Annons:
Etikett05-barn-6-12-år
Läst 2842 ggr
AnnaLundin
10/11/11, 3:02 PM

fruktstund i skolan

Många skolor uppmanar/uppmuntrar föräldrarna att skicka med sina barn - företrädesvis i yngre åldrar - frukt till skolan för att kunna ha en liten fruktstund. Detta är dock inte helt okontroversiellt, eftersom det enligt lagen ska vara kostnadsfritt att ha barnen i skolan…

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13760876.ab

Skolornas ekonomi tillåter inte att skolan håller barnen med frukt, det kan jag förstå - om än motvilligt. Men samtidigt är fruktstunden ett sätt att få i barnen ett litet mellanmål på förmiddagen, som gör att de orkar med lektionerna före lunch.

Jag är väldigt kluven till detta - det ÄR en stor kostnad att bära när man har flera barn, men samtidigt behöver de sina mellanmål. Vissa skolor försöker få barnen att äta på rasten, frågan är bara om de tar sig tid till det?

Samtidigt får det ju inte bli en klassfråga, att vissa barn alltid sitter utan frukt på fruktstunden - som i mina barns fall har kombinerats med sagoläsning i förskoleklassen.

Reflexioner?

Annons:
[shanti&luna]
10/11/11, 6:03 PM
#1

Visst är det viktigt att dom har fruktstund, men samtidigt: Hur gör föräldrar som går på soc? Dom som lever på existens minimum?

Både frukt och matsäck krävs på den skola mina barn går på.

AusaBausa
10/11/11, 6:22 PM
#2

vår skola kräver ingen frukt eller anna mellis m t barnen men det är önskvärt..dock serverar vi frukt efter lunchen t barnen.

MEN samtidigt ska de ha matsäck m sig en gång i veckan..

våra barn äter på rasten men det gillar inte jag… tänk om de sätter i halsen? En lärare kan ju ej se alla barn hela tiden…ska när jag kommer ihåg det påpeka att de hellre kan äta det på lässtunden inne…

Kimpa
10/11/11, 9:44 PM
#3

Mitt äldsta barn har börjat i förskoleklass nu och de ska ha frukt med sig till fruktstunden varje dag.
Dessutom gick de ut i skogen varje tisdagfm och då skulle de ha dricka, macka och/eller frukt med sig.

AnnaLundin
10/12/11, 12:21 AM
#4

#2 - att kräva att barnen ska ha matsäck med sig en gång i veckan är nog inte lagligt. Skolan ska se till att eleverna får något att äta även om de inte är i närheten av matsalen. Skolgången ska inte kosta föräldrarna något.

#1 - som sagt, det är olagligt att kräva både frukt och matsäck!

AusaBausa
10/12/11, 7:29 AM
#5

fast lunch får de ju ändå, de är hemma innan dess att den serveras.. o de som ej har med/glömmer matsäck tar ju lärarna med till…

…och för vår del är det ingnen fara men det finns ju de som ej har råd med det..

Ladydragon
10/12/11, 7:30 AM
#6

nu va det några år sen min son gick i förskoleklass och 1:an

men skolan hade det som krav då att frukt skulle medtas varje dag och matsäck 1 gång i veckan

hur jag löste det? tja det va svårt då levde jag på socialbidrag men försöka köpa så billig frukt så möjligt och sen blev det nästan aldrig frukt hemma för vi hade inte råd med det helt enkelt 
matsäck bestod i princip alltid utav mackor då vi inte hade råd med något annat

visste faktiskt inte att det va olagligt men visst jag tycker det är helt fel att skolan kräver att man som förälder ska bidra med olika saker till skolan som frukt och matsäck och sådant

dessutom så blir jag så frusterad över att det inte finns någon framförhållning utan dom skickar ut lapp om till exempel matsäck och så är det senare samma vecka….svårt när man alltid har ont om pengar

just nu så lever jag på sjukersättning och kronofogdens existensminimun och det är svårt oxå att få ihop det men lite bättre

som det är nu när sonen går i mellanstadiet så är det ungefär 1 gång varannan månad som skolan kräver matsäck då dom ska göra något utanför skolan 
dessutom så kräver skolan nuförtiden att matsäcken inte bara ska bestå utav mackor utan mer lunchaktigt som man kan äta kallt
suck….inte så lätt men men

Annons:
AusaBausa
10/12/11, 7:32 AM
#7

har med irreterat mig länge på att de har absolut ingen framförhållning på en av skolorna som våra barn går på..(de går på 3 olika) de kan skicka hem en lapp 2dgr innan de ska ha med sig en rejäl matsäck pga utflykt så de missar lunchen på skolan samt att de ej hunnit säga till i matsalen om lunch med på utflykten!! jaha o vi då? vi bor 1 mil enkel resa från närmsta affär o det är inte bara att köra inom o handla då..

AnnaLundin
10/12/11, 4:05 PM
#8

Det som är viktigt att komma ihåg är att risken finns för att barn särbehandlas (mobbas) för att de alltid är de som inte har den där extra frukten eller att matsäcken består av mackor. DÅ är skolgången inte längre på lika villkor, pga föräldrarnas små inkomster.

#6 - förskoleklassen är ju frivillig, så där är det inte säkert att regeln gäller på samma sätt. Jag vet faktiskt inte - ska försöka komma ihåg att kolla upp det.

Men det är olagligt av skolan att kräva att ni ska skicka med matsäck. Ta upp det med skolledningen!!

I vår skola packas matsäck från skolköket när eleverna ska på utflykt.

Ladydragon
10/12/11, 5:50 PM
#9

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/familj/article13769341.ab

jag länkar ovan till en utmärkt artikel som oxå rör artikeln i trådstarten

AusaBausa
10/12/11, 7:05 PM
#10

på vår skola får bara matsäcken bestå av mackor, frukt o dricka.. inga kakor eller onyttigheter…

[Theriss]
10/12/11, 8:55 PM
#11

Kommer ihåg på min tid ;) då hade alla med sig en frukt och man åt den på "tio-rasten". När vi skulle på utflykt fick man ha med sig egen matsäck, mat för hela dagen alltså. Fast utflykter hände ju inte så ofta. Har inte tänkt tanken att det kan vara en klassfråga faktiskt Obestämd

[FruStein]
10/13/11, 12:52 PM
#12

När jag gick i "lekis" hade vi fruktstund varje dag och alla hade med sig, även fast området var utsatt socioekonomiskt. Men det var ju inte rätt - skolan ska vara gratis.

AnnaLundin
10/13/11, 6:51 PM
#13

Det finns en debattartikel på aftonblaskans sajt i ämnet, som handlar om att "svensson" inte har förstått vad fattigdom innebär utan tycker att "det är ju bara att prioritera".

De som lever i fattigdom HAR redan prioriterat och kan tvingas att välja mellan att betala t.ex elräkningen eller köpa frukt till barnen. Att matsäck till skolutflykten kan vara det som gör att barnen får gå med sina trasiga gummistövlar till skolan hela hösten, osv.

Annons:
Ladydragon
10/14/11, 11:30 AM
#14

13# det va den artikeln jag länkade till i 9#

AnnaLundin
10/14/11, 8:17 PM
#15

det har varit fler artiklar i aftonblaskan, eftersom jag läst dem där orkade jag inte kolla vilken du länkade till,

Generellt är det aldrig fel att sammanfatta vad som står i artikeln man länkar till…

R&Smatte
9/14/12, 9:02 AM
#16

Puttar upp denna gamla tråd. Undrar om det är ett krav om dom skriver i veckobrevet att det är fruktstund alla dagar. Samt förslag till vad man kan ha i matsäcken när det är skog.

AusaBausa
9/15/12, 3:56 PM
#17

Här har de gått ut med förslag på vad en matsäck ska bestå av..en macka, frukt o ngt att dricka…inga kakor eller godis eller läsk.

De skriver också NÄR barnen kan få ta med ngn kaka/bulle…ex när det är en heldag ute i naturen tex.

Även vi på förskolan(jobbar på samma ställe som min dotters skola är) så vi har samam regler där..samt att om barnen ej har ngt med sig fixar vi frukt o dricka till dessa barn..

Frutk är inte obligatoriskt att ha med…vissa gillar ju det inte heller.. o skolan har frukt att bjuda på efter lunchen också..

Upp till toppen
Annons: