Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 10253 ggr
Emelie-E
2011-11-02 20:29

Skriker högt

Hur ska man hantera när ens son på snart 1 år har hittat sin röst och skriker så det skär i öronen titt som tätt?
Finns det någon "genväg" till hur fort han kommer förbi denna fas eller ska man bara ignorera honom?

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min man "jajjar" honom och jag ignorerar till största del. För ju mer uppmärksamhet/reaktion han får desto roligare tycker han att det är och skriker bara ännu mer.

Finns det något rätt eller fel i detta? Hur ska man göra eller vad ska man inte göra? Tips?

Annons:
AnnaLundin
2011-11-02 20:44
#1

Man måste nästan prova sig fram och se vad som fungerar bäst med det specifika barnet. Men generellt så förstår de inte riktigt vad nej/fy/ajabaja/valfritt annat uttryck för samma sak betyder när de är så små. Jag hade nog försökt avleda uppmärksamheten från skrikandet genom att hitta på något annat som är roligare för barnet att göra.

Emelie-E
2011-11-02 20:48
#2

#1 Det är lite så jag har tänkt också, därav att jag ignorerar. För man märker ju när min man säger "jajja" så skriker sonen bara mer, han får ju uppmärksamhet.

Men annars så brukar jag också avleda honom, speciellt om det är andra människor runt omkring. Är det bara vi hemma så får han väl testa sin röst - till viss del.

Minxis
2011-11-02 23:42
#3

bara börja leka med något så brukar dom bli " vänta nu vad gör du ?" och glömmer bort vad dom höll på med :) den taktiken har fungerat strålande på barnen i min närhet.

[FruStein]
2011-11-03 07:19
#4

Det finns ingen genväg. Sonen tycker nog också att det är en himla rolig lek de har hittat på, han och pappan. Tänk så mycket uppmärksamhet man kan få, bara genom att skrika! :)

Miiiz
2011-11-05 11:38
#5

min pojke är 1 år och 7 månader och ibland så får han sin spratt och springer omkring och skriar högt :) Men det är presis som du sa han har hittat sin röst. Så nu testar min son på alla ton lägen som han "hittar".

Brukar nog försöka shyssa hon ibland eller säga inte skrika men det brukar inte hjälpa men det som brukar hjälpa är det att jag börjar lite leka med honom så att han koncentrerar sig på någonting annat så att skrikande i allafall slutar en liten stund.

Men nej det finns inga genvägar, men det håller inte på hela barndomen ;)

< you gotta hold on, no matter what they say.>

<If you fail to be strong, their gonna have it just their way.>

Upp till toppen
Annons: