Annons:
Etikett20-tips-råd
Läst 3702 ggr
Illemann
2011-09-26 13:53

Några frågor....

1. Hur gamla var du/ni när ni fick erat första barn evt. även övriga barn?

2. Fick ni barnet på första försöket ell. var det ex. komplikationer med åldern m.m.?

3. Vad hade ni förberedat innan ex. ekonomi, hus, utbildning, jobb m.m. ?

4. Hur mycket klarar/klarade ni av samtidigt som du/ni har/hade barn ex. utbildning (heltid ell. deltid), jobb (heltid ell. deltid), djur, hushållssysslor,

5. Något du/ni ville ha ändrat på om man kunde spola tiden tillbaka?

Det vore väldigt snällt om någon kunde dela med sig av sina egna erfarenheter. Man behöver inte svara på alla frågor. Glad

Annons:
Tina-A
2011-09-26 19:35
#1

1. Hur gamla var du/ni när ni fick erat första barn evt. även övriga barn?
22 & 25

2. Fick ni barnet på första försöket ell. var det ex. komplikationer med åldern m.m.?
Vi blev gravida på första försöker, om det var så du menade. Inga missfall.

3. Vad hade ni förberedat innan ex. ekonomi, hus, utbildning, jobb m.m. ?
Jag och sambon hade båda fast jobb. Bra ekonomi, mycket pengar sparade på banken. Jag pluggade medan jag jobbade, 1 år kvar till lärare, inget hus men däremot lägenhet (hyres). En 2a.

4. Hur mycket klarar/klarade ni av samtidigt som du/ni har/hade barn ex. utbildning (heltid ell. deltid), jobb (heltid ell. deltid), djur, hushållssysslor,
Dottern är ännu bara 7 månader men jag har pluggat hela tiden, tog aldrig något uppbehåll från lärarprogrammet. Hushållssysslorna blir väl lidande men studierna och hunden vi har prioriteras över det. Sambon jobbar.

5. Något du/ni ville ha ändrat på om man kunde spola tiden tillbaka?
Än så länge - nej, ingenting!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

fridaas
2011-09-26 21:27
#2

1. Hur gamla var du/ni när ni fick erat första barn evt. även övriga barn?
Jag fyllde 22 två dar efter att dottern föddes, sambon fyllde 26

2. Fick ni barnet på första försöket ell. var det ex. komplikationer med åldern m.m.?
Hon var inte planerad över huvudtaget, men lika välkommen ändå

3. Vad hade ni förberedat innan ex. ekonomi, hus, utbildning, jobb m.m. ?
haha ingenting, vi bodde inte ens tillsammans, men det ändrade vi på ganska snabbt. Både jag och sambon var även arbetslösa, men min sambo fick jobb 2veckor efter att hon föddes

4. Hur mycket klarar/klarade ni av samtidigt som du/ni har/hade barn ex. utbildning (heltid ell. deltid), jobb (heltid ell. deltid), djur, hushållssysslor,
När jag väntade henne fick min sambo sköta det mesta som hade med hushållssysslor, hundpromenader osv, jag försökte praktisera på ett dagis men blev sjukskriven på heltid från december- mars då hon föddes pga illamående, magsmärtor bl.a. var många resor och inläggningar på sjukhuset inblandat.

Nu när hon väl är född i mars detta året är det mest jag som gör allt, visst prioriteras dottern och hunden före städning. Men det har funkat bra. Sambon jobbar så mkt han kan för att få i ordning ekonomin igen

5. Något du/ni ville ha ändrat på om man kunde spola tiden tillbaka?

Hade vi fått välja så hade det varit att båda skulle ha haft ett jobb och undansparade pengar, helst skulle vi absolut inte ha bott i den lägenhet vi bodde i då när hon föddes, men det har vi ändrat på nu som tur är.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

AnnaLundin
2011-09-26 23:26
#3

Jag var 33 när mitt första barn föddes och hade hunnit fylla 40 till det fjärde och sista.

Alla barnen har kommit till på första försöket, varken ålder eller övervikt har hindrat mina graviditeter…

Vi hade bosatt oss på gård på landet innan barnen kom och maken har både utbildning och bra jobb. Jag har eget företag som tyvärr inte genererar några stora summor. Ska troligen skola om mig inom överskådlig framtid.

Vad jag klarar av vet jag inte, för jag har inte behövt testa gränserna. Vi har valt att ha mig hemma medan barnen vuxit upp och jag har jobbat deltid ("liten del") under tiden. VI har haft en hög med hästar och en flock med får på gården och dem har jag tagit hand om.

OM jag kunnat spola tiden tillbaka och dessutom önsketänka litegrann så hade jag träffat maken några år tidigare och börjat med barnafödandet lite tidigare…

Zahara
2011-09-27 07:28
#4

jag var 26 skulle bli 27 två månader efter dottern kom.

Fick ett missfall året innan dottern kom.

Vi hade hus och fast jobb båda, ( blev uträknat att dottern är tillverkad den dagen jag fick fast jobb :))

jag började jobba 50% när hon var året och nu jobbar jag 70% hon e nu tre, sköter äver hemmet. Har hund och två hästar vilket går bra då dottern får följa med överallt.

Lite sparkapital hade varit bra men vi har renoverat huset sedan hon föddes så där är våra pengar :)

Annars ångrar jag nog inget.

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

[Theriss]
2011-09-27 15:36
#5

1. Jag var 24 år och min sambo 26 år.

2. Vi hade inga problem med det.

3. Sambon hade fast jobb och mitt vikariat övergick till tillsvidareanställning samtidigt som jag gick på havandeskapsledighet. Boende och ekonomi var stabilt.

4. Jag fick förlossningsdepression och klarade i princip inte av någonting. Mina föräldrar fick ta hand om hunden och hushållssysslor blev gjorda då och då. Har inte börjat jobba än men har en heltidstjänst.

5. Jag skulle gärna ha sluppit depressionen, så hade en hel del blivit annorlunda. Framför allt hade jag inte "missat" de första sex månaderna av min sons liv.

bubbelbubbel
2011-09-27 22:06
#6

1. Hur gamla var du/ni när ni fick erat första barn evt. även övriga barn?

-24 & 29

2. Fick ni barnet på första försöket ell. var det ex. komplikationer med åldern m.m.?

-vi hade inget försök, "blir det så blir det" och det blev det direkt.

3. Vad hade ni förberedat innan ex. ekonomi, hus, utbildning, jobb m.m. ?

-jag har fast jobb, min sambo pluggar, köpte ett litet hus när vi fick reda på det, lämpligt nog sålde sambons farmor&farfar sitt lilla så det köpte vi loss billigt.

4. Hur mycket klarar/klarade ni av samtidigt som du/ni har/hade barn ex. utbildning (heltid ell. deltid), jobb (heltid ell. deltid), djur, hushållssysslor,

-nu har jag precis börjat jobba sen sonen föddes, han är 1,5 nu, sambon pluggar fortfarande dock tio mil bort och myyyycket mer än han gjorde när jag var hemma, så jag jobbar heltid han pluggar heltid och där emellan tar vi hand om hus och familj på heltid. 

5. Något du/ni ville ha ändrat på om man kunde spola tiden tillbaka?

-nää, det passade oss bra att sambon pluggade på så vis var han hemma flera dagar i veckan med oss, dock var det väl tråkigt att inte ha så mycket pengar men vi klarade oss bra ändå!

Annons:
AusaBausa
2011-10-01 16:16
#7

1) 22 första barnet, 24 andra och 28 nr:3

2) alla 3 på första försöket

3)med första barnet hann jag precis gå klart min förskollärarutbildning samt att jag hann jobba 6 månader heltid som vikarie innna sonen föddes. Så inget planerat innan.. men vi bodde i hus på landet, köpte bil nr:2 när första sonen kom så vi ej skulle vara låsta här hemma..

när vi fick nr:2 o 3 så hade jag en tillsvidaretjänst på förskola.

4) jobbade 75-80% när alla 3 barnen var små, började jobba 100% när minstan fyllde 7 år. När 1 o 2 barnen föddes hade jag inga hästar, köpte första o andra hästen när barn nr:2 var 1.5 år , en ridhäst o en sällskapshäst. När barn nr:3 föddes lånade jag ut min ridhäst o han skulle vara iväg t hon var fyllda 1 år men kom hem igen efter 3 månader då det ej fungerade.. sen har jag haft från 2-6 hästar, kaniner och katter till nu och mina barn är nu 8, 12 och 14 år.

Hushållssysslor hjälptes/hjälper vi alltid åt med. Mannen jobbade skift så han hade ju mkt ledig tid när han väl var ledig, började jobba dagtid nu i höst. Jag tvättar o planerar maten, han lagar maten och diskar. Städning turas vi om med. Handlar blir det att han mest gör då han kommer hem först oftast.

5) kanske längre mellan 1 o 2 då man ibland har dåligt samvete över att äldstan blev stor så snabbt när nr:2 kom trots det var 2.5 år mellan dem…

wtb
2011-10-14 12:32
#8

1. Hur gamla var du/ni när ni fick erat första barn evt. även övriga barn?

Skulle fylla 22. andra barnet 25 + 2 bonusbarn när jag var 24 :)

2. Fick ni barnet på första försöket ell. var det ex. komplikationer med åldern m.m.?

Första var inte planerad. andra vart till så fort vi bestämde oss

3. Vad hade ni förberedat innan ex. ekonomi, hus, utbildning, jobb m.m. ?

Första barnet, ingenting.Men gick bra en då :). Andra barnet hade vi hus, sambon jobb och jag hemmafru så dom större ska slippa fritids.

4. Hur mycket klarar/klarade ni av samtidigt som du/ni har/hade barn ex. utbildning (heltid ell. deltid), jobb (heltid ell. deltid), djur, hushållssysslor,

vi har 3 barn varannan vecka + våran gemensamma. Jag är fortfarande hemmafru och kommer att vara tills barnen blir så stora så dom inte behöver fritids och kan vara hemma själv efter skolan.   har 2 hästar, massa kaniner, hus, bilar, plus en massa annat vi inte hinner med. Hinner inte med så mycket som jag vill men det blir bättre och lättare att göra saker snart då yngsta sonen är i den jobbigaste ålder enligt mig nu.

5. Något du/ni ville ha ändrat på om man kunde spola tiden tillbaka?

Det vore väldigt snällt om någon kunde dela med sig av sina egna erfarenheter. Man behöver inte svara på alla frågor. Glad

Nej, är nöjd med mitt liv och även om det kanske inte alltid blivit som planerat så är det inget jag ångrar.

www.frusundhs.blogg.se

Minxis
2011-10-21 23:01
#9

Jag var 17 år när jag fick min son. Hade en "dold" graviditet så märkte inte det förens jag var rätt långt gången. Så fick lite utav valet att bestämma på en fem öring om jag ville behålla eller inte. Ja vad jag valde är ju ganska uppenbart hehe… men också att jag inte var beredd på något som rörde ekonomi eller dylikt.Så det var ju bara till att fixa det fort innan.

Har varit ensam stående så det jag klarat som max var väl plugga heltid, jobba,sköta hemmet,vara scoutledare,träna hundarna, sköta landstället och alla andra sociala samanhang.

Skulle inte ändra på någonting. Älskar min vardag även om den kan vara mycket för en utomstående att se in i men det är mitt liv. Har aldrig kompromissat mitt sociala liv och det är väl det som gör att jag aldrig saknar något så där extremt mycket.

Har mina vänner, min son, mitt jobb, hunden och erfarenheten av att jag kan ligga på botten av allt och vända på det :) den kunskapen skulle jag aldrig byta bort även om många saker hade varit lättare , troligen.

[SallysPigge]
2011-10-22 01:08
#10

1. Hur gamla var du/ni när ni fick erat första barn evt. även övriga barn?

23, 25 och 31år

2. Fick ni barnet på första försöket ell. var det ex. komplikationer med åldern m.m.?

Kanske inte direkt på direkten men iinga missfall med dom två första, sedan ett missfall innan barn 3.

3. Vad hade ni förberedat innan ex. ekonomi, hus, utbildning, jobb m.m. ?

Utbildad barnskötare var jag, och vi båda hade jobb och en lägenhet.

4. Hur mycket klarar/klarade ni av samtidigt som du/ni har/hade barn ex. utbildning (heltid ell. deltid), jobb (heltid ell. deltid), djur, hushållssysslor,

Jobbade i ca  6-7 medans jag hade mina 2 första barn. Satte mig sedan vid skolbänken igen under 2 år. Och det fungerade utmärkt. Tog med barnen några gånger till skolan.

5. Något du/ni ville ha ändrat på om man kunde spola tiden tillbaka?

Absolut inget alls :-D

Upp till toppen
Annons: