Annons:
Etikett06-tonåring
Läst 4520 ggr
[SallysPigge]
2011-11-05 03:19

Ska hon ha mer skydd?

Här läser man om en 15 åring som funderar på om hon vill ha barn eller ej …..

Inte klokt!

Men vad jag egentligen vill fråga är om min dotter på 16 år. Hon gjorde mig ganska nervös häromdagen med att avslöja att hon har haft sex med sin pojkvän och att mensen var lite sen. Skrikandes

Båda nyheterna var skrämmande för mig men som tur ä r så gjorde vi test och det var negativt.

Nu är ju saken den att hon själv tycker att kondom räcker men det gör det inte för mig. Utan jag vill att hon ska ha piller eller nåt liknande. Men helst så vill jag att hon inte har sex förhuvudtaget ännu.

Så min undran är hur ser ni på detta?

Ska jag tvinga henne till mer skydd? Men med att göra det så säger jag samtidigt att det är ok att hon har sex, vilket jag helst inte vill att hon ska ha.

Så mer skydd = godkänna att hon har sex, eller inget mer skydd och säga ifrån på skarpen att hon inte får ha sex alls?

Men vad jag själv känner så är det mer skydd som gäller för hon lär inte lyssna på vad jag säger …..

Annons:
Tina-A
2011-11-05 07:30
#1

Jag tycker absolut att p-piller kan vara en bra lösning. Det är vanligt att ha sex när man är 16 och eftersom hon redan har en pojkvän och de redan har ett aktivt sexliv lär de inte lägga av med det nu.. När jag var 16 hade jag varit tillsammans med min nuvarande sambo i 2 år och vi hade ett mycket aktivt sexliv, vilket nästan alla av mina kompisar också hade. Jag började med p-piller när jag var 15 och det fungerade jättebra.

Det är väl mycket bättre att skydda sig med p-piller än att "hoppas" att hon slutar har sex med sin kille, för det kommer hon nog inte göra! Ta med henne till en ungdomsmottagning så fixar dom det där snabbt och smidigt.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tina-A
2011-11-05 09:31
#2

Jag måste bara säga också att VAD SKÖNT att hon kommer till dig med de problemen. Vilken fin relation ni måste ha :)
Jag tänker mig som så att om du förbjuder henne att ha sex och skäller på henne, och hon sen har sex med sin pojkvän i smyg och kanske blir rädd för att mensen är sen igen, kanske hon inte vågar komma till dig på samma sätt? Eftersom du sa att hon inte fick ha sex, menar jag.. En tanke bara.

Vad fint i alla fall att hon kom till dig och bad om råd och hjälp!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

AnnaLundin
2011-11-05 11:55
#3

Du är självklart välkommen att ventilera dina funderingar här på barn iFokus, men kanske passar de bättre här: http://tonaringar.ifokus.se//sajtvärden

[SallysPigge]
2011-11-05 12:14
#4

#1 Du har nog rätt dom har ju redan börjat och lär nog fortsätta.

Sedan så berättade hon faktiskt inte direkt till mig utan jag råkade läas en text om en ketchup som var sen …. men hon sa som det var då till mig.

#3 Varför finns det en kategori Tonåringar då om jag inte kunde skriva detta här? Hon ärju faktiskt fortfarande ett barn. Men jag får väl skriva någon annanstans då …

Miiiz
2011-11-05 13:23
#5

övertala henne att ta p piller med, och det är bra att hon sj förstår att kondom är bra!!

sjukdomar är inte att leka med.

men måste nog berämma din lilla tjej hon är verkligen smart. Hon kunde ju ha valt att förneka det i allafall men hon bestämde att berätta så som det var :)

Tycker att du skall avra stolt över henne.

< you gotta hold on, no matter what they say.>

<If you fail to be strong, their gonna have it just their way.>

AnnaLundin
2011-11-05 13:34
#6

#4 - den kategorin hänger kvar sedan den här sajten startades, sajten för tonåringar har tillkommit ett par år senare.

Det finns inget som hindrar att du skriver här, du får gärna göra det! Men du hittar förmodligen fler tonårsföräldrar att bolla saken med på tonåringar iFokus. Se det mer som ett tips, INTE som ett försök att jaga bort dig!

Hoppas att du hittar en bra lösning. Jag har inga bra råd att komma med eftersom mina barn inte hunnit bli tonåringar än.
Men för att generalisera så tror jag personligen inte på tanken att man ger sitt godkännande för tonåringen att ha sex om man ser till att hon får p-piller. Ungdomar av idag ber inte föräldrarna om tillåtelse innan de har sin sexdebut, utan det gör de när de tycker det passar dem oavsett vad föräldrarna anser om saken. Genom att hjälpa tjejerna att skaffa p-piller och lära dem att använda kondom (för skyddet mot könssjukdomar också) så ökar vi väl i stället chansen för dem att inte hamna i situationer de inte vill vara i - både med sjukdomar och eventuella graviditeter. För sex kommer de ha oavsett…

Annons:
magma
2011-11-06 03:08
#7

Vad du än säger eller vill så är det bara att acceptera faktum- din dotter är sexuellt aktiv och kommer ha sex, oavsett vad du anser om saken.Flört

Med den vetskapen så kan jag inte låta bli att tycka att p-piller och kondom är bra alternativ, så länge inte p-pillerna gör att hon struntar i kondomen… Den skyddar ju inte bara mot graviditet, utan mot en massa andra, obehagliga sjukdomar, vissa långt mycket värre än en graviditetet.

fridaas
2011-11-06 11:30
#8

Du skriver att hon tycker att det räcker med kondom men det gör det inte för dig, varför vill du att hon ska gå på piller?

Jag kommer aldrig tvinga på min dotter piller om hon inte vill äta det. Var glad över att din dotter tar ansvar och dels berättar för dig och att hon faktiskt skyddar sig, även om det "bara" är med kondom.

Med kondom är det mindre biverkningar än vad det är/ kan bli med piller.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Zahara
2011-11-12 17:49
#9

nackdelem med p piller är att hon kan slarva med kondom, samtidigt som risk för barn minskar OM hon tar dem som hon ska…..

Svår fråga, prat med henne.

Lycka till

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Upp till toppen
Annons: