Annons:
Etikett05-barn-6-12-år
Läst 5207 ggr
quinn
2011-10-10 10:27

sekretess mot föräldrar??

vad jag menar är. Personal som anser att sekressen gäller mot föräldrar om ens eget barn.

Ett exempel. En grupp barn i förskolegrupp/skolan varav ett barn är våldsamt mot andra barn ganska regelbundet.  Enligt personalen har de ingen skyldighet att informera föräldrarna till barnet pga sekretessen som skyddar barnet.     De andra barnen som går i gruppen som blir slagna och får sina saker förstörda är rädda för att gå till förskolan/skolan.                                                                            Är det så sekressen fungerar numera?? Har själv inte erfarit det så utan har direkt fått veta både det ena och det andra barnen ställt till med och det vill man ju på gott och ont.  Minns själv hur det var när min son blev förföljd hem från skolan en eftermiddag och vi ringde skolan och bad dem ringa för att sonen var rädd för nästa dag i skolan. Ingen ringde tillbaka och nästa dag först ringde de och talade om att han blivit nerslagen. När vi ringde till pojkens föräldrar på sen eftermiddagen visste de ingenting om någonting som hänt. Nu är det några år sen men mitt exempel sker i nuet.

Det kan inte vara meningen iallafall att sektressen ska skydda barn som skadar andra så att deras föräldrar inte får veta vad som händer i verksamheterna. Jag skulle inte vilja vara i den situationen att jag inte får veta vad mitt barn gjorde om han/ hon inte berätta det själv.  Dåliga saker berättas ju vanligen inte, men inte alltid att man blir mobbad heller…Men tydligen tolkas sekressen så….. hoppas att det inte är så överallt  / quinn

Annons:
AnnaLundin
2011-10-10 11:28
#1

Ditt inlägg är lite rörigt skrivet, men om jag tolkar dig rätt så menar du att personalen inte säger något om vad barnet gör eller blir utsatt för till dess egna föräldrar?

Personalen ska inte och har inte heller någon anledning att tala om vilket barn det är som gjort något mot ditt barn, däremot SKA du givetvis som förälder bli informerad om vad som händer med ditt eget barn eller om ditt barn gör något väldigt dumt.

quinn
2011-10-10 12:05
#2

å förlåt,,, om det blev rörigt.  Ja,Nu menar jag faktiskt som så att sekretessen i det här fallet  sker mellan det barn, som gör något dumt  eller blir utsatt,och sina föräldrar.   Inget annat…

Ibland vill man förklara utan att lägga sig i för mycket men när man tycker att något låter alldeles tokigt blir man galen även om man inte har med saken och göra. Men ingen vågar ta tag i det utan väntar.. Jag har en vän som är inblandad i det här..

[SweetRose]
2011-10-10 19:38
#3

Det är väl lag på att sekrettessen inte gäller förän barnet är 15 och äldre? :O I många fall 18 år och äldre.

Min vän berättade en sak för en kommunanställd barnmorska när hon var 17 och sekretessen gäller inte för omyndiga så hon sa det direkt till hennes föräldrar. Borde ju vara samma här.

[FruStein]
2011-10-10 20:20
#4

Nej, så länge barnet är under 18 är det föräldrarna som är ansvariga och ska informeras om barnet gör något dumt.

Minxis
2011-10-21 22:44
#5

Det är väl så att personalen har rätt att göra en bedömning om vad som är "värt" att informera om.

Jag själv anser ju att om ett barn slåss / blir slagen mobbas/blir mobbad att detta är skäl värda att tala med föräldrarna. Sedan gäller det små gnabb mellan e olika grupperingarna så kan det ibland bli värre av att föräldrar och involveras.

Själv har jag turen att ha en klassförståndare som är mycket medveten, öppen och rakryggad. Har varit turbulens i min sons klass och vet att det finns en pojke som tränar kampsport som gör trycksparkar på de andra barnen. Hon var medveten om detta och sa att detta var ett problem och att dom arbetade med. Mitt svar blev i korta drag att om jag hörde att detta hände mot ett barn till så skulle jag prata med hans tränare om detta . Då man inte får utöva sporten utanför klubben och dom är stenhårda på detta, även för de yngre åldrarna.

Och för att citera henne

" … ja jag ska faktiskt ha samtal med föräldrarna idag. Kan ta upp det och tala om relegeringen från klubben då. …. "

Kändes bra att hon tog mig på grovaste allvar då vissa av mina vänners barns lärare bara fnyser bort vissa problem. Mycket av utgången beror nog på personalen tyvärr.

[SallysPigge]
2011-10-22 01:00
#6

Om ett barn skadar ett annat barn så ska skolan berätta det för dennes föräldrar alltså det barnet som skadar andra.

Min son för några veckor sedan hade fått en sten kastad på sig så att en permanent framtand gick sönder. När jag kom till skolan så berättade personalen detta för mig och jag ville veta om dom visste vem det var som gjort det, och sa samtidigt att dom inte behövde berätta för mig, för jag vet att det är inte deras sak. Och nu gjorde ju sonen det senare ändå. Men i alla fall så sa personalen att efter att detta hade hänt så ringde dom genast till den pojkens pappa och bad honom att komma att hämta sin son. För så länge han skadar andra så ville dom inte ha honom där.

Nu vet inte jag om han gjort något mot andra barn eller så och att detta var droppen. Eller så är deras policy sådan att det ska sättas stopp på direkten.

Min son har fått börjat om 1:a klass, av olika anledningar, slapp lärare, blev mobbad av sina kamrater.

Nu är det ny klass, ny lärare och nytt fritids, men dock samma skola. Så det finns hopp kvar.

Annons:
flocken
2011-10-25 06:46
#7

Det som du förklarar låter skrämmande lik " våran" förskola som just nu är ute i blåsväder…

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

quinn
2011-10-26 19:40
#8

# 6 exakt så gick det iaf till när min son hitta på något men när någon gjorde något mot honom var det vi föräldrar som fick informera föräldrarna. Det verkar va så olika beroende på vem som är lärare och rektor

# 7 de låter ju skrämmande att det finns fler som har det så. Vad gör ni åt det?

flocken
2011-10-27 06:05
#9

#8 det är en pågående utredning nu. Föräldrarna säger en sak & personalen en annan. Personalen förmildrar det som hänt.

Det drabbade barnet & des syskon har bytt dagis. Barnet som har gjort allt är kvar men med xtra personal som vaktar.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[FruStein]
2011-10-27 17:36
#10

Sekretessen "mot föräldrarna" gäller bara om man tror att barnet som beter sig våldsamt "lider betydande" om det är så att föräldrarna får reda på detta, dvs att föräldrarna skulle agera på ett, för barnet, mycket farligt sätt om de fick reda på vad som hänt. Fast då är det ju läge att soc-anmäla familjen, om man inte tror att barnet har det säkert hemma.

Jag har nyss varit på en sekretessföreläsning och fått ganska omfattande material kring detta.

quinn
2011-10-28 09:48
#11

jo, det kan jag förstå. men om det inte är så. Eftersom föräldrarna till de barn som oxå blir utsatta inte alltid blir informerade då de hämtar sina barn. Också här slätas händelserna ut om att det inte är allvarligt men barn är rädda att gå dit.

Även här finns 2 extra personal som ska punktmarkera men de verkar inte hinna med innan det hänt något.

jesse741
2011-10-29 11:49
#12

Hej

Jobbar på en förskola där vi alltid informerar barnens föräldrar antingen om barnen blivet bitna, rivnar, puttade osv men vi går aldrig ut med vem som gjort det

Liks så berättar vi för föräldrarna om deras barn har bitets, rivets, puttats…. I dessa fallen berättar vi vem barnet har skadat.

Jobbar på ett kooperativ så föräldrarna är rätt öppna mot varandra, så oftast pratar den förälder som har ett bitande barn med det bitna barnets förälder. Men vi är inte inblandade i det, det är upp till föräldrarna.

Upp till toppen
Annons: