Annons:
Etikett04-barn-3-5-år
Läst 24646 ggr
Ketang
2011-08-11 14:48

Näsblod ofta/mycket...

Min dotter som blir tre på måndag har fått näsblod ett par gånger nu. Och i dag blödde det så mycket att dagis personalen blev riktigt oroliga och jag åkte och hämtade henne. Det slutade ju efter en stund, men inte så snabbt som man kan önska.

Någon mer som har barn som ofta blöder näsblod?

Annons:
Kimpa
2011-08-11 21:08
#1

Jag har en grabb på 6 år som rätt ofta blöder näsblod. Ibland rinner det bara lite i näsborren och andra gånger fullständigt "sprutar" det.

Tyvärr hade han en riktigt flitig peta-näsan period när han var mindre, och vet inte om det kan ha påverkat blodkärlen i näsan, då det till en början ofta började blöda i samband med det.
Men sen har det blivit att det bara rätt var det är börjar blöda, utan att han varit där och petat.

Ketang
2011-08-12 07:53
#2

Har han varit hos läkare för det? Funderar på när man bör bli orolig. När jag var liten blödde jag näsblod var och varannan dag. Läkaren ville bränna min näsa då, men jag vägrade och efter ett par år lugnade det ner sig. Nu blöder jag nästan aldrig längre.

Det dumma är att personalen på dagis blir så stimmiga och jätte oroliga och det smittar ju av sig på dottern som i sin tur blir jätte rätt och ledsen.

Kimpa
2011-08-12 09:28
#3

Nej det har jag inte varit.
Har tagit upp det lite med min mamma om att man kanske skulle bränna, men det ska tydligen göra väldigt ont, och vet även de som inte blivit bra.

Nu har det ändå gått ner från ca varje dag ( ibland två ggr/dag) till ca 1ggr varannan vecka. Så jag gör inte så stor affär av det.

Han blev jätteledsen till en början när han fick det och blev rädd, men vi gjorde inte så mycket väsen av det och sa aldrig något som kunde låta, "Nä men OJ" eller dylikt.
Man t om "skojade om det" och sa "Men ska den där dumma näsan till och dreggla nu igen" eller liknande och då skrattade han istället åt det.

Informera personalen om att de inte ska jaga upp sig så. Det håller ju inte på att förblöda precisFlört

Ketang
2011-08-12 09:45
#4

Tyvärr har hon inte fått det hemma än, utan bara på dagis. Men jag ska prata med dom och säga till dom hur dom ska få stopp på det på bästa sätt osv. Tänkte lämna lite blodstoppande vadd i dotterns låda också.

Håbe
2011-08-12 22:00
#5

Min son, som nu är 7 år, har alltid blödit mycket näsblod. Första gången jag kom upp på morgonen och hittade honom i en totalt nerblodad säng var ju verkligen en chock. Han var kanske runt halvåret då och man hann ju tänka en hel del innan man tvättat rent honom så mycket så man ens kunde lokalisera var blodet kom ifrån.

Vi var hos öron-näsa-hals när han var runt 2½ men då ville de inte göra något eftersom det kan vara ganska obehagligt att bränna. Däremot fick vi tips om hur man stoppar blödningen bäst och det funkar jättebra. Ta en bomullstuss och dra ut den så den blir lång och tunn. Vira sen in tussen med en pincett så det blir riktigt hårt och kompakt. Doppa tussen i lite vanlig matolja, ta bort pincetten, men låt inte tussen rulla upp sig och sen in i näsan med den. Då fluffar den upp sig, som en tampong ungefär, och trycker emot såret. Oljan hjälper till att stoppa blödningen, håller slemhinnan i näsan mjuk och smidig och sen hindrar den tussen från att fastna i såret när blödningen avtar, vilket ju leder till att man drar upp såret igen. Ibland, när han blödde mycket, kunde man få upprepa några gånger. Jag hade alltid en "näsblodspåse" i väskan med pincett, bomull och en liten flaska olja. Mellan blödningarna fick vi rådet att spraya regelbundet med nazoil, finns på apoteket, för att hålla näsan mjuk innuti. När den blir torr och sårig vill ju barnet gärna vara där och peta annars.

I höstas var vi till läkaren igen och då brände de ena sidan, den som blödde oftast och mest. Man ville inte göra båda samtidigt pga inflammationsrisk. Jag vet inte riktigt vad de menade. Sen fick vi en ny tid efter 4-6 veckor för att göra andra också men tyvärr sved det ju ganska bra och jag hade bara kunna fått det gjort med våld och det är ju inte ett alternativ. Så nu blöder han inte alls på den värsta sidan och den andra kommer det bara någon gång ibland och bara ytterst lite.

Hoppas det löser sig för er.

carelika
2011-08-25 10:04
#6

Hej Ketang!

När vår dotter var ca 2½ år reagerade vi på att hon hade väldigt mycket blåmärken på benen, men det var sommar och kändes ändå normalt. En dag upptäckte vi ett jätteblåmärke på hennes ena midjesida, i höjd med vårat vardagsrumsbord. visst slog hon i ofta, men detta såg inte normalt ut. Gick till vårdcentral (det var helg) och blev säkert misstänkta för barnmisshandel, men de bad oss att avvakta och vara uppmärksamma på fler blåmärken.

Ett tag efter detta hade hänt fick hon näsblod vid några tillfällen och en gång var det ganska mycket och det kom ut en stor levrad blodklump ur näsan.

Då tyckte vi att det var dags att kontakta BVC.

Efter blodprov konstaterades att hon hade ITP. Det är en brist på trombocyter (blodplättar) och gör att man blir mer lättblödande. Hennes värden var mycket låga och hon fick ligga på sjukhus ett tag.

Detta är en sjukdom som oftast försvinner av sig självt och det gjorde den också i vårat fall. Vi fick gå på regelbundna provtagningar, länge, men värdet steg sakta men säkert och återgick till det normala.

Be att få kolla upp detta med ett blodprov hos ditt BVC. ITP är en relativt okänd åkomma, men väl värt att kontrollera om det är detta din dotter har.

Lycka till!

Annons:
Upp till toppen
Annons: