Annons:
Etikett11-samlevnad
Läst 2291 ggr
Alinastina
2011-08-20 10:29

hejsan hoppsan!

Nu börjar dagis och därmed problemen. åldersskillnad mellan föräldrar är det vanligt med fördomar om det. ,undrande…

Annons:
AnnaLundin
2011-08-20 12:05
#1

Jag skulle tro att dagisvärlden inte är annorlunda än resten av samhället vad gäller fördomar. Jag tolkar ditt inlägg som att det är stor åldersskillnad mellan dig och barnets pappa och mitt bästa råd är att du får lära dig att ignorera folks reaktioner. Du har valt pappa till ditt barn och är det någon som har åsikter om detta så är det deras problem.

Trollhassel
2011-08-20 21:09
#2

Det är stor åldersskillnad mellan mig och min sambo. Har aldrig mött några fördommar. Inte ett ljud. Ska jag vara ärlig så har jag inte reflekterat över det så mycket men jag kan inte tänka mig att någon skulle bry sig.

Hur många år är det mellan er?

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

[FruStein]
2011-08-21 14:15
#3

Hur menar du att du blivit bemött? Vi har både tonårsmammor, ensamstående, homosexuella och gifta kirurger på förskolan jag arbetar på och alla ska få ett jämlikt bemötande. Om du inte tycker att du får det ska du kontakta förskolechefen på en gång. Hon/han måste få veta om hon/han har personal som inte har ett professionellt beteende på sin arbetsplats.

AusaBausa
2011-08-21 19:42
#4

säger samma som #3 får man ett annat bemötande pga åldersskillnad mellan föräldrar eller oavsett vad orskane kan vara så ska du säga till chefen på förskolan så hon kan tillrättavisa personalen..

Ljusta
2011-08-27 09:50
#5

Jag jobbar på förkola och som sagt så är förskolepersonal som människor är i övrigt. De får naturligtvis inte kränka någon, men visst har det hänt att folk har sagt "Jaha, är du mormor eller farmor"? när ett barn inskolats och mamman varit lite äldre än normen, och pappan ung. Annars så är man ju ganska van vid att det är stor ålderskillnad på föräldrar. Fördomar upphör ju såklart inte för att man valt att bli förskolelärare, men man har ingen rätt att kränka någon/behandla annorlunda för det.

Ljustadalens kaningård

[FruStein]
2011-08-28 20:19
#6

#5 Fast en del av att vara pedagog är ju att man faktiskt är anställd för att vara mer än "människor i övrigt". Vi har en läroplan, skollag och andra lokala dokument att följa och i dessa står det en hel del om bemötande. Att fråga om en person är farmor eller mormor tycker jag inte är professionellt. Det finns flera sätt att ta reda på vem personen är, t.ex. att fråga vad personen har för relation till barnet. Mina personliga fördomar måste jag försöka lämna hos mig som privatperson. Ingen är perfekt och visst gör man misstag, men man kan inte bete sig hur som helst.

Annons:
Upp till toppen
Annons: