!

Klart att pojkar kan vara prinsessor! (min son, ca 3 år)

Cafesinner
11/21/11, 12:08 PM
#4

Haha åh herregud så sötxD

johan
11/21/11, 8:19 PM
#5

Kenta och Barbisarna av Pija Lindenbaum är nog min favoritbok på temat. Och även Lill-zlatan.

Det jag gillar så mycket med Pijas syn på temat är att de inte skriver läsaren på näsan. Det liksom bara finns där. Lill-zlatans morbror är gay och nu ska plötsligt en himla Steve från nåt himla Trelleborg flytta in.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Cafesinner
11/21/11, 10:18 PM
#6

haha wops fel tråd, datorlagg

Annons:
[FruStein]
11/22/11, 12:10 PM
#7

#5 jag älskar också att läsa Lill-Zlatan. Älskar när böcker liksom har flera olika nivåer och kan underhålla både vuxna och barn, fast på olika sätt.

Upp till toppen
Annons: