Annons:
Etikett04-barn-3-5-år
Läst 5291 ggr
Ketang
2011-11-10 17:25

Sluta med blöjan...?

Dottern är tre nu och har bara blöja på natten, MEN går inte på toaletten hemma. På dagis har hon blöjan ute och ibland slarvar dom så hon har den hela tiden. Men det händer att hon kissar på toan där. Aldrig hemma. Hon håller sig! Vi har försökt med det mesta. Och vi får henne att sitta på toaletten. Hon sitter där när vi läser böcker osv, men det kommer aldrig nåt. Det känns inte så nyttigt att hålla sig så länge! Och hon dricker som vanligt. Behöver hon bajsa på dagen säger hon till att hon vill ha blöja, aldrig annars.

Kan det bli så illa att hon vänder på dygnet på så sätt att hon gör vad hon ska på nätterna bara? Det är lite frustrerande att hon sitter på toan, men inte gör något.

Annons:
johan
2011-11-10 22:06
#1

Vår äldsta dotter ville inte heller göra sig av med blöjan. Sedan en dag när var lite mer än tre bestämde hon sig bara att det var dags att sluta och så gjorde hon det. Tror vi kan räkna "olyckorna" när hon glömde eller inte hann till toan på en hand.

Lillasyster är precis tvärtom. Hon vill inte ha blöja och vill bara sitta på pottan.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Zahara
2011-11-10 22:09
#2

Min dotter som är tre har varit torr sedan i april 2011, hon klarade detta bra med hjälp av oss och dagmamman men man fick påminna henne ofta att hon inte hade blöja. Vi frågade aldrig om hon var kissig utan sa bara till henne att nu har du ingen blöja. Dock de 2 första torra månaderna kom hon och ville ha blöja när hon skulle bajsa. Enligt dagmamma helt normalt och många av hennes barn hade blivit kissfria först och sen bajsfria.

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Ketang
2011-11-10 22:18
#3

Jag påminner henne aldrig och det har bara hänt en enda olycka. Så hon har koll på det där. Men det kanske släpper efter ett tag. Bara så frustrerande när man vet att hon håller sig så länge!

AnnaLundin
2011-11-11 18:22
#4

Det är ju inte bra när de håller sig för länge, kanske läge att införa någon form av belöningssystem?

Hos oss har barnen generellt varit ganska sena med att bli torra och vi har verkligen fått uppmuntra försök. Alla de tre stora barnen har haft "bajsglass" som morot för att lära sig att göra nummer 2 på toa. Alltså, de första gångerna de lyckats har alla barnen fått glass. Det har funkat för oss och har inte varit något problem att avbryta efter tredje gången eller nåt.

Men det behöver ju inte vara glass utan kan likagärna vara guldstjärnor på ett papper och kanske en stege med "morötter" att sträva efter, t.ex:

2 guldstjärnor - en glass
5 guldstjärnor - utflykt till nåt kul ställe, kanske ett lekland eller nåt
10 guldstjärnor - välj en present

sen har nog problemet löst sig…

Ketang
2011-11-11 18:31
#5

Aha! Tack för tipset!

Jag har lite smått försökt att "muta", men när hon suttit på toan och det inte kommit något på en liten stund så tröttnar hon, blir ivrig och vill ha det man lovat henne om det kommer något. Det blir så fel om det inte kommer nåt och man belönar samtidigt som det känns otroligt elakt att locka, hon försöker men inte lyckas och då får hon inget…

AnnaLundin
2011-11-11 19:39
#6

Fast moroten, att få något NÄR man lyckas, finns ju kvar till nästa gång. Det viktiga är ju att viljan finns till att börja med. Men börjar du med morotsutdelning innan resultatet visat sig så är du ute på hal is.

Annons:
Ketang
2011-11-11 20:57
#7

#6 Jo jag vet det. Men om jag lockar med något och hon sitter på toaletten i 20min (det händer, speciellt om vi ex läser en bok) och det inte kommer nåt så skulle hon bli jätte ledsen om hon inte får något när hon försökt så länge. Så frågan är hur jag undviker att göra henne så himla ledsen. För som jag berättat i tidigare trådar så slåss hon även när hon inte får som hon vill. Och det känns oerhört jobbigt om hon försöker så gott hon kan, får inget alls (kan jag verkligen vara säker på att hon verkligen förstår att hon bara får belöning när hon kissat?) och blir ledsen och tillslut skit arg…

Frågan är hur jag går runt det problemet då jag inte vill skapa irritation i samband med toaletten. Hon har redan någon form av rädsla för att bajsa på toa för när hon var 7-8mån började hon få jätte problem med förstoppning. Det höll i sig i nästan 1½år och dom sista månaderna satt hon på toan och bajsade efter att hon fått laxerande och det gjorde klart jätte ont. Så nu är inte toan hennes bästa vän direkt…

Potta fungerar tyvärr inte alls.

AnnaLundin
2011-11-12 12:34
#8

sitter hon på "ring" på toan eller sitter hon som vi vuxna?

Ketang
2011-11-12 14:26
#9

Vi har en mjuk ring som hon sitter på. Hon är lite rädd att ramla ner i toaletten utan den.

AnnaLundin
2011-11-12 14:47
#10

#9 - bra det i alla fall.

Jag har slut på idéer, för mina sista tankar ska nog stanna vid just tankar..!
Eller åtminstone diskuteras med sjukvården/BVC innan man ger sig på det.

Ladydragon
2011-11-12 16:22
#11

Sen kanske man oxå kunde tänka sig att ge upp för en stund inse att ju mer jag försöker destu mer trassel blir det…..

kansk är hon för liten oxå för att förstå va belöning är eller att man får välja ut en för att hon bara sitter där och sen en extra om hon kissar och då kanske bara prata om belöningen för att sitta på toa och låta den andra belöningen komma om hon kissar utan att man säger något om det i förväg

hon är inte så gammal än och förhoppningsvis så kommer det utav sig själv

sen oxå BVC dom brukar vara bra på att ge råd och stöttning

själv så fick jag en hel del kritik för mitt sätt att tänka angående sluta med blöjan jag insåg snabbt att ju mer jag bråkar och försöker få han att sluta destu envisare blir han 
och visst det tog lite längre tid tror han va runt 4 när han slutade med blöja dagtid men det gick ju till slut faktiskt

sen är min åsikt den att det här med toalettbesök det är så viktigt och får man jobbiga minnen ifrån det redan när man är liten hur ska det då blir i fortsättningen?

Ketang
2011-11-12 17:37
#12

Ja hon är ju inte så gammal så jag har inte bråttom. Men det är lite frustrerande att hon har kontroll men inte vill.

Zahara
2011-11-12 17:38
#13

Tänkte på en sak, min tös är tre och kissar inte ofta men mycket när hon kissar, i bland bara 3 gånger om dagen, min syster e likadan :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Annons:
vinteralvan
2011-11-14 12:32
#14

Min dotter var tvärtom, vägrade kissa på dagis. Höll sig istället hela dagen tills hon kom hem. Helt plötsligt en dag så gick det över av sig själv.

intresseradavmassor
2012-02-06 16:52
#15

barn som är i den fasen i livet där de känner att de inte kan kontrollera något, typ en sån här typiskt "gränstestare", de kan börja ha stenkontroll på det de kan kontrollera, dvs mat, sömn, kiss och bajs…så jag tror inte det är såå "viktigt" att fokusera på blöjan just för tillfället - jag har läst att hon testar en hel del just nu. Så, om ni fokuserar på att få henne att inte bitas etc så kommer hon sluta med blöjan när hon inte behöver "bestämma" över den mer…vår dotter var sån, fast med maten….

Ketang
2012-02-06 17:59
#16

#15 stämmer nog som du säger! Men nu har hon börjat kissa på toaletten! Fart ibland vill hon ha blöja och då bråkar vi inte med henne. Det är ju egentligen ingen stor grej. Nu håller hon sig inte hela dagen och då är jag nöjd :-)

Miiiz
2012-02-06 23:10
#17

Håller på att potträna pojken för tillfället och första gången jag fick honom att bajssa på pottan så hade jag pottan på toaletten och så satte jag mig själv på de 'vuxnas' toalett och låtsades bajsa jag med.

kanske låter udda men barnen apar ju efter oss så tänkte att hon ser att jag sitter på pottan och gör mina behov så kanske han tar det åt sig med.

Sedan så brukar vi vara och kissa tillsammans.

Han har ett fåtal gånger varit på pottan utan att jag suttit brevid på min toalett. Men för tillfället har vi lite problem med potträningen (mamma&pappa) men hos hans mormor verkar det gå utan problem.

< you gotta hold on, no matter what they say.>

<If you fail to be strong, their gonna have it just their way.>

Upp till toppen
Annons: